Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CVS och versionskontroll

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 22:56

Sökte lite i forumet och hittade lite blandade länkar om CVS.
Har under en längre tid funderat på att sätta upp ett CVS
system på min maskin hemma så man har lite bättre koll.

Så till frågorna?
Vilka programvaror ska jag använda?
...CVS servern bör helst gå på en Linux hoj....
Hur kopplar jag ihop CVS systemet med Project builder?
...Jag vill helst ha filerna (arkivet?) på servern...

Och helst fria produkter (ska ju vara hemma)
Någon utvecklare som har brottats med samma problem
och har några tips till en OSX newbie?

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 00:58

Första frågan är om du verkligen skall satsa på CVS när efterträdaren Subversion enligt utsago redan fungerar väl. Såväl klient som server snurrar under OS X. (Jag väntar otåligt på att en del problem med import av CVS-repositories skall lösas innan jag tar steget till SVN. Skulle jag börja från scratch, skulle jag dock inte tveka en sekund.)

Vad CVS anbelangar, följer den ju med de flesta Linux distros och i OS X är den också inkluderad. Jag har inte använt Projet Builder, så om ev. integration kan jag inte uttala mig. Du kan ju alltid köra kommandoraden och det finns säkert flera GUI frontends som går att använda under OS X (LinCVS + X11?). CVS använder ett centralt "repository" (arkivet/databasen) och en "sandbox" (utcheckade filer du opererar på). I hemmiljö skulle jag personligen köra daemon+repository på Linuxburken och checka ut koden till OS X klienten (eller köra allting lokalt på OS X burken), men sandboxen kan enkelt läggas på Linuxburken också (NFS) om det är det du önskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 06:05

Kanske fel att säga det, man Perforce är väldigt bra.

CVS är även inbyggt i Project Builder.

Vi kör Subversion tillsammans med Trac utvecklingswiki samt versionsbrowser, grymma grejer. Fungerar helt klockrent och underlättar utvecklingen något ENORMT!

Edit, helt klockrent är det inte riktigt. Vi har problem med Windows och Unicode (vid namngivning av mappar m.m.). Men det är ändå grymt...

Nu har vi löst problemet med Subversion, problemet var att servern körde som en initserver, inte separat. Gör inte samma misstag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 16:30

Får ni någon direktkoppling mellan dev GUIT och subversion eller blir man tvungen att ladda ned / upp alla filer manuellt?

Annars verkar TRAC vara ubersnyggt!
Vad menar du med initserver förresten?

Ursprungligen av swede:

Får ni någon direktkoppling mellan dev GUIT och subversion eller blir man tvungen att ladda ned / upp alla filer manuellt?

Annars verkar TRAC vara ubersnyggt!
Vad menar du med initserver förresten?

Det finns flera editorer som hanterar SVN (Subversion) internt, men jag vägrar byta min editor (är ju ganska van vid den vid det här laget). Men jag är tvungen att Commita filen när jag vill lägga upp min ändrade version, vilket på sätt och vis är ganska praktiskt eftersom jag sprarar så fort jag gjort minsta ändring i kodfiler.

Initserver == vår tekniker sa att det hette så när jag frågade vad jag skulle skriva i den här tråden. Tydligen kör man servern via en annan server, typ att Subversion är en tjänst i en annan server. Så förstod jag det iaf.

Liten sidonotering: Edgewall, som gör TRAC, är Umeåbaserat faktiskt!

1
Bevaka tråden