Reklamation av dator med mer än ett fel

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac har varit fram och tillbaka till olika serviceställen i ett halvår och reparerats tre gånger för samma fel. En vecka efter att jag fick hem den senaste gången pajade den igen. Som jag fattat det har de, enligt reklamationsrätten, tre reparationer på sig innan de måste erbjuda mig en ny dator. Problemet är att det senaste felet yttrar sig på ett annat sätt än tidigare gånger. Tidigare började datorn dampa loss efter en timme för att till slut krascha totalt och behöva vara avstängd nån timme, nu har jag fått Kernel Panic vid uppstart och den har inte gått att använda alls (ej heller från installationsskivan).
Då är frågan: Har Apple nu tre gånger till på sig att försöka reparera den? Alltså att ju trasigare dator de sålt mig desto längre tid tar det innan jag kan få en dator jag kan lita på. Förmodligen är dessutom felen relaterade även om de yttrar sig på olika sätt. Det verkar osannolikt att det skulle vara ett helt annat fel, men jag kan tänka mig att felet kan ha uppkommit på grund av alla resor fram och tillbaka (jag har just skickat iväg den för femte gången).
Anledningen till att jag undrar är för att jag varit väldigt tydligt mot Apple med att jag nu vill ha en ny dator och är inte intresserad av det där söndagsbygget längre, men när jag pratade med Lan-master häromdagen visade det sig att Apple ändå beställt en ny reparation och inte sagt ett ord om att köpet ska hävas och att de bara ska kontrollera så den är trasig.
Till saken hör att jag under den här perioden skrivit min C-uppsats och håller fortfarande på, kraftigt försenad och vill bara bli av med det där skräpet och få en dator som inte säckar ihop varannan vecka. Jag har betalat rätt mycket pengar för en dator som enligt reklamen "just works" och som jag mitt under ett mycket stort och viktigt skolarbete knappt kunnat använda. Risken är nog ganska stor att jag köpt min sista Mac.
Datorn har inte AppleCare utan har reparerats på reklamation eller förlängd garanti eller nåt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-10 18:46

Prata en sväng med LAN-Master innan du går vidare, det kan mycket väl vara exakt samma fel - bara att datorn är mer trasig nu än innan förra reparationen.

Efter samtalet med LANM ring Apple och säg att du vill ha en ny dator - PRONTO, du ska inte bli behandlad så där.

Skriv ihop hela händelseförloppet och maila till alla inom Apple i sverige.

Skriv också att du tvingas gå till KO om du inte kan bli hjälpt nu, eftersom du både vill ha en dator (från Apple) som fungerar - och att du behöver ha den nu.

När jag pratade med Lan-master påpekade jag att jag inte ville ha den reparerad och att jag sagt till Apple att jag vill häva köpet. Tanten jag pratade med lät mycket förvånad (jag tolkar det som att Apple brukar säga till om ett köp ska hävas om så är fallet) och sa att jag skulle packa ner allt jag fått med datorn och bifoga ett brev där jag talar om att jag vill ha en ny och inte en reparation till så de kan kolla upp det och det har jag gjort.
Ska ringa igen på måndag (skickade den idag så den tar väl helgen på sig att komma fram) och sen ringa till Apple om hur det ligger till. Jag är dålig på att låta arg (tyvärr), men jag är riktigt förbannad på Apple nu och borde ge de en rejäl utskällning. Ska iallafall påpeka att jag är beredd att bråka och gå till KO och ARN om de krånglar mer.
Tack för tipsen. Jag har hört att de har rätt till tre reparationer per fel, vilket låter jättekonstigt. Antagligen är den dock, som du säger, bara mer trasig nu. Sen vet jag inte vad jag har för rättigheter angående behov. Jag kommer antagligen vara tvungen att skriva klart uppsatsen innan den nya kommer fram, även om de skickar den NU, men fanns det nån rättvisa borde de vara skyldiga mig ett rejält skadestånd för allt besvär jag haft.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-10 23:26

Att vara arg och skälla hjälper inte, betydligt bättre att vara saklig.
Jag tror inte de har tre reparationer på sej, det är du som har tre fel på dej. Så reparerar de den två gånger kan du redan vid tredje felet häva köpet.
Får du ingen hjälp hos Apple, be att få prata med Customer Relations. De brukar fixa det.

mm, man kan tycka att saklighet borde räcka, men jag fick faktiskt tipset från macsupport i Västerås att ringa apple och låta förbannad förra gången den pajade. Saklig och arg tror jag faktiskt är bästa melodin, men inte riktigt min stil.

De som jobbar på apple kundtjänst kan, enligt egen utsago, inte ett skit om konsumentköpslagen och kan inte diskutera den. De struntar fullkomligt i vad jag har för rättigheter och kommer att laga skiten en gång till och sen kan de "diskutera" ett utbyte. Jag fick dessutom inte, på begäran, prata med en annan handläggare eller vad de heter som jag pratat med innan eller nån som kan nånting om lagar och regler.
Nu måste jag själv ringa upp Lanmaster och tala om för dem att jag inte vill att de reparerar datorn. Ska ringa KO också och se vad de anser.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-15 21:08

Det brukar ju hjälpa att ta sig upp i hierarkin när man vill klaga lite extra, med en googlesökning hittade jag en trolig e-mailadress (och telefonnummer) till Oscar Bjers som är Apple Sveriges VD. Jag vill inte lägga ut den dock då jag inte kan svära på att den är rätt och att det kanske strider mot någon forumregel. Steve Jobs adress går också att hitta via google.

Adressen följer väl samma mönster i hela Apple? sjobs@apple.com är ju välkänd.

Har suttit i telefon hela morgonen, först med en konsumentrådgivare i kommunen som lyssnade på hela min historia och sa att de inte kan gömma sig bakom att de inte kan lagen och att jag ska först ringa Lanmaster och tala om för dem att de inte får peta på datorn utan mitt tillstånd och sen till Apple och stå på mig, för jag har rätt och ska slippa gå igenom en rättsprocess för att de ska inse det. Så jag ringde till Lanmaster och sen till apple och fick prata med samma snubbe som igår och bråkade med honom en stund han upprepade samma skitsnack som igår och jag råkade svära åt honom (vilket jag bad om ursäkt för) när han sa att de "bjudit" på reparationer.
Jag bad att få prata med nån som kan lagen, det fanns inte sa han, så jag bad att få prata med nån annan vem som helst och sa att om den personen kommer säga samma sak, så vill jag höra samma sak från den personen. Till slut gick han med på att koppla mig till en 'supervisor' och frågade om jag kunde gå med på att prata engelska. Till slut fick jag prata med nån (på svenska tack och lov. Jag är bra på engelska, men jag kan ha varit för upprörd för att göra mig förstådd) annan som verkade mer positiv och ville se till att det löste sig så bra som möjligt för mig (vilket han väl måste säga) och skulle prata med serviceställena och utreda situationen och återkomma imorgon. Han påpekade dock, när jag drog upp vad jag läst i KKL och vad konsumentrådgivaren sagt, att han inte kunde diskutera eventuella rättsprocesser, antagligen för att vakta ryggen ifall de fortfarande vägrar.

1
Bevaka tråden