Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 (iSight) startar inte. Vad Göra?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej experter.

Vänder mig hit till er som kan allt och lite till innan jag totalt dödförklarar min kära dator.

Efter att ha varit borta en vecka kom jag hem i går och skulle starta datorn. Det ville den inte.

Systeminfo:
Dator: iMac G5 iSight 2,1GHz med 2,5GB Ram (Inköpt 2006)
OS: 10.5.8

Vad händer?
1. Uppstartsljudet låter och den kommer till den grå skärmen med apple-loggan.
2. Fläkten drar igång på alla cylindrar och sedan händer inget mer.

Testade åtgärder:
1. Tagit ut RAM och försökt boota med original 512.
2. Återställt PRAM och NVRAM
3. Startat upp Open Firmware och kört kommando reset-nvram samt reset-all
4. Låtit strömsladden vara urdragen under natten och sedan stoppat i den samtidigt som jag tryck på strömknappen.
5. Boota från systemskiva fungerar inte, vare sig med Leopard eller Tiger. Skivan spottas ut när apple-loggan visas och sedan drar fläkten igång igen.

Alla externa enheter (både USB och FW) är urkopplade.

Misstänker att det antingen är fel på 1) logikkort/MB eller 2) grafikkort.

Kan jag göra något mer själv eller är det kört? Känns dock som det sista alternativet stämmer bäst. Är det öht någon idé att lämna in och få fixat med tanke på kostnad för felsökning och reservdelar?

Problemet löst. Åtminstone tillfälligt. Testade återigen att boota från systemskiva, men denna gång från Snow Leopard-DVDn. Döm om min glada förvåning när skärmen helt plötsligt bytte färg till den välbekanta blå. Inga fläktar drog igång heller.

Så nu är jag inne igen, men skall för säkerhets skull ta en ordentlig back-up och sedan reparera och testa disken... Kanske lika bra att göra en clean-install efter backup.

Tillbaks till ruta ett. Genomförde en uppdatering (Safari, iTunes och Sec. Update) i går eftermiddag och nu vägrar den starta.

Startade upp den i verbose-läge, och den stannar efter ett tag med resultat att fläktarna drar igång på högvarv. Boota från CD/DVD fungerar inte heller så en ren installation går inte att genomföra. Hann i alla fall att ta en fullständig back-up. Körde analysering och reparationer med Tech Tools Pro, men de indikerade inte något fel...:tveksam:

Bootning stannar vid detta läge. Kan någon tyda informationen? Tacksam för all input.

Jag skulle tippa på att du har problem med läckande kondensatorer någonstans i din imac. Så mitt tips är att öppnar upp datorn och kolla lite hur det ser ut. En bra sida där det står en hel del om detta är Apple iMac G5 Motherboards DIY Repairs Bad Caps Fix How to Guide | According to Jim

1
Bevaka tråden