Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya utseendet på iTunes 10

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Dessutom hur tänkte dom med det sneställda trafikljuset? enhetlighet med resten av OSX kanske?!?

Enhetlighet med hur det blir när man minimerar iTunes-fönstret? För i det läget har de ju stått vertikalt sedan många år tillbaka, konstigt nog utan att någon klagat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-04 21:21
Ursprungligen av Mutant:

Enhetlighet med hur det blir när man minimerar iTunes-fönstret? För i det läget har de ju stått vertikalt sedan många år tillbaka, konstigt nog utan att någon klagat.

Använder aldrig iTunes minimerat i det lilla spelarfönstret så det har känts som att det kvittar.

Senast redigerat 2010-09-04 21:34
Ursprungligen av Mutant:

Enhetlighet med hur det blir när man minimerar iTunes-fönstret? För i det läget har de ju stått vertikalt sedan många år tillbaka, konstigt nog utan att någon klagat.

Precis, för oss som använder det känns det bara mer enhetligt nu.

  • Medlem
  • 2010-09-06 15:22
Ursprungligen av Mutant:

Enhetlighet med hur det blir när man minimerar iTunes-fönstret? För i det läget har de ju stått vertikalt sedan många år tillbaka, konstigt nog utan att någon klagat.

Inte klagat högljutt iallafall. Jag kör mycket med iTunes minimerat och tyckte det var ett elände att hitta rätt bubbla för att byta mellan stort-litet fönster. Nu har jag visserligen lärt mej att leva med det, men tycker inte om att det inte är konsekvent med alla andra fönster i resten av MacOS.
Om de nu kände att de var tvungna att byta ut något, så kunde de väl ha bytt tillbaka till standardbubblor i det minimerade fönstret. Då hade nog klagomålen inte hörts lika mycket.

Är det bara en synvilla eller är trafikljusplupparna mindre i nya iTunes än i t.ex. Safari och Finder?

Ursprungligen av rikard.agren:

Är det bara en synvilla eller är trafikljusplupparna mindre i nya iTunes än i t.ex. Safari och Finder?

Nej dom är faktiskt lite mindre med. Fel och fel igen kan man säga om detta tilltag.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-04 20:44
Ursprungligen av rikard.agren:

Är det bara en synvilla eller är trafikljusplupparna mindre i nya iTunes än i t.ex. Safari och Finder?

Dom är mindre och det är ju svårt ändå att klicka på ikonjävlarna på mac (Kör man 2560 så blir det inte speciellt stora ikoner. Satans lätt att klicka fel.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-04 21:22
Ursprungligen av studiox:

Dom är mindre och det är ju svårt ändå att klicka på ikonjävlarna på mac (Kör man 2560 så blir det inte speciellt stora ikoner. Satans lätt att klicka fel.

Språket Studiox... tänk på språket.
/Admin

  • Oregistrerad
  • 2010-09-04 21:32

Nya ikonen är helt okej. Man kan inte göra så mycket utan att söla ner den. Den gamla ikonen har jag dock alltid tyckt vara en bastard hos Apple - ett misstag som dom sedan inte "kunde" göra sig av med när det brandats så hårt. Nu äntligen är dom så stora och starka att dom äntligen kan göra sig av med bastarden.
Adobe slutade också söla och bytte ikoner för några år sedan (i.o.m. Creative Suite serien tror jag). Dom är också bra.

Jo, jag håller med dig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-06 23:02

Stör mig enormt på att man inte längre kan ändra volym på den minimerade spelaren utan att göra den aktiv. Tidigare gick det att dra muspekaren över volymkontrollen även om man hade att annat fönster aktivt.

Vet inte om något sagt det, men den nya ikonen ser iallafall bra ut bredvid QT's ikon.

Ursprungligen av rikard.agren:

Vet inte om något sagt det, men den nya ikonen ser iallafall bra ut bredvid QT's ikon.

För skojs skull färgsorterade jag min dock i helgen...

Tror de flesta retar sig på förändringen snarare än att utseendet förändrats till ett visst utseende.

Det är ju så tryggt med det man är van vid, det funkar ju bäst.
Om det sedan ändras till mer färger eller mindre färger spelar ingen roll, förändringen i sig ger;
"Det var bättre förr", "det ser ju inte klokt ut", "Alldeles färglöst"... osv.

Väntar man ett slag så kommer alla känna att vanan sätter in och utseendet "sätter sig".
Man blir van och då är det istället "Gud vad bra iTunes är, så där milt snyggt, lite blekt i bakgrunden, det tar inte över liksom. Tar inte över musiken, utan det finns bara där - sååå typiskt Apple"

  • Oregistrerad
  • 2010-09-07 14:50
Ursprungligen av Goflorp:

Tror de flesta retar sig på förändringen snarare än att utseendet förändrats till ett visst utseende.

Jag håller nästan aldrig med dig, men här tror jag faktiskt du har helt rätt

Ofta måste ju en förändring "sjunka in" lite - vi människor vänjer oss också rätt lätt.

Personligen skiter jag fullständigt hur en ikon ser ut - jag har större problem att ta hand om än att fundera på en ikon €/%%.

Däremot att använda itunes som en "user interface survey" som apple gjort vid ett antal tillfällen (borstade utan exempelvis) för att få feedback på andra UI ändringar tycker jag är lite magstarkt.

"vi ändrar skiten så får vi se hur många som klagar".

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-09-07 20:09

Snyggare nu - mindre leksaksaktigt

Goflorp> Du kan säkert ha rätt där, men vad gäller mig är jag inte sån. Jag tycker det är kul när de ändrar utseende på program, i 99% procent av fallen. Det brukar ju oftast kännas fräschare, nyare, roligare på nåt sätt. Lite mindre färg, lite mer färg.. men.. det är ju grådaskigt rakt igenom! Jag tror säkert att det går att göra ett snyggt GUI i gråton, men det har de minsann inte lyckats med denna gång iaf.

Goflorp, du har rätt i vanliga fall, men den sämre läsbarheten i iTunes 10, blir inte bättre med tiden!
Så i detta fall får iTunes 10 tumme ner… tills de återställer tydligheten. (behöver ej ha samma utseende i iTunes 9, men det skall vara lika lättläst eller bättre).

Ursprungligen av The Real Viking:

Goflorp, du har rätt i vanliga fall, men den sämre läsbarheten i iTunes 10, blir inte bättre med tiden!
Så i detta fall får iTunes 10 tumme ner… tills de återställer tydligheten. (behöver ej ha samma utseende i iTunes 9, men det skall vara lika lättläst eller bättre).

Återställning lär knappast komma men för den som vill finns det en lösning ändå(länk till ett inlägg en bit upp): http://www.99.se/1928917-post69.html

Vet inte vad som pågår här men det måste vara ett fel på annonssystemet som gör att det ligger en annons i detta inlägg för jag har inte lagt in den. Kan någon admin plz ta en titt på detta.

Edit: verkar ha försvunnit nu...

Senast redigerat 2010-09-08 12:49
Bevaka tråden