Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay är nya Airtunes och blir branschstandard?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-14 13:55

Om jag kör airplay från datorn till en receiver och kör applelossless kommer jag
få någon försämring av ljudlvalite?

Ursprungligen av Antonic:

Om jag kör airplay från datorn till en receiver och kör applelossless kommer jag
få någon försämring av ljudlvalite?

Apple Lossless borde ju betyda att det inte blir kvalitetsförlust…

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-11-17 12:54

Nu kanske jag har missat något i tråden , men jag har en fundering som vi nog har svar på , Kan man från sin IPad/iPhone stream ljud och bild till en iTunes installerad dator och få ut ljudet bilden den vägen (så att ITunes datorn agerar som Apple TV 2 ) ?

//Daniel

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 13:12

Eftersom man inte rymmer speciellt mycket film och/eller sitt musikbibliotek i en iPad/iPhone så är väl det vanliga att man har allt på en Mac/iTunes - som då kan strömmas via en ATV. Vill man inte resa sig upp ur fåtöljen så använder man iPhonen med appen Remote. Så lever jag sedan en tid.

Nu undrar jag: Varför ska man tända på Airplay? Vad har jag inte förstått?

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Eftersom man inte rymmer speciellt mycket film och/eller sitt musikbibliotek i en iPad/iPhone så är väl det vanliga att man har allt på en Mac/iTunes - som då kan strömmas via en ATV. Vill man inte resa sig upp ur fåtöljen så använder man iPhonen med appen Remote. Så lever jag sedan en tid.

Nu undrar jag: Varför ska man tända på Airplay? Vad har jag inte förstått?

Eftersom AirPlay enligt uppgift ska funka för alla appar som använder standard-videofunktionen i iphone/ipad så ser jag möjligheter i att kunna se på videomaterial från andra appar på tv istället för på iphonen. tv-bolagens play-appar tex (även om de kanske behöver uppdateras för att få det bra med bildkvalitet och annat)

Ursprungligen av hallgren:

Eftersom AirPlay enligt uppgift ska funka för alla appar som använder standard-videofunktionen i iphone/ipad så ser jag möjligheter i att kunna se på videomaterial från andra appar på tv istället för på iphonen. tv-bolagens play-appar tex (även om de kanske behöver uppdateras för att få det bra med bildkvalitet och annat)

Ja, och musikappar som t.ex. spotify kan skicka sina signaler till appletv eller till en förstärkare/hemmabio osv. Förstås också om man är och hälsar på någon och har med sig några filmer på ipaden så blir airplay smidigt.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-21 13:48

lite ledsen är jag nog att det inte går att stream till mer än en enhet i taget....

Ursprungligen av thor:

lite ledsen är jag nog att det inte går att stream till mer än en enhet i taget....

Du har huset uppdelat i tio olika zoner eller?

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-24 09:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Du har huset uppdelat i tio olika zoner eller?

Vardagsrum, kontor, kök, hall, sovrum. Har även planer på badrummet och balkongen. Ju fler högtaler ju lägre volym kan man ha och störa lite grannarna mindre.
(sen tycker jag även om högtalare)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 00:39

Hoppas nu på Rogue Amoeba och att de lyckas med en airplay for airfoil server. Jag vill kunna köra airplay till min Mac Mini som står som mediacenter.

Ursprungligen av -David-:

Hoppas nu på Rogue Amoeba och att de lyckas med en airplay for airfoil server. Jag vill kunna köra airplay till min Mac Mini som står som mediacenter.

Det e ju crappy att man inte kan köra musik TILL en dator. Läckert om man är hemma hos polaren, morsan och farsan eller har en dator som man inte vill fylla med musik. Bara trycka in sig å spela musiken ur den datorn med ett tryck på iphonen/ipaden. Det hade varit något!

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-11-24 08:23

OK, lite basic-fråga kanske, men: Hur gör jag rent praktiskt för att streama musiken från min iPhone via Airport express som är inkopplad till min stereo/hemmabio? Har kollat runt men hittar verkligen inte.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-24 09:39
Ursprungligen av cdlgbg:

OK, lite basic-fråga kanske, men: Hur gör jag rent praktiskt för att streama musiken från min iPhone via Airport express som är inkopplad till min stereo/hemmabio? Har kollat runt men hittar verkligen inte.

Spela musiken i din iPhone. Där har du en Airplay-ikon. Klicka på denna och välj vilken Airport Express du vill spela musiken ur.

Den symbolen hade jag i går direkt efter att jag uppdaterat telefonen. Men nu är den plötligt borta :/

Hittade problemet. Min express hade lagt ner av någon anledning (föga förvånad)

Bevaka tråden