Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vektorgrafik till pixel vid PDFexport, möjligt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med ett dokument i indd inehållandes en väldig massa illustrationer gjorda i Illustrator. Detta är självfallet optimalt vid skapande av tryckfärdig PDF men mindre kul vid lågupplösta korr och webvarianter. Min fråga är om det finns något sätt att vid export till PDF göra om samtliga Illustrationer till pixelbilder, OCH samtidigt behålla texten som vektor? Att spara om pixelvarianter av samtliga bilder och köra dubbla dokument är inget alternativ då det är för många bilder och korrekturen skulle bli ett h-e. Att öppna varje sida med vektorgrafik i photoshop och spara ur som bilder (PDFer) och sedan ersätta är en variant som kanske skulle fungerat om det inte vore för att texten som är satt i 8 punkter inte gillar lägre upplösningar.

Jag vet att det förmodligen finns lösningar - specialbyggda sådana - men går det att lösa med acrobat direkt ur lådan så att säga.

/martin

Du kan ju tvinga fram en rastrering av vektorgrafiken genom att göra den lite transparent, dvs. >90% opacitet. Är vitsen med det att minska filstorleken? Normalt sett brukar ju vektorgrafik ge mindre filstorlek, så därför är bakgrunden till din frågeställning intressant.

Ja, alltså en del illustrationer och artwork som innehåller väldigt mycket ankarpunkter och banor förefaller generera större filer än motsvarande som pixelvariant. Märkte problemet första gången då jag jobbade med kattmatsförp. i illustrator. Korrekturfilerna blev hiskeliga och vi gjorde om dem till pixel PDFer i photoshop för att översättarna skulle kunna ta emot dem i sina inkorgar. Det jag gjorde nu, med detta dok. var att jag provade att spara om ett par sidor ur PDFen som Photoshop PDFer och ersätta sidorna. Blev rätt stor skillnad på slutstorleken. Med detta som bakgrund så gissar jag att antalet vektorer vid en viss gräns blir större än en pixelfil. Men helt säker är jag inte. Resonemanget bygger på antagande och en gnutta empirik som slagit ut till antagandes fördel...

/martin

Du har helt rätt, både teoretiskt och praktiskt, att vissa vektorfiler blir större än motsvarande i pixelformat.

Det du kan göra är att prova göra en egen komprimeringsinställning i Acrobat där du kryssar i varenda kryssruta med alternativ som minskar filstorleken, komprimerar hela filen, väljer ett högt PDF-format etc.

Det kan ändå vara så att pixelgrafiken blir mindre, men det är värt att prova hur långt Acrobats komprimering räcker, för Acrobat är faktiskt överjävligt på att skapa små filer.

Tackar för tipsen! Testade i ett kapitel på 20 sidor att sätta alla vektorgrafik till oapacitet 90%. Körde ut en testfil parallellt och resultatet blev följande:
Normal: 9,6Mb
90% opacitet: 1,2 Mb.

Så i mitt fall så är det enklast att på varje sida med vektorgrafik bara markera allt sätta 90%. Spara som PDF och sedan stänga utan att spara. Det tar visserligen 10 minuter, men det är det absolut värt. Eftersom användningen endast är korrektur och PDF för skärm så spelar det ingen roll.

Jag bockar och bugar!
/martin

Gör ett objektformat, som du applicerar på alla ritningar, då tar det 10 sekunder att ändra mellan olika opacitetsgrad.

smart:)
Återigen tackar jag för all hjälp!!
/martin

1
Bevaka tråden