MacBook Unibody 2.0 - hur bra är den?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har både vita och svarta MacBook samt MacBook Pro här hemma men nu har en möjlighet att byta till mej en begagnad MacBook Unibody 2.0GHz, alltså den första versionen.

Är den bra rent praktiskt?

Jag har läst en del på nätet, men de flesta artiklarna behandlar den som ny och jämför den med föregångaren, och visst ser det bra ut, men nu så här något år senare, stämmer det fortfarande?

Svaga punkter? Något speciellt man ska kolla efter?

Den som jag fått erbjudande om är lite känslig med MacSafen (laddaren) där man måste få till den för att den ska ta laddning. Har inte datorn här så kan inte kolla, är det troligt att det är laddaren eller datorn?

Andra funderingar?

LCR

Ursprungligen av LCR:

...en begagnad MacBook Unibody 2.0GHz, alltså den första versionen...

Är det den här modellen?

MacBook "Core 2 Duo" 2.0 13" (Unibody) Specs (Late 2008/Aluminum, MB466LL/A, MacBook5,1, A1278, 2254) @ EveryMac.com

Ursprungligen av LCR:

...lite känslig med MacSafen (laddaren)...

Magsafe, inte Macsafe.

Ursprungligen av LCR:

...där man måste få till den för att den ska ta laddning...

"måste få till den"? Vad menar du med det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det den här modellen?

MacBook "Core 2 Duo" 2.0 13" (Unibody) Specs (Late 2008/Aluminum, MB466LL/A, MacBook5,1, A1278, 2254) @ EveryMac.com

Magsafe, inte Macsafe.

"måste få till den"? Vad menar du med det?

Japp den modellen. Finns det någon annan 2GHz?
(såg att du flyttade tråden)

Skrev inlägget kvart i två, självklart är det en Macsafe...

Säljaren säger att man måste "jucka" på den för att den ska ta laddning men sedan fungerar den bra. Extra laddare har jag om det skulle vara den, men inte så roligt om problemet kan vara i kontakten på datorn.

LCR

Senast redigerat 2010-08-31 08:04
Ursprungligen av LCR:

Finns det någon annan 2GHz?

Ja, den nya vita kallas ju ibland också för Unibody, och den finns också i en 2 GHz-variant.

Därför ville jag med länken säkerställa att det var aluminium-unibody du menade.

Jag sitter med just den MacBooken dock den med 2.4 GHz C2D (+bakgrundsbelysta tangenter). Aldrig haft något problem med laddningen från Magsafekontakten på den medföljande laddaren eller via min Cinema Display.
Rent praktiskt kan jag göra allting jag tar mig för. Vissa saker tar lite längre tid än vad de hade gjort med en modernare monstermaskin. Men den fungerar fortfarande kalasbra.
Enda klagomålet jag hört är att folk inte vetat om att just den där modellen inte haft bakgrundsbelysta tangenter utan att det bara var modellen med 2.4GHz CPU:n som hade det.

Ursprungligen av sirsnurre:

Rent praktiskt kan jag göra allting jag tar mig för. Vissa saker tar lite längre tid än vad de hade gjort med en modernare monstermaskin. Men den fungerar fortfarande kalasbra.
Enda klagomålet jag hört är att folk inte vetat om att just den där modellen inte haft bakgrundsbelysta tangenter utan att det bara var modellen med 2.4GHz CPU:n som hade det.

Tror inte jag kommer att ha samma klagomål...

Sitter till 99% vid denna:

http://www.99.se/1921002-post2599.html

en 1.83GHz MacBook med utbytta svarta tangenter...

Har visserligen en 15" MacBook Pro och en iMac Alu, men den här är ändå mest användbar, fast plast MacBöckerna börgar kännas lite ömtåliga på något sätt.

Känns den stadigare/mindre känslig ?

Är den ett bra alternativ till en iPad för en som vill ha permanent tangentbord och cursor? Och större skärm och bättre ljud? Och mer ...

LCR

För att vara lite mer specifik, är det ett bra byte med en MacBook Unibody med kartong, kvitto och allt mot min iPad 16GB Wifi (ej 3G) ?!?...

LCR

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-31 14:14
Ursprungligen av LCR:

För att vara lite mer specifik, är det ett bra byte med en MacBook Unibody med kartong, kvitto och allt mot min iPad 16GB Wifi (ej 3G) ?!?...

LCR

Egentligen bara du som kan avgöra det.

Men kom ihåg !

"Bytt bytt kommer aldrig igen"

Ursprungligen av CUBEIS:

Egentligen bara du som kan avgöra det.

Men kom ihåg !

"Bytt bytt kommer aldrig igen"

Självklart, men har man en resource som alla polarna på 99.se så är man väl bra dum om man inte frågar...

Har bytt, köpt och sålt massor genom livet så det är lugnt. Förresten så ska brorsan till USA snart så ångrar jag mej är det bara att snacka med han (som Cornelis sa).

LCR

Det enda jag personligen skulle se som en nackdel mot den MacBook du har idag är att du inte får någon FireWire-port på alu-MacBooken.

Du har inte möjlighet att testa med en annan laddare på datorn innan du byter?

Ursprungligen av Capeman:

Det enda jag personligen skulle se som en nackdel mot den MacBook du har idag är att du inte får någon FireWire-port på alu-MacBooken.

Du har inte möjlighet att testa med en annan laddare på datorn innan du byter?

Firewire är inget problem då jag har flera andra Macar och jag tänker använda den till det jag tänkt att ha iPaden till.

Jo, det borde fungera att ta med en, men jag är lite fundersam då jag aldrig sett en Magsafe med problem 8förutom de som brunnit upp när de först kom).

Vi har bara mailat och vet inte var han bor.

Det låter i alla fall som en shysst väg att gå annars. Var inne på Elgiganten då jag köpte virke i Arninge och de hade bara MacBook Pro 13" Unibody, och även den vita Unibody som jag inte ens visste fanns. Jag har slutat följa det nyaste som släpps då jag slutat köpa nytt för länge sedan.

Är ny iPad 16GB Wifi ett shysst byte mot en MacBook Alu Unibody 2GHz 2GB 160GB ? (förutsatt att det inte är något större fel på Magsafe)

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jo, det borde fungera att ta med en, men jag är lite fundersam då jag aldrig sett en Magsafe med problem 8förutom de som brunnit upp när de först kom).

Rent spontant tycker jag att det borde vara själva laddaren som är problemet. Glapp i kontakt/sladd. Glapp i kontakten på själva logikkortet har jag aldrig sett, bara när det kommit vätska i burken. Men man vet ju aldrig säkert förstås.

Har fått bilder...

LCR

Jag är en mycket nöjd användare sedan denna släpptes hösten 2008.
Använder min varje dag på jobbet och har inte haft några problem alls.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-31 21:45
Ursprungligen av LCR:

Har fått bilder...

LCR

Den där ser riktigt risig ut. Fått bilder på resten av datorn?

Jag skulle inte bytt en iPad mot något i det skicket.

Speciellt inte om jag redan hade en macbook och en macbook pro.

Hade denna förut och var inte särskillt nöjd med skärmen...

Ursprungligen av FiftyOne50:

Hade denna förut och var inte särskillt nöjd med skärmen...

Kan du utveckla lite? Inte särskilt informativt...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Kan du utveckla lite? Inte särskilt informativt...

LCR

Jag upplevde den blek och att den hade dålig betraktningsvinkel. Stor skillnad mot mbp 13".

Men om du har tillgång till den kan du ju bilda din egen uppfattning om skärmens kvalitet.

Lycka till!

Jag har en MacBook av den aktuella modellen , och kan själv uppleva problem med laddkontakten.
Eller, skulle inte kalla det problem, utan snarare att kontakten och ingången inte har 100% passform. Om kontakten hamnar för långt ut i kanten, lyser inte laddaren, då måste man "centrera" den för att det skall fungera. Gäller bara när man sätter in den, inte när den redan är fastsatt.

Inte perfekt, men inget problem som sagt

Den där burken såg som akesson säger inte ut att ha skötts med varsam hand. Skulle nog avböjt detta.

Damn! Jag som började bli sugen på bytet och så säger ni så...

Lite svårt att se på bilderna...

LCR

Inte för att verka negativ, men sett utifrån bilderna tycker jag den verkar sliten. Min är lika gammal, använd varje dag, och har inte en skråma.

Killen sa att han bott "bott nära stranden, i ett tropiskt land" och att han "trodde" att skönhetsfelen kunde bero på det, kanske även kontakten...

Jag avstår tror jag...

Tack för alla svar!

LCR

1
Bevaka tråden