Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten låter högt efter man kopplade in SSDn

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag fixade en SSD till datorn har installerat och så men varför hör man släkten ganska högt ?

datorn? lite mer specifik får du nog vara

Ursprungligen av =JoNaZ=:

datorn? lite mer specifik får du nog vara

Första 27"s iMac

Det finns en temperatursensor som satt på den gamla hårddisken. Om den plockas bort och inte sätts tillbax korrekt så tror datorn att disken är jättevarm och slår därför på fläkten på max för att kyla den. Jag gissar att du missat att montera sensorn korrekt.

Ursprungligen av Kermit:

Det finns en temperatursensor som satt på den gamla hårddisken. Om den plockas bort och inte sätts tillbax korrekt så tror datorn att disken är jättevarm och slår därför på fläkten på max för att kyla den. Jag gissar att du missat att montera sensorn korrekt.

Hur ska jag göra? För det fanns ingen uttag på SDDn för den så trodde jag den behövdes bara till den gamla hddn.

Ursprungligen av madeinswe:

Hur ska jag göra? För det fanns ingen uttag på SDDn för den så trodde jag den behövdes bara till den gamla hddn.

Vilken typ av sensor har du? Är det två "stift" den ska sitta på? Har hört att vissa bara har en platta som är tejpad på disken som lätt kan flyttas och vissa har en som sitter på stift. Jag gissar på den senare.

Jag har läst om folk som helt enkelt kortslutit den kontakten med en liten bit kabel och det har fungerat bra (men inget jag kan intyga då jag inte testat själv). Däremot förlorar man såklart avkänning av disktemperaturen, men en SSD blir inte så varm, samt att man kan ställa in t ex SMC att alltid hålla minst t ex 2500 varv på fläkten.

Här är en annan person som gjort just det: iMac 27" SSD Upgrade - Important Tip! - Mac Forums

Ursprungligen av Kermit:

Vilken typ av sensor har du? Är det två "stift" den ska sitta på? Har hört att vissa bara har en platta som är tejpad på disken som lätt kan flyttas och vissa har en som sitter på stift. Jag gissar på den senare.

Jag har läst om folk som helt enkelt kortslutit den kontakten med en liten bit kabel och det har fungerat bra (men inget jag kan intyga då jag inte testat själv). Däremot förlorar man såklart avkänning av disktemperaturen, men en SSD blir inte så varm, samt att man kan ställa in t ex SMC att alltid hålla minst t ex 2500 varv på fläkten.

Här är en annan person som gjort just det: iMac 27" SSD Upgrade - Important Tip! - Mac Forums

Jag har ingen aning vad det är för sensor. Enda jag vet att alla kablarna utan till hårddisk tempen passade sddn. Hur kortsluter man? Jag är nu på en mobil och skriver svårt att kolla på det nu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-28 20:32

Fast det är ingen sensor längre, Apple kör med den innbygda sensorn i hårddisken, samt med egen firmware i hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-30 10:46

Vore bättre om dom använde S.M.A.R.T - Fast det kanske inte fungerar på SSD?

Det funkade inte , Jetwash

1
Bevaka tråden