Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av the-falken:

Klockrent med bilder
Men jag kan inte ändra adress, den är halvlåst 10.0.1.201. kan bara ändra 201.
Är säkert jättelätt, men har inte en aning.:confused:

Nu har jag kollat. Du ska skriva in ip-adressen till den dator där du kör plexservern. Din router är intställd på att använda subnätet 10.0.1 internt (jag har ändrat min till 192.168.0). Jag kan också bara ändra den sista siffergruppen men det är det enda som behövs.

Öppna systeminställningar, klicka på nätverk och du kommer att kunna se vilken adress som din dator har (se på bilden).

Kan någon bekräfta att det numera är lätt att ändra cover art/metadata när scrubbern tar fram fel info till videofiler? Innan hade jag filmer som identifierades fel och det var i princip omöjligt att ändra till rätt metadata.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 09:16
Ursprungligen av Capeman:

Kan någon bekräfta att det numera är lätt att ändra cover art/metadata när scrubbern tar fram fel info till videofiler? Innan hade jag filmer som identifierades fel och det var i princip omöjligt att ändra till rätt metadata.

Lättare är det inte. Du kan inte ändra mycket i själva plex programmet utan det mesta gör du i plex media server. Fast jag har inte heller kommit på hur man ska ändra meta datan om filmen inte finns i tv/film databasen.

//Rob

Inte kollat men ja såg nåt om "fix incorrect match" i library-hanteraren. Dock fanns ju samma möjlighet innan också o ja tyckte den fungerade..

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 09:38

Jag får rätt info på Nile City MEN postern är fel, det verkar inte gå att ändra denna utan att ändra allting?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 10:15
Ursprungligen av kainen:

Jag får rätt info på Nile City MEN postern är fel, det verkar inte gå att ändra denna utan att ändra allting?

Du kan ändra endast postern om du vill. Gå till Plex Media Servern. Där väljer du Media Manager... dubbel klicka på din film och välj Customize längst ner... Där kan du välja mellan poster, bakgrunds bild och banner.

Du kan också ändra direkt i plex men det är lite krångligare tycker jag.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 17:59
Ursprungligen av Robo-X:

Du kan ändra endast postern om du vill. Gå till Plex Media Servern. Där väljer du Media Manager... dubbel klicka på din film och välj Customize längst ner... Där kan du välja mellan poster, bakgrunds bild och banner.

Du kan också ändra direkt i plex men det är lite krångligare tycker jag.

//Rob

Fast det går ju BARA att välja bland dom den har laddat ner, inte lägga till egna?
Det är ju kasst när den bara har laddat ner en och den är fel! :/

synd att plex gänget inte jobbade på XBMC istället för att göra sin egen variant av XBMC, finns så himla många bra saker som plex gör och som XBMC gör som de båda inte använder av varandra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 12:23
Ursprungligen av Ollebro:

synd att plex gänget inte jobbade på XBMC istället för att göra sin egen variant av XBMC, finns så himla många bra saker som plex gör och som XBMC gör som de båda inte använder av varandra.

Vad mer än rar stöd är bättre med XBMC?

Alltså vad är grejen med RAR-stöd egentligen. Jag fattar att det är jobbigt om man har 1 TB filmer i RAR att behöva packa upp allt. Men annars, sparar det verkligen så mycket plats? Tycker det känns som att *harkel* de filer man kommit åt som varit i RAR-format o sen packats upp, i form av filmer iaf, blivit samma storlek före som efter. Sen dessutom känns det ju sjukt ocharmigt att ha massa filmer liggandes i .rar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-04 10:32
Ursprungligen av Anders Båth:

Alltså vad är grejen med RAR-stöd egentligen. Jag fattar att det är jobbigt om man har 1 TB filmer i RAR att behöva packa upp allt. Men annars, sparar det verkligen så mycket plats? Tycker det känns som att *harkel* de filer man kommit åt som varit i RAR-format o sen packats upp, i form av filmer iaf, blivit samma storlek före som efter. Sen dessutom känns det ju sjukt ocharmigt att ha massa filmer liggandes i .rar...

Jag tror inte poängen är att spara plats utan att slippa just upp-packandet från filer som distribueras i RAR-format.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-04 11:28
Ursprungligen av d99gnu:

Jag tror inte poängen är att spara plats utan att slippa just upp-packandet från filer som distribueras i RAR-format.

Vem distribuerar filer i RAR format? Förutom torrents siter då.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vem distribuerar filer i RAR format? Förutom torrents siter då.

//Rob

Fast gör ens torrent-sidor det? Tycker det är sällan man upplever det. Ok kanske inte är en stor torrentare..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-04 13:38
Ursprungligen av Anders Båth:

Fast gör ens torrent-sidor det? Tycker det är sällan man upplever det. Ok kanske inte är en stor torrentare..

Ja du har nog rätt... det är nog usenet då. I alla fall inget som är legalt.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-09-01 12:44

Automatisk ändring av uppdateringsfrekvens beroende på material gissar jag. Men det är högprioriterat av Plexutvecklarna så det borde komma i en ganska snar uppdatering.

Ursprungligen av clnr:

Automatisk ändring av uppdateringsfrekvens beroende på material gissar jag. Men det är högprioriterat av Plexutvecklarna så det borde komma i en ganska snar uppdatering.

Detta hoppas jag kommer snart, är väldigt sugen på att se om detta gör att jag kan använda "Film Plus"-funktionen på min SamsungTV. Som det är nu blir det konstigt när jag kör den funktionen, flyter på bra i 3 sek, sen kommer 1 sek där FPSen blir lägre på nåt sätt.. Svårt att förklara, men bra blir det inte i dagsläget iaf.

  • Medlem
  • 2010-09-01 14:21

Genomgång av första dygnet. De vanligaste buggarna de sett mm. Plex State of the Release

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 14:44

intressant läsning

"And finally, if you take the wireless router and tape it to your chest while using the iOS app, this improves reception."

Priceless

  • Medlem
  • 2010-09-01 15:13

Kan någon som testat Plex på iPad svara på detta: Vilket online-material kan man se i appen? Kan man komma åt allt som Plex på datorn kommer åt (förutsatt att man har Plex-servern igång)? Jag har inte mycket mediafiler på min hårddisk, men vill gärna komma åt t.ex. SVT Play och liknande via Plex i min iPad.

Ursprungligen av MfAP:

Kan någon som testat Plex på iPad svara på detta: Vilket online-material kan man se i appen? Kan man komma åt allt som Plex på datorn kommer åt (förutsatt att man har Plex-servern igång)? Jag har inte mycket mediafiler på min hårddisk, men vill gärna komma åt t.ex. SVT Play och liknande via Plex i min iPad.

De plug-ins som inte kör Flash funkar, t ex Vimeo.

Lugn kainen, dom jobbar på det. Det slank tyvärr ned lite buggar trots att jag testat som en gud under lång period Det var ett sånt där klassiskt testnings-scenario där gamla buggar dök upp igen efter en sisådär två månader av att ha varit borta

EDIT: Syftar alltså på frågan om att lägga till egna bilder som posters osv

Har ni som inte hittar pluginer hunnit hitta "preferences" för PMS? Längst till höger har ni "advanced" och en checkbox som heter "Disable compability checking". Den ger er alla pluginer, men var beredd på att inte alla fungerar. Dock så fungerar fler än man tror.
Glöm inte bort att Flash 10.1 inte stöds ännu, så ni måste köra med 10.0.X för att kunna se flash-videos.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 20:09

Daniel: Någonting måste man ju vara upprörd över eftersom den fungerar sjukt bra för att vara en första version
Har kört XMBC sen gamla goda Xbox tiden och sedan kört plex så fort dom det kom
Håller tummarna för att det läggs till rar stöd bara

Var kan du inte ändra adress? Under egen IP adress eller?

Ursprungligen av BlackSmp:

Var kan du inte ändra adress? Under egen IP adress eller?

precis, fältet där du skrev in din adress

Ursprungligen av the-falken:

precis, fältet där du skrev in din adress

Skumt, det förstår jag inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 23:09

Plex verkar inte kunna spela upp Flash 10.1 videor. The Daily Show fungerar fortfarande inte.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-09-02 09:37

Är inte Daily Show regionslåst till USA?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 09:49
Ursprungligen av clnr:

Är inte Daily Show regionslåst till USA?

Inte på thedailyshow hemsidan. Alla flash filmer där fungerar. Men lägger jag in The Daily Show plugin i Plex och försöker kolla på ett avsnitt så kommer ljudet men bilden är bara brus.

//Rob

Bevaka tråden