Är det värt att reklamera ett 18 månader gammalt batteri?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-08-25 17:44

Hej,

ja, det gäller ett batteri till MacBook som tappat effekt (har ca70% av ursprunglig kapacitet) och nu varnar för att det behöver bytas. 18 månader gammalt och täcks alltså inte av garantin. Batteri är förbrukningsvara och behöver bytas efter en tid, det förstår jag också, men 18 månader? För 10-15% av priset på själva datorn? Det kan man ju inte vara nöjd med och konsumentrådgivningen tycker att jag borde gå till ARN. Men är det värt besväret? Hur stor är chansen att få rätt? Nån som provat?

/Måns

Ändrade rubriken. Tänk på att sätta en rubrik som tydligt beskriver trådens syfte. Den förra rubriken var mycket otydlig.

/Mod

Flyttade tråden till rätt forum.

/Mod

Nu var vi båda snabba på gröten, Jesper.

18 månader är i princip standarden för hur länge ett batteri brukar hålla full laddning om du aktivt använder det. Det kostar ju inget att försöka få det utbytt så det går nog inte att säga att det inte är värt att försöka.

Hade du haft 3 års garanti på din dator så hade inte det gällt för batteriet ändå, det är förbrukningsvara och har bara garanti i 12 månader oavsett.

Förutom ifall du köper en tilläggsgaranti som vissa leverantörer har (Dell har det t.ex) för batterier som täcker upp till 3 år eller längre (om det säljs en sådan garantiförlängning..).

Bit i det sura äpplet och betala. Visst finns det en chans (troligen mycket liten) att du får rätt, men är det verkligen värt att lägga en massa fritid på det?

Tyvärr är batterier en förbrukningsvara. Själv är jag inne på mitt 4:e batteri till min MBP. Ett fick jag på garantin, det jag fick i utbyte var också felaktigt, men då menade de att garantin (räknat från inköpsdatum av datorn) gått ut, så då blev det ett tredje, som jag själv sabbade genom att koppla in det i en kontakt med dimmer (tror jag iaf var orsaken) Nu hoppas jag bara att det fjärde håller tills det är dags att köpa ny dator, men om inte, tja, sånt är livet.

• Medlem
  • 2010-08-26 10:04

Hmm, ja jag tycker det är under all kritik men det är ju en fråga om hur mycket tid man vill lägga ner på det. Tycker det främst är en pricipfråga; en kvalitetsprodukt som en MacBook borde ha bättre delar i sig och som konsument borde man ju kräva det. Om man orkar.
Ja ja,får tänka på saken....thx!

/Måns

Ursprungligen av mala:

Hmm, ja jag tycker det är under all kritik men det är ju en fråga om hur mycket tid man vill lägga ner på det. Tycker det främst är en pricipfråga; en kvalitetsprodukt som en MacBook borde ha bättre delar i sig och som konsument borde man ju kräva det. Om man orkar.
Ja ja,får tänka på saken....thx!

/Måns

Jag förstår dig, fast i och med att det är en förbrukningsvara så kan man inte riktigt tänka så heller. Jag har en snart tre år gammal MacBook där batteriet fortfarande fungerar bra. Det beror lite på vilket användningsmönster man har också.

Batterier lider av brister som är kopplade till själva teknologin. Det faktum att Apple håller ganska hög kvalitet gör att du kan förvänta dig att batteriet håller i ett helt år. Har varit med om betydligt sämre. Mitt batteri är nästan 2 år gammalt och håller ca. 2-2,5 h i energisparläge. Min dator är en MacBook Pro 15" Late 2008.
Enligt CoconutBattery har jag 89% av min ursprungliga batterikapacitet efter 19 mån och 112 battery loadcycles. Jag tror att batteriet är sämre i verkligheten. Hursomhelst tycket jag att detta är vad man kan förvänta sig och får jag bara tummen loss ska jag åka ner till MacSupport i Lund och köpa ett nytt batteri.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-26 11:00

Vet inte ifall Apple har generösare garantiregler som i så fall skulle räcka längre, men kan för jämförelsens skull informera att ifall du köper en dator i Sverige av de vanligaste märkena så har du visserligen 1 år garanti på datorn, men batteriet har bara 6 månader garanti då det är en förbrukningsvara.

Med det som bakgrund skulle jag vara nöjd om ett batteri höll 70% av kapaciteten efter 18 månader.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-26 11:21

Jag har en Dell från 2004, med originalbatteri. Håller ca 1-1.5h fortfarande. Beroende på vilket användningsmönster man har, så kan 70% efter 18 månader vara jättebra eller jättedåligt.

https://www.apple.com/se/batteries/replacements.html

Om du har en bärbar dator

Den ettåriga garantin omfattar utbyte av defekta batterier. Du kan förlänga garantin för utbyte av defekta batterier till tre år från det datum då du köpte datorn med AppleCare Protection Plan. AppleCare Protection Plan för bärbara datorer omfattar däremot inte batterier vars fel, brister eller minskade kapacitet inte beror på något tillverkningsfel. För MacBook Air-användare erbjuder Apple ett program för utbyte av batteri. Du kan köpa ersättningsbatterier för nyare modeller av Apples bärbara datorer direkt från Apple Store.

1
Bevaka tråden