Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgato EyeTV DTT vs EyeTV Hybrid DTT? Alternativ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter ett TV-kort till min mac... har tittat på Elgato EyeTV DTT och EyeTV Hybrid DTT. Vanliga DTT ligger på runt 700 medan hybriden ligger på det dubbla.

TV-kort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Jag undrar vad skillnaden mellan dessa är? Jag har ett vanligt uttag från väggen och bor i lägenhet med kabeltv. Undrar också ifall det finns några andra alternativ som kan vara värt att titta på

Tack för hjälpen.

Om du tar emot kabel-tv direkt från väggen utan någon digitalbox måste du köpa ett tv-kort som klarar analog mottagning, dvs EyeTV Hybrid.

Hybridkortet är även bra att ha om du vill ha möjlighet att konvertera VHS till DVD.

Ursprungligen av Christian-:

Jag undrar vad skillnaden mellan dessa är?

EyeTV DTT = enbart digital-tv via antenn

EyeTV Hybrid = digital tv (via kabel eller antenn), analog tv (via kabel eller antenn), FM-radio

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

EyeTV DTT = enbart digital-tv via antenn

EyeTV Hybrid = digital tv (via kabel eller antenn), analog tv (via kabel eller antenn), FM-radio

Så som jag har förstått det så är det bara Comhem som anväder sig av DVB-C standarden i Sverige, plus att det digitala marknätet också går via DVB-C.

Vanligt kabelTV som man får via hyreshuset är fortfarande DVB-T internt. Därav behövs bara en DTT när man har vanligt kabelnät i lägenheten.

Hybrid behövs först när man ska ta in digitala sändningar såsom Comhem eller koppla den till antennen för att få in de digitala marksändningarna.

Ursprungligen av Christian-:

Så som jag har förstått det så är det bara Comhem som anväder sig av DVB-C standarden i Sverige, plus att det digitala marknätet också går via DVB-C...

Någon som är mer kunnig på området får gärna hoppa in här, men jag tror att du har helt fel.

DVB-C = C står för Cable, dvs kabelsänd digital-tv
DVB-T = T står för Terrestrial, dvs marksänd digital-tv

Ursprungligen av Christian-:

...Vanligt kabelTV som man får via hyreshuset är fortfarande DVB-T internt. Därav behövs bara en DTT när man har vanligt kabelnät i lägenheten...

Vadå "internt"? Digital kabel-tv är DVB-C.

Parallellt med DVB-C-signalen finns oftast också en analog signal.

Men ingen av dessa har någonting med DVB-T att göra.

Ursprungligen av Christian-:

...Hybrid behövs först när man ska ta in digitala sändningar såsom Comhem eller koppla den till antennen för att få in de digitala marksändningarna.

Nej, hybriden klarar både DVB-T (dvs digitalt marksänt) och analog tv, därav namnet "hybrid".

Jag använder själv en EyeTV Hybrid för att ta emot det analoga basutbudet från ComHem.

Den funkar inte för att ta emot ComHems digitala sändningar eftersom dessa går på DVB-C, och de kräver dessutom någon form av box och kort.

Senast redigerat 2010-10-03 23:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-24 04:22

Kan reka Hauppages WinTV Nova-serien också. Denna hittas exempelvis på i EyeTV som just en Elgato EyeTV DTT: Hauppauge WinTV NOVA-T Stick - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TV-kort

Det digitala marknätet går via DVB-T och inget annat.

DVB-T = Terra.
DVB-C = Cable.
DVB-S = Satellite

[edit: ser nu att Jesper Ohlsson också skrivit som jag. Nå, låter mitt stå kvar ändå]
(nåt verkar fel i klockan på forumet, klockan är nu 22.56, inte 20.56)

Ursprungligen av sjovall:

(nåt verkar fel i klockan på forumet, klockan är nu 22.56, inte 20.56)

Då har du nog fel inställningar (tidzon och/eller sommartid) i din användarprofil på forumet. Hos mig visas rätt tid på forumet.

/Mod

En mottagare jag vill varna för är Equinux, den har så dålig mottagning och en programvara som skall signeras och bara är ett meck hålla ordning på...

den sitter i baken på min iMac nu, och fungerar, mest beroende på att jag numera bor så jag har fri väg till sändarmasten....där jag bodde förut fungerade den aldrig.

Senast redigerat 2010-10-03 23:15

sjovall och Jesper! Tack för att ni hjälper mig reda ut begreppen i svenska förhållanden.

Självklart är det bara Digital Cable som går via DVB-C, förvirrad som jag är fick jag med digitala marknätet där.

Citat:

Jag använder själv en EyeTV Hybrid för att ta emot det analoga basutbudet från ComHem.

Den funkar inte för att ta emot ComHems digitala sändningar eftersom dessa går på DVB-C, och de kräver dessutom någon form av box och kort.

Hur kommer detta sig då Hybriden har stöd för både DVB-C och DVB-T?

När jag pratar om kabelTV pratar jag inte om Comhems digitala utan "vanlig" kabelTV där man inte behöver någon box eller kort. DVB-T är väl samma standard som var i den gamla tjock-tvn? dvs plug'n'play när man körde via antenn och via kabel i lägenhet.

Slutsatsen då blir som jag försökt få fram tidigare att DVB-C endast är till för comhem kunder som vill utnyttja sig av comhems digitala utbud. För alla andra håller det med en DVB-T standard? Var på Media Markt igår och fick detta förklarat för mig, men är fortfarande aningen förvirrad

Jag får in comhems digitala kanaler (se bif bild), jag är kund hos dem, men det funkade med comhems digitala utbud redan innan jag blev blev kund hos dem igen.
Så här var det, jag hade en gammal hybrid och fick då upp bara de analoga sändningarna, den blev kass alltför ofta, så jag bytte till en ny. Då fick jag upp de digitala sändningarna plus en massa annat jox, radiokanaler och kodade kanaler som jag inte har tillgång till men de kommer upp från det digitala nätet de också.

Ursprungligen av Christian-:

Slutsatsen då blir som jag försökt få fram tidigare att DVB-C endast är till för comhem kunder som vill utnyttja sig av comhems digitala utbud. För alla andra håller det med en DVB-T standard? Var på Media Markt igår och fick detta förklarat för mig, men är fortfarande aningen förvirrad

Ursprungligen av Christian-:

Hur kommer detta sig då Hybriden har stöd för både DVB-C och DVB-T?

Comhem har ett basutbud av kanaler digitalt (DVB-C) som är helt fria utan kryptering, det är SVT, TV4, TV6 och några till. De kan du se bara du har en TV-tuner som stödjer DVB-C, till exempel Eyetv Hybrid från år 2008 eller senare (tidigare Hybrid var bara DVB-T).

Största delen av kanalerna är krypterade, och du måste köpa ett kort och ha ett interface för att använda kortet. Nu tror jag inte att Elgato själva har några boxar med kortplats, men andra tillverkar, t.ex. Terratec har det.

För att se comhems HD-kanaler måste du dessutom ha en box som Comhem har godkänt, undantaget SVT HD som funkar på alla HD-boxar med kortplats.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Största delen av kanalerna är krypterade, och du måste köpa ett kort och ha ett interface för att använda kortet. Nu tror jag inte att Elgato själva har några boxar med kortplats

Elgato hade 3 olika boxar med kortplats i, som tyvärr slutade säljas 2007.
Elgato 310 för DVB-S
Elgato 410 för DVB-T
Elgato 610 för DVB-C

Dessa var ganska dyra, men jag köpte nyligen min Elgato 410 för 500 kr här på 99.se, då fick jag dessutom CA-modulen (korthållaren) på köpet (bara den är värd 500kr i nypris). Jag kan således se och spela in allt Boxermaterial som mitt abonnemang tillåter på min projektor via datorn numera. Mycket trevligt!

Så kolla på Blocket och Tradera om du hittar nån begagnad sådan, som passar din lösning. (var uppmärksam dock på att du behöver Firewire400 - då detta var före USB2 hade slagit igenom)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-04 17:45

"vanlig" kabelTV kör i regel analogt (typ bostadsrättsföreningar).
De digitala överföringssätten är precis som sjovall skriver.

Man kan inte koppla till en CA-modul på något vis till en Elgato-sticka?

Jo det ska gå. Det finns ju lite usb-bankdosor t.ex därute.
Ska leta lite.

Nix. hittar inget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-18 21:30

Fråga:
jag vill köra en comhem-box in till min iMac.
En hybrid vill jag inte ha, för det blir så ömtåliga kabelkopplingar i usb-stickan och det finns barn i hemmet så det är inte hållbart.

Kan jag:
1. ansluta antennkabeln till comhemboxen
2. dra scarten till en rf-modulator
3. ta antennkabel från rf-modulatorn till en elgato netstream dtt

om ja, vad ska jag tänka på, rf-modulatorn har kanalväljare, vad ska den stå på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-28 22:50

Det kunde jag inte, om någon undrar. men jag hittade en bättre kabel till hybriden, så nu kör jag comhembox via elgato hybrid till iMac, om någon undrar alltså.

1
Bevaka tråden