Vilken Mac Pro för renderingar?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-19 13:06

Ska beställa nytt.
Jag är en poweruser som inte kan mycket om det tekniska och undrar om någon kan råda mig till ett bra köp, vad gäller både prestanda och ekonomi.
Jag sitter oftast med krävande renderingar (kör ett program som kan använda sig av 8 kärnor) och stora psd-dokument + ett gäng små appar. Kör idag en MacPro3,1 med 2 st 3.2 Quads.

Jag funderar på dessa konfiggs:

Alternativt 1
Två 2,66 GHz 6-Core
Minne: 16 GB (4 x 4 GB)
ATI Radeon HD 5870
2 TB 7200 rpm Serial ATA
ca 50k sek

Alternativt 2
Två 2,93 GHz 6-Core
Minne: 16 GB (4 x 4 GB)
ATI Radeon HD 5870
512 GB solid-state-enhet
1 TB 7200 rpm Serial ATA
ca 70k sek

Är alternativ 2 värt 20k kronor eller kommer jag knappt märka skillnaden?. Jämfört med den stora skillnaden mellan det jag jobbat på idag och den nya Mac Pro:n

Om jag måste välja ett mellan ting. Ska jag då välja bort ssd:n eller ska jag gå ner till 2,66 GHz?

Alternativt 3
Eller är jag fel ute. Kanske klarar jag mig med två Quad:ar (Westmere) och lägger pengar på annat prestandahöjand. Hjälp mig.

• Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 17:32

Vilka program använder du?

Alla 3d paket kan i princip använda hur många cpu'er som helst så Alt. 2 är att föredra där. 300mhz
mer kanske inte låter så mycket men räknar man på vad man spar på 1 år så kan det bli en hel del.
Photoshop så är cpu inte lika viktigt, då är ram och snabb hårddisk viktigare. Så alternativ 1 där.

Sitter du med ett 3d paket så är 20k inte mycket pengar om du kan köra ut "0.5ggr"
fler renderingar per år.

För en "allt i allo" maskin så skulle jag nog ändå välja alternativ 1. Man kan smälla ihop en 20k pc renderfarm som kan stå och tugga på materialet dygnet runt medan man jobbar på alternativ 1
(flesta 3d paket har render server programvara som är crossplatform)

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-19 17:49

Tack för svaret, och jag kör ett renderingsprogram som heter Artlantis Studio. Ska kolla upp det med "renderfarm".

1
Bevaka tråden