Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtidens batteri till iPhone & iPad håller i mer än 10 år.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte varje dag som man får anledning att skriva ett tips till Steve Jobs men kors i taket nu är det gjort. Började med att jag igår var på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och filmade en intevjuv med en läkare som gjort en första världsunik operation där ett mycke litet batteri används som ersättare mot att ta värktabletter. Batteriet är snuskigt dyrt i dagsläget men grejen är att tekniken FINNS för batterier som är långt mer hållbara än vad vi ser idagens mobila gadgets. Det klarar minst 10 år och troligen ända upp till 20 år, det är alltså uppladdningsbart. Men OK kostar det så smakar det - priset idag är ungefär 200.000 kronor.

Inslaget kan du se här, eller möjligen även hos TV4 som också träffade patienten.

Från 140 till noll tabletter i veckan - Västnytt | SVT Play

Mvh,
Olle Jonsson ( * har iof tagit många års paus från att skriva in tips här på 99 )
+++

Kul tips! Jag är bara lite skeptisk till att batteritypen ska vara användbar för annat än implantat eftersom det är ganska speciella krav på sådana och väldigt annorlunda användningsmönster. Med batterier är det som regel ganska påtagligt att det inte finns några gratisluncher, så ska man få extrema prestanda åt ett håll brukar det innebära att någon annan egenskap får stryka på foten.

Ett implantat tar bara ut ytterst svaga strömmar och måste bara hålla länge (brukar vara i spannet 5-20 år) eftersom varje byte faktiskt är förenat med livsfara. Det är ett extremt användningsområde och just därför kan man göra prioriteringar som inte skulle funka i en iPhone eller liknande; kan t.ex. tänka mig att interna resistansen är så hög att man bara kan få ut minimala strömstyrkor, eller något åt det hållet.

Men jag rekommenderar i vilket fall alla att kolla in reportaget, alltid kul när det lyfts fram att läkarvetenskapen går framåt och att det faktiskt kan betyda väldigt mycket för vanligt folk. Bra kontrast mot den störtflod av gnäll som annars möter en via löpsedlarna...

1
Bevaka tråden