Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med BBB och D-linkswitch

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Delar bredband från Bredbandsbolaget (modem Xavi5258) med grannen. Han har fram till nu bara haft en dator, nu har han två plus en LED-tv med Internet. Han köpte en D-linkswitch (DGS-1008D) men så fort den kopplas in "dör" det hemma hos oss. Varken någon port eller wifi funkar (dock funkar wifi på min iphone). Min iMac får "egentilldelade IP". Grannens grejer funkar fint.

Hur göra? Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 18:53

xnation,

Låter som att Era datorer/TV-apparater felaktigt försöker dela på en & samma IP-adress?

Saxat från Bredbandsbolagets webbsida:
Teknisk information för trådlösa ADSL-modemet Xavi 5258

Modemet har en inbyggd switch som gör det möjligt att ansluta flera datorer till modemet (obs! gäller ej om du har fast ip). Port 1X (blåmarkerad) är avsedd för digitalbox för Bredbandsbolagets digital-TV, den bör ej kopplas till en dator.

- Har du en fast adress från BBB?

Lycka till,

- Torkel

Ursprungligen av xnation:

Delar bredband från Bredbandsbolaget (modem Xavi5258) med grannen. Han har fram till nu bara haft en dator, nu har han två plus en LED-tv med Internet. Han köpte en D-linkswitch (DGS-1008D) men så fort den kopplas in "dör" det hemma hos oss. Varken någon port eller wifi funkar (dock funkar wifi på min iphone). Min iMac får "egentilldelade IP". Grannens grejer funkar fint.

Hur göra? Vad göra?

Har läst lite om BBB och det visar sig att de tillåter att max 5 stycken datorer/tv/iphones kopplar upp sig. Stämmer det?

Ja det stämmer, man får 5st publika IP-adresser. Vill man ha fler så får man koppla in en router.

Ursprungligen av Daniel.Jonsson:

Ja det stämmer, man får 5st publika IP-adresser. Vill man ha fler så får man koppla in en router.

Okej! Är det "bara" att koppla in den?

1
Bevaka tråden