Jag letar efter ett sätt att via terminalen / script slå av och på det inbyggda tangentbordet i en Macbook helt. Kortfattat har jag en halvpaj tangentbord på min macbook, som kostar lite för mycket att laga för att det ska vara värt besväret.

Det enda större problemet med tangentbordet är att den tror att någon modifier-key trycks ner lite då och då. Det gör inget när man skriver, men problemet är att det inte går att sätta datorn i Sleep, då vaknar den upp direkt efter några sekunder. Jag förlitar mig mycket på Sleep, jag älskar att bara kunna stänga locket på kvällen och öppna datorn och fortsätta dagen efter.

Tills vidare har jag löst problemet genom att ställa om så att den går in i Deep Sleep när locket stängs (dvs sparar ner allt minne på disk och gör en power off, samma som när man får slut batteri). Det funkar, men tar väldigt länge att starta upp från tyvärr.

Det jag vill göra är att göra ett script som helt disablear interna tangentbordet, och ett som enablear det igen. Då kan jag stänga av tangentvbordet, sätta den i Sleep och sedan slå på tangentbordet igen när den vaknar.

Det bästa förslaget jag hittat hittills var detta:

sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTCKeyboard.kext/

Dvs unload:a den kext som styr tangentbordet, Det fungerar, men tyvärr går det inte bara köra kextload för att starta upp det igen, utan jag måste reboota vilket förstör hela poängen

Vet någon ett sätt att disablea interna tangentbordet helt för att sedan kunna slå på det igen? Alla tips uppskattas