• Medlem
  • Landskrona
  • 2010-08-16 11:52

Hej!

Jag har ett lite märkligt fel på min Imac. För ett tag sedan när jag skulle starta den så fick jag bara en vit skärm vid uppstart och sen kom den inte längre. Jag googlade omkring lite på internet och testade att starta datorn med alla möjliga tangentbordstryckningar men inget fungerade. Tilläggas bör att jag har en boot camp-partition också men när jag startar upp med Alt nertryckt så ser jag varken den eller min Mac-partition.

Jag startade till sist upp från OS-skivan och kunde via startskive-verktyget på den starta upp i min boot camp-partition och den fungerar fast allt går väldigt långsamt. Via MacDrive kunde jag gå in på mac-partitionen i några dagar men sen fungerade det inte längre för att det fanns ett fel på den enligt MacDrive. För skojs skull testade jag med TransMac istället och med det kan jag fortfarande komma åt min mac-partition.

Jag bestämde mig för att göra en skivkontroll från OS-skivan och den hittar katalogfel på båda mina partitioner. OS-installeraren lyckades efter cirka en halvtimme hitta mina partitioner men jag fick ett felmeddelande när jag försökte installera om OS. Vid nästa försök hittade den inte mac-partitionen överhuvudtaget. Hårdvarutestet som startar om man håller in D när man bootar från skivan hittar likväl inget fel i datorn.

Jag har försökt starta med två olika versioner av DiskWarrior men ingen fungerar. Den senaste av dem (4.2) visar en överstruken cirkel och en "tanke-snurra" men sen kommer den inte längre.

Är det ett fel på Hårddisken som ställer till det för mig? Men varför kan jag då komma åt informationen via TransMac? Varför syns HDDn i skivverktyget men inte installeraren? Och viktigast av allt; finns det något att göra eller blir det till att öppna plånboken?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack på förhand,
Micke