Komplettering av kreditsökande 2

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det söndag, så jag kan inte ringa Wasa knäckebröd och fråga ang. detta, så jag frågar er!

Jag beställde en sweet MBP från Apple Store som landade på strax över 21 papp. Då vill de att jag kompletterar, genom att någon med fast anställning skriver på som backup.

Vet någon kraven? Jag har pluggat de senaste två åren och inte dragit in några cash och hos en annan bank var kravet för lån över 5 papp att man skulle dragit in *host* 2 papp föregående år...

Så, är det någon i min "sits" som vet vad som gäller?

Vänligen,
ps

Gissar att det är rätt godtyckligt från Bank till bank ...

Jag hade gått till min egen bank och sagt att jag vill låna pengar till en dator.
Det blir betydligt billigare än att använda AppleStores Handelsbanken Finans/Wasa -lösning
(så var det när jag köpte på avbet sist - 3 år sedan, det här KAN ha ändrats)

Vill inte banken får du fundera på Borgenär (det du kallar Backup), alternativt ta det hela till en mer studentvänlig bank.

Vad man skall tänka på SJÄLV som borgenär är att det faktiskt står "går i god, såsom för egen skuld", det innebär att om du inte KAN betala så blir borgenären KRÄVD på pengar som om det vore honom själv som var den som tagit lånet.

Så tänk dig för två gånger innan du både tillfrågar och själv (i ett annat fall) går in som borgenär.

• Medlem
  • International user
  • 2010-08-15 17:42
Ursprungligen av Goflorp:

....

Vad man skall tänka på SJÄLV som borgenär är att det faktiskt står "går i god, såsom för egen skuld", det innebär att om du inte KAN betala så blir borgenären KRÄVD på pengar som om det vore honom själv som var den som tagit lånet.

Så tänk dig för två gånger innan du både tillfrågar och själv (i ett annat fall) går in som borgenär.

Bara så att vi inte blandar ihop begreppen:

En borgensman "går i borgen" för en låntagare, en gäldenär, och ställer upp med säkerhet.

En borgenär är en långivare (i detta fall banken).

Enlig konsumentkreditlagen kan man närsomhelst betala av en skuld, även om man har en avbetalningsplan. Därför ter det sig underligt att inte Dustin låter dig lägga en del kontant och resten på lån. Kanske läge att kolla med någon som har lite mer koll där?

Mvh David

Tjenare Goflorp och tack för att du tog dig tid att svara!

Jo, den biten har jag koll på! Jag har redan ringt min bank och frågat vad som gäller och de har inte något direkt bättre alternativ, plus att den rörliga räntan dessutom verkade vara högre än Wasas!

Ang. borgenär så trodde jag det var vad det innebar att vara borgenär; du visar att du har täckning om det går åt pipan för den fattige studenten! Det hoppas jag alla vet om!

Dustin Home låter dig låna 20k, utan borgenär (vad det ser ut som), men då kan jag inte köpa i7:an, vilket jag helst gör! :S

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-15 16:48

Jag vet inte alls hur sånna här lån/avbetalningar fungerar, men det går inte att du kan lägga in den 1000-lappen som du går över cash och sen få resten på lån, så du hamnar under dem 20000 som t.ex. Dustin hade som gräns?

Jag har gått in på min bank och bara förklarat att just nu är jag där i livet (som student) att jag har mer nytta av er än vad ni har av mig; men när skolan är slut tjänar jag väldigt bra.
Det skulle ju vara tråkigt om jag bytte bank nu då....

Det fick dem att gå med på lite grejer som kasnke låg i "övre kanten" på vad som är ok som student.

Annars får du väl leta upp ngn du har en bra relation till och fråga om de vill gå in som borgenär.

En kompis till mig köpte burken på avbet år sin tjej - om det skulle knaka var det ju han som skulle betala den, då såg han till att det var han som skulle få behålla den Hon betalde varje månad, hon fick kuvertet från Wasa bara.
Det var ju en kreativ lösning på borgenärsvarianten...

Kajans idé är ju inte dum heller, låna 2000:- eller vad som saknas av fargsgubben t ex.

Kajan, tack för ditt tips! Jag tänkte exakt samma sak och ringde Dustin förra veckan. Killen jag snackade med var tvungen att "höra med en kollega" och sa sedan att det inte går! Han verkade inte ens fått frågan förut...

Goflorp, det du säger är ju något jag borde prova, men jag har inte så höga förväntningar på dem. När jag först skulle öppna konto hos dem för ett par veckor sedan, så bad hon mig återkomma eftersom det var för nära stängningsdags - så måna om deras kunder är de! Skämt o sido...

Problemet är inte att jag inte har någon som går i borgen för köpet, utan att jag inte vill blanda in någon annan och tänkte om det fanns någon lösning på det. Annars får det bli min gamle MBP ett tag till - eller en i5:a och varje dag undra hur en i7:a hade varit... Haha!

Det var klokt att se till att den inte gick till henne kanske!

Helt rätt där David, jag blandade ihop begreppen.

Skyller på att jag hårdpluggar ekonomi just nu - inte juridiken

Ditt tips om att lägga in en kontantdel verkar vettig.
Måhända hugger de på den med lite tur.

1
Bevaka tråden