Funderingar kring köp av Mac mini

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-08-14 15:37

Halloj!

Jag planerar att köpa en Mac mini vid nästa löneutbetalning men har lite frågor som jag gärna hade velat se besvarade innan dess:

1. Jag antar att jag kommer att behöva köpa en Mini Displayport till DVI-adapter om jag vill koppla minin till en Dell U2311H? HDMI-porten tänkte jag nämligen reservera till tv:n.

2. Vad anser ni om Apple Magic Mouse? Ska jag satsa på en Apple Mouse, eller är den värd de extra 200 kronorna?

3. Jag kommer dessutom att behöva införskaffa en extern hårddisk med Firewirekoppling för lagring av dokument, bilder, musik, film m.m. 1 TB duger fint. Vilken rekommenderas?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-14 15:57

Hej,

1. Ja den behövs nog

2. Magic Mouse är kalasbra, men överväg om inte Magic Trackpad kan vara ett ännu bättre köp, den funkar att ha i knät i soffan tex.

3. Det finns flera trådar om detta och de tenderar att bli ganska spretiga. Mao finns det inget klockrent svar, själv kör jag med en LaCie.
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/275220-fw800-harddisk-ska-vaelja.html

1. Ja någon adapter från mini Displayporten kommer du behöva.
2. Fungerar asbra som datormus om det viktiga är bra räckvidd (som kan behövas om man sitter i soffan). Annars skulle jag slå till på en magic tracpad för att få lite bättre manövrering i soffan.
3. Western Digital (WD) My Book Studio edition är bra och har FW800.

• Medlem
  • 2010-08-14 16:31

Tack för svar!

Magic Trackpad kanske blir ett senare köp. Jag nöjer mig med appen Remotepad tills vidare.

Jag såg precis att DVI-porten på U2311H är av typen DVI-D. Spelar det någon roll eller kommer DVI-adaptern från Apple fortfarande att fungera?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-14 18:38
Ursprungligen av san:

Tack för svar!

Magic Trackpad kanske blir ett senare köp. Jag nöjer mig med appen Remotepad tills vidare.

Jag såg precis att DVI-porten på U2311H är av typen DVI-D. Spelar det någon roll eller kommer DVI-adaptern från Apple fortfarande att fungera?

DVI-D betyder att den enbart fungerar med DVI.
Hade det varit DVI-I så hade den fungerat med både DVI och VGA.
Men VGA kan vi strunta i den här gången om din bildskärm har DVI-ingång.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-19 18:08
Ursprungligen av sirsnurre:

3. Western Digital (WD) My Book Studio edition är bra och har FW800.

Jag kan bara hålla med. WD Studio Edition är bra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-18 22:58

Skall inte behövas någon adapter för att ansluta den Dell-skärmen till en Mac mini. Skärmen i fråga har ju displayport så det borde funka med den här kabeln: Deltaco Mini Displayport - Displayport 1m
Den tänker jag använda när jag får hem min Dell U2311H.

• Medlem
  • 2010-08-21 05:05
Ursprungligen av helmer:

Skall inte behövas någon adapter för att ansluta den Dell-skärmen till en Mac mini. Skärmen i fråga har ju displayport så det borde funka med den här kabeln: Deltaco Mini Displayport - Displayport 1m
Den tänker jag använda när jag får hem min Dell U2311H.

Ah, där ser man. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden