Storlek på HD-videofiler?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare

Jag är helt novis när det gäller MAC och verkligen när det gäller video. Men jag arbetar inom IT och har hyffsad koll på tekniken (jobbar med SAN, datalagring samt Windows och *nix OS).

Till problemet:
Jag försöker hjälpa svärföräldrarna med överföring av film från deras nyinköpta Canon videokamera som bara har Flash-lagring och spelar in i HD. De har 8 GB internt i kameran och ett extra 8 GB minneskort, det går in c:a 1 timme film per 8 GB. De har en MacBook Pro med 240 GB ledigt på disken och de använder iMovie för att tanka ur kameran, jag tyckte att det verkade lugnt för deras del inför årets semester men efter 3 veckor så var disken slut på datorn, det visar sig att när man importerar filmerna så verkar iMovie konvertera dem till QuickTime (.mov) som är 5 ggr så stort som originalet. Därför räcker ju inte disken särskilt långt...

Jag har hittat lite info om att man genom att köpa en licens av QuickTime Pro och sedan köra ett skript ( http://nik.me/imovie-08-library-compressor ) som finns fritt på nätet kan förminska hela händelsearkivet i iMovie men är osäker på om kvaliteten också går ner då?
Och om detta verkligen är rätt sätt att arkivera sina hemmavideo-filmer?

De vill ju helst ha allt på disk och inte hålla på med en massa skivor, temporärt har vi löst detta genom att köpa 1 TB USB-disk men inte ens den kommer ju att räcka särskilt långt (de filmar c:a 10-15 timmar per år vilket i original H.264 tar upp 100-150 GB men i .mov tar upp 500-750 GB).

Hoppas någon har nåt svar eller i alla fall tankar/rekommendationer att komma med...

Med vänliga hälsningar
Jörgen

1. Dumpa över allt på flashminnet (SDHC antar jag) till arkivhårddisk.
2. Tanka bara in det som ska redigeras till iMovie. Efter redigering exporterar du ut resultatet som H264/QT och steker sedan Intermediate-filerna (dom där stora filerna som iMovie tillverkar för att man ska kunna redigera materialet). Resultatfilen - din produktion - arkiverar du också.
3. Arkivdisken bör backuppas kontinuerligt.

1
Bevaka tråden