Fick hem en "skadad" iPhone 4

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 23:22

Tjenare,

Beställde via TRE en iPhone 4, fick hem den några dagar senare. Snabb service!
När jag öppnade upp den och tog bort skyddsplasten såg jag en
skada. Ok, en liten. Men ändå.
På framsidan, ner till höger. Ett märke i plastlisten som går runt glasframsidan.
Den syns ganska väl, och känns framför allt. Glaset är vassare just där. Jag är perfektionist och anledningen till att jag ska, över två år betala nästan 20 tusen till TRE är just denna mobil. Jag bytte för övrigt också operatör så jag är ny kund hos TRE.

Ringde operatören TRE direkt efter jag öppnat telefonen, pratade med en mycket trevlig idiot. Han berättade att det fixas, inga problem!
De skulle skicka hem retursedel och emballage så skulle jag få en ny ASAP.
Gick en vecka, ringde TRE ännu en gång och frågade vad som pågick.
Tydligen så går det inte alls till så med iPhones.... Jag hade väntat en vecka helt i onödan.

Jag måste själv skapa ett reparationsärende och få emballage och fraktsedel ifrån Anovo, deras serviceverkstad. Pratade med Anovo på telefon innan jag skickade in luren, tydligen reparerar de inga iPhones utan skickar ut nya. Och snabbt skulle de tydligen gå också. Låter ju lovande.

Ja, ni hör ju hur det låter. Skickade in luren igår. Den hade kommit fram idag såg jag då jag loggade in och kollade mitt "reparationsärende". Och skickats vidare till Västerås, jag skickade den till Kristinehamn.

Jag har inte själv tappat mobilen, och jag börjar bli trött på att vänta.
Fick hem mobilen måndagen den 2e Augusti och har inte ens kopplat in den i datorn än.

Vad tror nu kommer hända? Kommer jag få tillbaka min skadade lur och dom skrattar åt mig? Eller kommer jag mot all förmodan få en ny?
Jag har tecknat försäkring på luren, men då den kom fram skadad ser jag detta som orelevant. Får jag tillbaka den skadade luren kommer jag be TRE att bryta mitt köp.
Skicka tillbaka mobilen och alla tillbehör. För att sedan ringa in igen, och beställa en ny.

Om jag får en ny, kan jag kräva någon form av ersättning?

Tacksam för svar!

Lider med dig! Jag var lite klantig och la min iPhone 4 på sängen och tappade ner den på golvet cirka 30 cm och hela skärmen sprack. Jag har Telia och jag måste säga att dom har mycket bra service. Först visste dom inte alls vad dom skulle göra åt saken och att dom skulle smsa mig när dom visste. Redan dagen efter smsade dom och sa att jag kunde komma in och lämna den så åker den på service. Dom berättade att apple inte lagar några telefoner dom ger ut nya direkt. Nu blir det att ta detta på hemförsäkringen eller betala 3665 kr. Inte kul!

Och lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 23:57

Låter inte roligt det där, lycka till du med!!
Skönt att få en ny lur men blir det inte extra dyrt med nya mobiler hela tiden?
Eller är de tillverkade så att de inte går att laga?

Går och går...det är inte lönsamt helt enkelt. Ett par timmar med en europeisk tekniker är dyrare än att tillverka en ny på löpande bandet med lågavlönade kineser. Jag tror dock att dom plockar ut chippet och ev. batteriet och återanvänder. Kanske.

Det har gått så långt nu - postindustrialismen - att t.ex. Krupp inte ens reparerar sina espressomaskiner. Dom skickar en ny. Den trasiga skrotas. Detta är för mig extremt dekadent när en espressomaskin ju är en bastant maskin med stora och lätt utbytbara delar - en mekansik produkt. Frågan är vad nästa steg blir? Kanske slutar man reparera "kinamoppar" Boatian. Pajar dom så skrotas dom omedelbart och en ny uthämtas.

Ursprungligen av Viktory:

Skönt att få en ny lur men blir det inte extra dyrt med nya mobiler hela tiden?
Eller är de tillverkade så att de inte går att laga?

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-08-13 01:26

Är nästan i samma sits som Viktory. Har bara haft min ett par dagar och har upptäckt att baksidan på min iPhone verkar glappa på höger sida. Man kan höra ett knäppande ljud bara man trycker lite lätt på skalet. Har gjort ett serviceärende och ska skicka in den imorn. Vad krävs för att Anovo ska godkänna den som feltillverkad och är ersättningstelefonen helt ny i oöppnat paket alltså?

Varför skulle du få ersättning, Viktory? Låter ju inte klokt. Men en ersättningstelefon om det tar lång tid innan den nya kommer är nog skäligt.

• Medlem
  • International user
  • 2010-08-13 07:11
Ursprungligen av Viktory:

Tjenare,

Beställde via TRE en iPhone 4, fick hem den några dagar senare. Snabb service!
När jag öppnade upp den och tog bort skyddsplasten såg jag en
skada. Ok, en liten. Men ändå.
På framsidan, ner till höger. Ett märke i plastlisten som går runt glasframsidan.
Den syns ganska väl, och känns framför allt. Glaset är vassare just där. Jag är perfektionist och anledningen till att jag ska, över två år betala nästan 20 tusen till TRE är just denna mobil. Jag bytte för övrigt också operatör så jag är ny kund hos TRE.

Ringde operatören TRE direkt efter jag öppnat telefonen, pratade med en mycket trevlig idiot. Han berättade att det fixas, inga problem!
De skulle skicka hem retursedel och emballage så skulle jag få en ny ASAP.
Gick en vecka, ringde TRE ännu en gång och frågade vad som pågick.
Tydligen så går det inte alls till så med iPhones.... Jag hade väntat en vecka helt i onödan.

Jag måste själv skapa ett reparationsärende och få emballage och fraktsedel ifrån Anovo, deras serviceverkstad. Pratade med Anovo på telefon innan jag skickade in luren, tydligen reparerar de inga iPhones utan skickar ut nya. Och snabbt skulle de tydligen gå också. Låter ju lovande.

Ja, ni hör ju hur det låter. Skickade in luren igår. Den hade kommit fram idag såg jag då jag loggade in och kollade mitt "reparationsärende". Och skickats vidare till Västerås, jag skickade den till Kristinehamn.

Jag har inte själv tappat mobilen, och jag börjar bli trött på att vänta.
Fick hem mobilen måndagen den 2e Augusti och har inte ens kopplat in den i datorn än.

Vad tror nu kommer hända? Kommer jag få tillbaka min skadade lur och dom skrattar åt mig? Eller kommer jag mot all förmodan få en ny?
Jag har tecknat försäkring på luren, men då den kom fram skadad ser jag detta som orelevant. Får jag tillbaka den skadade luren kommer jag be TRE att bryta mitt köp.
Skicka tillbaka mobilen och alla tillbehör. För att sedan ringa in igen, och beställa en ny.

Om jag får en ny, kan jag kräva någon form av ersättning?

Tacksam för svar!

Anovo kommer titta på den och göra en bedömning, vad jag vet så lagar Anovo mobiler också. Annars skickas de tillbaka till Apple för lagning och kommer sen tillbaka till kunder, via Anovo, som refurbs.

Har du betalat 20k för mobilen har du blivit lurad.
Var paketet skadat när du fick det? I så fall kan du göra anmälan till Posten.

Vet inte riktigt vad du ska få ersättning för, sånt som händer att saker går sönder.

Ursprungligen av Jaxen:

Är nästan i samma sits som Viktory. Har bara haft min ett par dagar och har upptäckt att baksidan på min iPhone verkar glappa på höger sida. Man kan höra ett knäppande ljud bara man trycker lite lätt på skalet. Har gjort ett serviceärende och ska skicka in den imorn. Vad krävs för att Anovo ska godkänna den som feltillverkad och är ersättningstelefonen helt ny i oöppnat paket alltså?

Finns ingen checklista för vad Anovo kommer tycka. Nej det kan vara en refurbished telefon också

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-14 18:07

Jag vet att Apple kör med refubishtelefoner. Dvs, man får inte en helt oanvänd tillbaks, utan en lur som tidigare blivit lagad. Många tillverkare kör denna metoden. Och det är inte bara inom mobiltelefoni, utan även mycket inom datorer och skärmar.

Chansen för dig Viktory är att du kommer få en "ny" iPhone tillbaks. Men det är alltså en iPhone som tidigare blivit lagad eller liknande. Men den kommer ändå vara i kartong osv.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-08-14 18:24

Det finns två saker kan kan få. Refubished eller swap. Swap är en helt ny enhet, men utan kartong och grejjor. Refurbished är en gammal, lagad enhet, med nytt hölje...
Har för mig att om man tar den där svindyra försäkringen man egentligen inte behöver får man ut en helt ny telefon med kartong och allt, för då är det inget garantiärende och som Zimmermann säger... En europeisk tekniker är inte billig, Inget ett försäkringsbolag vill betala!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-15 16:30

Tack för alla svar!!

Har spanat på Anovos sida och loggat in och där står det att de väntar på "SWAP".
Så jag hoppas jag får ut en ny.

Finns väl ändå inga refurbished iPhone 4 än?

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-08-15 18:46

Finns finns det säkert...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-17 02:46
Ursprungligen av PeeMaN:

Finns finns det säkert...

Precis... det är ju svårt att tro att TS skulle vara den första i världen som har en iPhone 4 som "gått sönder".

1
Bevaka tråden