Köpavtal för utbildningskund > företag

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kollade om någon som tagit upp detta, men hittade inget, så sorry om jag missat någon tråd...

Det är så att jag tänkte beställa en MBP med studentrabatt från Apple Store, men då måste jag godkänna detta avtal:

Citat:

Köpavtal för utbildningskund
Genom att markera denna ruta bekräftar jag att jag har läst och samtycker till villkoren och att jag tillhör en av de definierade grupperna, är kvalificerad att köpa samt att produkterna som köps direkt från Apple Sales International är avsedda att användas för privat, utbildnings- eller forskningsändamål av en studerande, medlem i lärarkåren eller personalmedlem på ett universitet eller en högskola.

Nu får jag nästan skylla på grus i ögonen om jag fattat fel, men står det inte med andra ord att jag inte får använda denna i ett företag? Jag funderar på att starta eget, så det kan ju vara bra att veta... Kan ju även passa på att fråga om jag kan dra av momsen på varan även om den är köpt innan jag startade företaget... Gick en kurs i att starta företag förra året och läraren skulle skjuta mig om han läste detta! O:-)
Jag antar att det går bra att använda den till vad jag vill, men avtal kan göra mig förvirrad!

Jag hade samma problem för ett par år sedan. Ringde för säkerhets skull och då gällde att datorn skulle användas för "avsett ändamål" men att det inte fanns något förbud att OCKSÅ använda den i kommersiell verksamhet. Jmf mjukvara där detta i vissa fall är uttryckligen förbjudet. Den jag pratade med var väldigt tydlig och sa att många har ju ett företag bredvid under studietiden och då gäller det att kontrollera mjukvaran, t ex köpa rätt studentversion av Adobe CS, men datorn var det inga problem med.

När det gäller momsen är svaret ja men jag minns inte hur länge före du blir momsregistrerad som du kan dra av för.

Tack för ditt svar!
Schyst att du hade koll på detta!

Jag äger Adobe Creative Suite, studentversion, och vet ju att det är big no gällande användning i kommersiellt syfte... så jag tänkte att det kan ju ligga något finstilt angående hårdvaran också!

Jag beställde en MacBook Pro idag, då är det bara att börja kryssa i almanackan!

Men du vet att det finns två studentversioner av Adobe CS. Den billigaste som inte får användas i kommersiell verksamhet och den dyrare (men fortfarande billig om man jämför med allmän försäljning) som får användas kommersiellt. Den förstnämnda ska man väl akta sig för att bokföra i ett företag.

1
Bevaka tråden