Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt Mac Pro (2010)

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-08-09 12:39

Blev en sen födelsedagspresent till mig själv.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-11 21:07

Ingen annan som beställt så man kan gråta lite tillsammans med någon om att det tar sån tid?

Min langare har inte 6-core single - som jag egentligen vill ha. Inte heller 5870-kortet.
Jag gråter dock inte över alternativet som jag pusslat ihop. Kanske är två chip och 8 kärnor bra att ha trots allt - mjukisarna skrivs ju om i skrivande stund och jag kör ju ofta många program och processer samtidigt.
Om ett år kan jag trycka in fetare grafikkort - kanske heter det 5970 då och får 5870 att verka slött :-).

Detta beställer jag inom 48 timmar:

8-Core
Två 2,4 GHz Quad-Core Intel Xeon "Westmere"-processorer
6 GB (sex 1 GB) minne
1 TB hårddisk
18x double-layer SuperDrive
ATI Radeon HD 5770 med 1 GB GDDR5

4 st. RAM: DDR3 DIMM ECC PC8500/1066MHz, 4GB [resultatet blir 18GB RAM då jag kan låta 2="2" st. 1GB sitta kvar]

2 st. diskar: Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 7200RPM 32MB cache [sätts i RAID0 och blir en 2TB arbetsdisk]
1 st. disk: WD Caviar Black 2TB SATA 64MB cache 7200 RPM [backup för arbetsdisken]

Apple Final Cut Studio uppgradering

+ div. småkrafs.

[Mina två 500GB FW800-diskar kopplas på som lager för stock-media etc.]
[En 1,5TB FW800 får bli arkivdisk - den tredje so far]

Jag hamnar några hundringar under min budget på 40 000 kr. [exl. moms] :-). Kanske lägger jag på en Magic Trackpad, hihihi...

Detta blir min huvudmaskin på jobbet i 3-4 år.

Hallelujah.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-15 13:08

Blev det en beställning sen då?

Jepp. Det är gjort. När grejerna kommer vet man ju inte, men jag har semester en vecka till så...tja, kanske kommer grejerna i slutet av månaden. Det är ok.

Ursprungligen av studiox:

Blev det en beställning sen då?

Zimmerman , minnen jobbar mer optimalt , snabbare om de sitter trippelvis.
Så 3x 4GB och 3x 1GB borde du köra.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-18 15:01

Skickades den: Aug 18, 2010 - Mums trevligt

Väldigt få på denna tråd ! Köper folk bara iPad´s nuförtiden

  • Oregistrerad
  • 2010-08-20 10:40
Ursprungligen av Firechild:

Väldigt få på denna tråd ! Köper folk bara iPad´s nuförtiden

Nog många som väntar då priset fortfarande är rätt högt och rätt många köpte nog 2009 års modell och inte riktigt tycker det är dags att uppgradera. En annan sitter med 1.1 och det är hög tid att uppgradera även om jag fick betala över 10.000 MER nu än vad jag betalade för min 1.1 (lite konstigt då man brukar få mer dator för mindre pengar efter åren..)

  • Oregistrerad
  • 2010-08-20 10:38

20 Aug 2010 07:52:22 Arnhem Hub Shipment In Transit.
19 Aug 2010 09:56:39 Hong Kong Shipment In Transit.
19 Aug 2010 05:30:40 Hong Kong Shipment In Transit.
19 Aug 2010 04:05:58 Hong Kong Shipment Received At Transit Point.
18 Aug 2010 23:48:00 SZ1 Shipment In Transit.
18 Aug 2010 21:47:49 SZ1 Shipment In Transit.
18 Aug 2010 20:33:30 SZ1 Shipment Collected From Sender.

Jag tror faktiskt att det var väldigt många som 2008 års modell. vi borde göra en poll på det kanske ?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-22 16:06

Pratade precis med TNT - Dom skeppar från Arnhem med LASTBIL... SUCK. Beställer en dator för nästan 40k och så väljer dom ett fraktbolag som inte ens kan flyga den. WTF

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-23 08:16

Beställde denna konfigurationen idag

8-Core
Två 2,4 GHz Quad-Core Intel Xeon "Westmere"-processorer
6 GB (sex 1 GB) minne
1 TB hårddisk
18x double-layer SuperDrive
ATI Radeon HD 5770 med 1 GB GDDR5

Så nu är det bara att vänta!

/Erik

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-23 08:50
Ursprungligen av studiox:

Pratade precis med TNT - Dom skeppar från Arnhem med LASTBIL... SUCK. Beställer en dator för nästan 40k och så väljer dom ett fraktbolag som inte ens kan flyga den. WTF

En liten tröst är att det tar betydligt längre tid med flyg, tro mig. Vi skickar allt gods inom europa med bil, just pga detta. Det är ingen tidsvinst att skicka med flyg. Hanteringen äter upp tidsvinsten. 40k? pfft

Andas in - Andas ut. Repetera

  • Oregistrerad
  • 2010-08-23 09:39
Ursprungligen av Jeppe_E:

En liten tröst är att det tar betydligt längre tid med flyg, tro mig. Vi skickar allt gods inom europa med bil, just pga detta. Det är ingen tidsvinst att skicka med flyg. Hanteringen äter upp tidsvinsten. 40k? pfft

Andas in - Andas ut. Repetera

Njae nu talar du nog inte helt sanning. Jag tar emot rätt mycket paket jag med, mest i företaget men även privat. Hanteringen tar ju tid oavsett. Expressbolagen har ju depåer på Arlanda så dom använder ju det som hubb och då spelar det ju ingen roll. Om man däremot inte bor nära en av FedEx/DHL/TNT's hubbar då kan mycket väl lastbil vara bättre

40k kanske inte är mycket för ett företag men som privatperson köpa en dator för 40k är mycket, oavsett.

Jag är mest irriterad på att uppdateringen av tracking inte fungerar - Jag jobbar som konsult och det är inte helt optimalt att lämna av en macpro hos mina kunder, så jag föredrar att gå den hem istället - det betyder att jag måste veta NÄR den kommer så jag kan planera det med mina kunder, vara hemma en hel dag utan att få leverans kostar ju en hel del i tappad fakturering.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-23 10:23

Att inte trackingen fungerar är vansinnigt irriterande. Men jag antar att du klarar dig med din gamla dator så länge? Själv väntar jag på prylar från Karlstad... Det företaget verkar inte heller förstå vidden av att inte leverera meddetsamma. TNT tillhör väl inte mina favoriter precis, ungefär som DPD Ekonomi, som verkligen studsar mellan hubbarna nere i Tyskland.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-23 16:07

Idag kom den iaf. Undrar om man är först i sverige med en nu?

Beställde i måndags och den lämnade Asien idag...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-26 22:21
Ursprungligen av niklas.axelsson:

Beställde i måndags och den lämnade Asien idag...

Min har också lämnat Asien idag.. de kanske gör sällskap till Sverige?

Kan ju alltid hoppas :-). Hatar att vänta !!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-31 06:58

Nu har paketet passerat Hamburg. Att det ska ta sådan tid att skicka ett paket.

Samma för mig.. Apple har nog valt att skicka med snigelposten

  • Oregistrerad
  • 2010-08-31 18:11
Ursprungligen av affi:

Nu har paketet passerat Hamburg. Att det ska ta sådan tid att skicka ett paket.

Hamburg? Det var en annan route.

TNT flyger inte till Stockholm, det är lastbil som gäller, av någon anledning. Rätt van vid det från Schenker men dom är faan 10 ggr snabbare än slöa TNT

Nu har det äntligen anlänt till Sverige och Helsingborg... Så nöjd !!!!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-02 07:02

Min var så nära att levereras hem till mig igår. Tyvärr så var jag ute hos kund och budfirman kunde inte avvika från sin inplanerade rutt. Idag kommer den äntligen hem. Ska börja med att montera en SSD som bootdisk.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-02 08:49

Vad blir det för SSD-disk affi?

Jag funderar på att byta ut lite av mitt innandöme i höst i min MP 3,1. Bland annat till en SSD som bootdisk.
Ska även byta upp mig i storlek på de övriga diskarna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-04 12:13
Ursprungligen av Potah:

Vad blir det för SSD-disk affi?

Jag funderar på att byta ut lite av mitt innandöme i höst i min MP 3,1. Bland annat till en SSD som bootdisk.
Ska även byta upp mig i storlek på de övriga diskarna.

Det blev en SSD från Corsair.

"CORSAIR FORCE 2.5" 120GB SSD MLC"

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-26 10:26
Ursprungligen av affi:

Det blev en SSD från Corsair.

"CORSAIR FORCE 2.5" 120GB SSD MLC"

Var ett tag sedan nu. Fungerar den bra för dig?
Jag har sett att det följer med skenor för att sätta den i en 3,5 plats, fungerar allt smärtfritt i MP's slädar eller har du den på någon annan plats?
Blir mer och mer sugen på att beställa just en sådan nu.

Ursprungligen av Potah:

Var ett tag sedan nu. Fungerar den bra för dig?
Jag har sett att det följer med skenor för att sätta den i en 3,5 plats, fungerar allt smärtfritt i MP's slädar eller har du den på någon annan plats?
Blir mer och mer sugen på att beställa just en sådan nu.

Jag kör med en annan SSD (från intel) och med den följer det med en släde, men jag har lagt disken i den andra superdriveplatsen. Apple har redan dragit kablar dit så du behöver inte trixa med att få in den i en vanlig hd plats, vilket ändå blir svårt då kontakterna sitter lite olika mellan 3,5 och 2,5.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-26 11:11
Ursprungligen av poseidon84:

Jag kör med en annan SSD (från intel) och med den följer det med en släde, men jag har lagt disken i den andra superdriveplatsen. Apple har redan dragit kablar dit så du behöver inte trixa med att få in den i en vanlig hd plats, vilket ändå blir svårt då kontakterna sitter lite olika mellan 3,5 och 2,5.

Trevligt, det var lite det jag undrade över om man måste köpa något mer för att få in den i superdriven.
Jag har iofs en MP 3,1 men det borde i princip vara samma sak även där eftersom man ska kunna välja till en superdrive till.
Datorn står just nu lite otillgängligt till, men jag får öppna upp och kolla.

Tack!

Bevaka tråden