MediaMarkt nya Mac Minin 6990 kr.

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-08 20:50

MediaMarkt nya Mac Minin 6990 kr. Var på MediaMarkt idag och köpte nya Mac minin HDMI 2.4 ghz för 6990 kr. Jag tyckte det var ett okey pris. En tusenlapp i rabatt.

Vet ej hur länge dom kör detta pris. Ville bara tipsa alla som går i köptankar om en "liten" goding under tv:n

Ha en bra vecka.

Vilket Media Markt var det? det kan ju vara en trevlig lokal kampanj

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-08 23:44
Ursprungligen av sirsnurre:

Vilket Media Markt var det? det kan ju vara en trevlig lokal kampanj

Sorry, var Mediamarkt Sisjön 401 i la Göteborg. Fanns med på framsidan av mediamarkts produktblad. Kanske lokalt vågar inte säga det.

Senast redigerat 2010-08-09 14:55

Detta bevisar ju - något jag alltid hävdat - att allt snack om dom enormt små marginalerna för säljarna av Apple-produkter bara är nys.

• Medlem
  • International user
  • 2010-08-09 06:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta bevisar ju - något jag alltid hävdat - att allt snack om dom enormt små marginalerna för säljarna av Apple-produkter bara är nys.

Det bevisar ingenting.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 10:29

Många butiker säljer datorer till viss minusmarginal för att kunna konkurrera och kompenserar det genom att försöka sälja så många tillbehör som möjligt.

Det där tror jag inte heller på. Sälja till förlust? No way. Rena sagorna.

Ursprungligen av Rajje:

Många butiker säljer datorer till viss minusmarginal för att kunna konkurrera och kompenserar det genom att försöka sälja så många tillbehör som möjligt.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-09 10:47

Det är Mediamarkt vi snackar om, inte macbutiken i svedala. JET sålde diesel med .50-1kr ren förlust per liter när de slog sig in på dieselmarknaden. Inga konstigheter. Vanlig marknadsföring kostar också pengar.

Bensin/diesel-marknaden är en planet för sig själv - en unik verksamhet. Jämförelsen icke godtagbar.
Vi pratar elektronik.
Sedan...kom igen...vill en allmoge-jätte som MediaMarkt skaffa marknadsandelar och locka horder av kunder (för att sälja småsaker när dom ändå är där) så lockar dom inte med en så pass smal - och för allmoge dyr med eller utan rabatt - mojäng som en MacMini. Allmoge vet inte ens vad det är för något.
Och...annonsen (marknadsföringen) kostar fortfarande pengar även om den lockar med en Mini.

Myten om ÅF's pyttemarginaler vid försäljning av t.ex. Apple-grejer ÄR en myt. Vem som spridit denna myt - och dess syfte - behöver man inte vara ett geni för att lista ut.

Ursprungligen av planB:

Det är Mediamarkt vi snackar om, inte macbutiken i svedala. JET sålde diesel med .50-1kr ren förlust per liter när de slog sig in på dieselmarknaden. Inga konstigheter. Vanlig marknadsföring kostar också pengar.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-09 12:29

Bensin/diesel-marknaden är en planet för sig själv - en unik verksamhet. Jämförelsen icke godtagbar.
Vi pratar elektronik.

Alltid lika spännande att läsa dina inlägg och bortförklaringar

Jämförelsen mellan Bensin och en MacMini är klockren. Samma produkt - olika priser, hos olika leverantörer. Vissa är billigare, andra dyrare. Detta beror uteslutande på bättre inköpspris och/eller lägre marginaler.

För du är väl inte så naiv att du tror att macbutiken på hörnan har samma inpris som mediamarkt?

Jet säljer bara bränsle, statoil, shell whatever har butiker, anställda och helt andra utgifter än vad en jet-station har.

Inte alls. Alla butiker är billigast vid nyöppning, sedan blir de dyrare. Öppningserbjudanden är ofta osannolikt bra, för det är självkostnadspris eller nånstans däromkring, så vi skall upptäcka butiken och tro att den alltid är billig.

En massa verksamheter tillåts minussiffror i flera år för att få fart på verksamheten. Företag med egna produkter skulle inte finnas om de inte vågade göra saker med förlust i början. Affärer går också med förlust i början, antingen för att kunderna inte kommit än eller för att de har så grymma lockpriser. Då kan lockpriserna gå fortare.

Du prata strunt, de ligger på 200:- UNDER inköpspriset på burken.
Av ngn anledning så har detta som en lockvara.
Undrar hur många de har till det priset? 7 st ?

Den som är där skall se att säljaren troligen är rätt ihärdig på att du skall köpa extragrejor...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 09:11

Ta kontakt med Apple och säg att du vill bli ÅF så får du se vad du får för priser... kan säga att vi säljer inte Mac till våra kunder utan rekommenderar de att gå till butiker och köpa de själva istället för vi kan inte köra med de priser som de får där utan att gå med förlust efter 5min nedlagt arbete på ordern.

Däremot hjälper vi gärna till med driften och supporten när de väl köpt sin dator.

Var det en ren rabatt då och inte en summa du var tvungen att handla för i butiken? Vi fick 1000:- att shoppa för när vi köpte vår iMac för ett halvår sedan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-09 14:40
Ursprungligen av rikard.agren:

Var det en ren rabatt då och inte en summa du var tvungen att handla för i butiken? Vi fick 1000:- att shoppa för när vi köpte vår iMac för ett halvår sedan.

Nej inget sådant. Den kostade rätt och slätt 6990 kr

Ingen butik skulle fungera med de marginaler Apple ÅF snacka om.
jag hörde rykten om att dem tjänade 400 kr på en Macbook Air.. skitsnack!
Sedan är ju tillbehören ockerpris vilken vilken normal människa hellre går till netonnet, elgiganten eller vad som för halva priset när det gäller såväl kablage och annat!
Självklart tjänar dem pengar på varje sålde dator inget snack om saken! Annars vore det ju dumdristigt att ha en butik och sälja datorer som man inte tjänar pengar på bara tillbehör, hyra och allt som skall betalas!!
Skitsnack rent ut sagt. Däremot kan väl Medimarkt ha bättre kanaler då de köper in betydligt större kvantitet mot en sketen ÅF där dem har 1 dator i lager resten får beställas, likaså BTO maskiner tar betydligt längre tid att beställa jämfört med Apple Store + att du inte har ngn ångerrätt på BTO maskiner så är det pixelfel ja då är det bara se glad ut, hos Apple Store kan du reklamera oavsett! Finns inga fördelar med att handla hos en lokal ÅF inte enligt min åsikt!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-09 11:00

Varför skulle de inte kunna köra en kampanj på en stackars produkt med tanken att folk skall få upp ögonen på deras mac-avdelning?

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-08-09 12:08

Zimmermann: Det är varken nys eller myt. Har en nära vän som jobbat som jobbar som säljare Mediamarkt. Det är nästan inga avanser på Apple-produkter. Enda anledningen till att Mediamarkt överhuvudtaget säljer det är för att kunna slänga på eventuella kunder extraprylar såsom externa hårddiskar, andra möss osv, detta har deras datorförsäljare fått instruktioner på. Säljer ni en Mac ska ni göra allt för att sälja på kunden extraprylar. Det handlar helt enkelt om att dra dit Apple-kunder för att sälja på de saker de egentligen inte behöver.

Förmodligen har någon på Sisjön gjort en miss och inte fått uppdaterat nya inköpspriser eller så. Passa på å köpa innan de upptäcker det. Det är inte första gången det händer. För två år sedan sålde de en av Pioneers flaggskepp inom DJ-spelare för under rekommenderat pris. Inte heller hos Pioneer har de stora avanser på DJ-biten... Det tog en vecka innan priset var justerat....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-09 14:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Förmodligen har någon på Sisjön gjort en miss och inte fått uppdaterat nya inköpspriser eller så. Passa på å köpa innan de upptäcker det. Det är inte första gången det händer. För två år sedan sålde de en av Pioneers flaggskepp inom DJ-spelare för under rekommenderat pris. Inte heller hos Pioneer har de stora avanser på DJ-biten... Det tog en vecka innan priset var justerat....

Ingen miss här tror jag, detta är en medveten prissänkning från deras sida, även om dom missat tidigare med Apples produkter. dom kör även det trådlösa tangentbordet för 639 kr i det upptryckta bladet.

Min uppfattning är att dom säljer med en tusenlapp i vinst minst eller går jämt upp dvs + - noll. Dom skeppar väl från större volymer från tyskland eller USA direkt, andra kanaler. En stor kedja.

Dom vill lyfta fram fokus på "Apple" och dess produkter, nu genom lanseringen av iPhone 4 som dom även kommer att erbjuda om en månad enligt säljarna.

Poängen är lite att se här mediamarkt säljer Apple. Kom och köp och förhoppningen om att potentiella kunder ska köpa lite av övrigt produktsortiment som skärmar mmmm...

Jag tackar och bugar med mössan i hand för 1000 lappen i rabatt

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-08-09 12:46

i Växjö's blad ligger den på 7.290:-.

Refurb, eller så köper de sig lite billig PR.

För de som inte har märkt det är mediamarkts motto att vara scheissebilligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 14:49

Ni som hävdar att man inte säljer elektronikprylar med förlust som marknadsföring har fel. Sorry, men så är det. Mycket vanligt dessutom och Zimmerman, det gäller även elektronikbranschen.

Klart de kan sälja med förlust. Best Buy har gjort det i flera år på CD-skivor som fungerar som ett sätt att dra folk till butiken. Förhoppningen är sedan att man skall lockas köpa något annat också, och på så sätt recoupa förlusten man gjort med CD-försäljningen.

I Mac Mini-fallet kan man ju t ex tänka sig att det finns potential att ta igen det man förlorar på försäljning av tangentbord, mus och andra tillbehör...

Oavsett så skapar det ju goodwill för Mediamarkt och TS kommer sannolikt att överväga ett besök nästa gång det är dags för ett inköp...

Jöpp, här har du fel Zimmerman.
Det är vanligt förekommande. Speciellt bland "lockvaror" som det bara finns ett begränsat antal av. För att få folk att komma in till butiken.
Effektiv marknadsföring.

Och nej, jag har inte bara hört talas om det. Jag har jobbat för en av de stora elektronikkedjorna.

Att nyöppna butiker ger bort grejer vet jag ju, men i övrigt har inget här övertygat mig om att man säljer elektronik med förlust och att avansen för att sälja Mac är förvinnande liten. Jag tror fortfarande det är en myt och att den lever och frodas ser man ju i denna tråd :-).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 19:28

Jag har själv jobbat på Media Markt. Datorerna, TV-apparaterna och allt det stora är bara lockbete för att köpa tillbehör, förlängda garantier, abonnemang och annat där den riktiga vinsten ligger. Nu så hemlighåller de visserligen massa siffror för de vanliga dödliga anställda så deras marginaler är mycket riktigt inte så små som de ibland kan ge sken av. De blir ofta kompenserade utöver den vanliga försäljningen med diverse olika avtal. Apple betalar t.ex. såklart en hel del för att få ha sin flashiga store-in-store som tar upp en stor del av datoravdelningarna och när nya modeller kommer ut så att gamla måste reas ut ger Apple en del av mellanskillnaden tillbaka till butiken. En del av det så kallade inköpspriset är också i själva verket en procentsats som går till huvudkoncernen.

Men många grejer är det utan tvekan minusmarginaler på på riktigt. Ofta vid kampanjer och speciellt när det gäller konkurrentmatchning där en vara inte av någon anledning får vara dyrare än hos en konkurrent - om det upptäcks att en konkurrent med fysisk butik i närområdet har lägre pris måste priset sänkas, även om det är från 10 000 till 5000 kr (denna matchning har de flesta elektronikkedjor så ha Prisjakt-appen i högsta hugg när ni handlar elektronik).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-09 21:45

Inom elektronik-kedjorna så kan vinsten ligga i tidigare led än i själva slutförsäljningen. Jag har tidigare jobbat inom Expert och där hade vi ruggigt dåliga marginaler i många fall, och på "lock"-produkterna gick vi back i många fall. Men tro inte att ägarna förlorade på detta. De säljer nämligen produkterna till butiken, och butiken får sedan sälja vidare till kunden för så högt pris det går.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-09 22:30

Den marginalen säljarna på stormarknaderna ser är oftast riktigt dålig på Apple-produkter (och många andra för den delen) men sen finns det ju givetvis dolda marginaler och tb-intäkter som inte de på golvet ser - givetvis. Allt annat känns puckat. (som MediaMarkt säger)

Edit; för övrigt så är det ganska roligt och bra att se när Elgiganten och MediaMarkt utför sitt löjliga priskrig (och riktiga krig där de åker och köper upp varandras lager). Bra för slutkonsumenter men det förstör onekligen för många inblandade.

Inget nytt.
Ett begränsat antal varor till underpris.
Få in kunden i butiken. Sen kränga på honom annat.

Vad yrar den här Zimmerman om?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-09 23:04

I allmänhet är jag själv inte så mottaglig för ytterligare tillbehör när jag tömt plånboken på 10000-20000. Har lite svårt att förstå att det är en försäljningsstrategi att locka med en så dyr produkt och öka marginalerna genom att sedan sälja småkraffs dyrt.

Bevaka tråden