Hur funkar VPN?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 20:18

Jag vill koppla ihop min dator med några polares datorer (alla kör OS X) via internet så att det fungerar som om vi satt på samma lokala nätverk. Och då är VPN tekniken som gäller, eller?

Kan nån berätta hur det funkar, vad som behövs och hur man kommer igång, så skulle jag bli glad.

Kul att du undrar just idag då jag satt upp fungerande VPN. Hittade den här sidan som på ett bra sätt beskriver vad som finns för OS X i VPN-väg.

Det finfina är att OS X 10.2 har inbyggt VPN-stöd. Bara starta upp Internet Connect-programmet och välj VPN-anslutning i menyn.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-08-17 22:27

Kolla även in Vapor ! Med denna lilla programvara kan du öppna SSH-tunnlar mellan två maskiner för att sedan kunna kommunicera med vad som helst.

Ciryon! Visste du att det finns en VPN-server i OS X? Radbaserad, men ändå.

• Oregistrerad
  • 2003-08-17 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Ciryon! Visste du att det finns en VPN-server i OS X? Radbaserad, men ändå.

Jag har fått för mig att det bara är i OS X Server som det finns inbyggt. Finns det i OS X Client också?

Vi tänkte använda VPNet till att dela ut filer via afp och att dela iTunes-musiken (rendevouz?). Hur ska vi gå tillväga? En VPN-server måste väl igång nånstans, och kommer det räcka med det inbyggda VPN-stödet (Internet Connect), eller behövs en tredje-parts client (verkar ju som om man kan göra en herrans massa inställningar i dem)?

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 22:43

Nån som kan berätta hur man får igång en VPN-server på en OS X Client?

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 23:15

man ipsec
man racoon

Testa VaporSec - en fin grafisk frontend till IPSec implementeringen. (Själv kollade jag nyligen på v0.9 men avfärdade denna p.g.a. avsaknad av X.509-stöd. Nu finns dock v1.0 med detta tillagt och jag skall testa ASAP.)

1
Bevaka tråden