Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Cinema Display vs. gammal? Vilket är bäst med ny MacBook Pro och äldre MacBook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skall inom kort köpa en Macbook Pro, och hade så småningom tänkt komplettera med Apples Cinema Display. Troligen den nuvarande på 24".

Dock har min sambo en äldre macbook. Tror den är sent 2008 eller tidigt 2009: 2 Ghz Core 2 Duo. Vet någon ifall denna funkar med en nyare appleskärm? Jag vet t ex att denna äldre modell av macbook inte funkar att koppla till en tv helt utan problem t ex. Minns inte varför.

Fråga 2: Jag blev häromdagen erbjuden att köpa en äldre Apple cinema hd display. Dvs de där äldre helt i aluminium, 23", med DVI-kontakt. Priset är bra så jag är lite frestad att köpa den istället för en ny skärm, den nya apple skärmen kostar ju en hel del. Han vill ha typ 2 000, jag hoppas på att kunna pruta en femhundring, (och hoppas på att han inte läser detta...)) Finns det några stora nackdelar med att välja den äldre skärmen? Förutom det uppenbara med att den nya är något bättre, snyggare, har garanti, kamera, högtalare och smidiga kopplingslösningar? I läget jag befinner mig just nu så överväger prislappen. Den gamla skärmen är väl till syvende och sist fortfarande en bra skärm, inte sant? Och om jag minns rätt är den inte glossy, vilket är ett stort plus om man slipper...

Funkar både en splitter ny macbook pro och en äldre macbook med den äldre skärmen?

Tack på förhand!
MVH

Läs lite i tråden till nya skärmen (27"), där står en del matnyttigt.

Sedan är ju kruxen som så här.

Gammal MacBook - ingen DisplayPort
Nya Skärmen - Displayport

Gå FRÅN DisplayPort och neråt går, men kostar ca 1000:-
Gå till Displayport från en äldre dator är både jobbigt och mkt dyrt.

Mitt råd är om du skaffar en ny dator, skaffa en ny skärm (eller en lätt beg 24"?)

Du får, som jag nämner i en närliggande tråd här fullständig integration med den nya skärmen.
Du får inbyggd kamera, högtalare och mikrofon samt laddning.
Du förvandlar din bärbara till en iMac.

Gamla 23" blir det bildskärm. tror inte ens den har högtalare inbyggt.
Kamera och Mic finns inte heller och du får använda din laddare till att driva datorn även när
den ligger på skrivbordet.

De nya skärmarna ÄR dyra, men enligt mig värda vartenda öre.

Köper du den äldre skärmen får du jobbigt med en ny dator, det blir en klump på 1000:- som skall till från DP -> DVI/HDMI etc.
Den nya skärmen fungerar inte alls på en gammal dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 11:42

I ditt läge skulle jag absolut satsa på den äldre skärmen. Den 24" skärm som finns på Apple Store är en utgående modell som kommer att ersättas av en 27".

Tack för snabba svar!
Lutar nog åt att jag slår till på den gamla skärmen. Iaf tills min sambo köper ny dator.
Att gå från hennes gamla macbook till nya Cinema display verkar bra krångligt.

Är ju trevligast ifall vi båda kan utnyttja en extraskärm. Att koppla in en ny macbook Pro till den gamla Cinema display verkar ju inte vara några större problem med en sån här:
Komplett.se - Apple mini DisplayPort to DVI

Så, de har kommit ner såpass i pris, det var ju kul.

Bakåt är ingen problem, det blir värre med gammal dator - ny skärm.

Ännu billigare på Apple Store, 279,-. Tror aldrig den adaptern varit speciellt dyr, eller?

Ursprungligen av Capeman:

Ännu billigare på Apple Store, 279,-. Tror aldrig den adaptern varit speciellt dyr, eller?

Undrar om inte det dyra var när man var tvungen plocka ihop flera klossar, typ DP-VGA...
Sett kostnad för länge sedan på runt 1000lappen.

Ursprungligen av Capeman:

Ännu billigare på Apple Store, 279,-. Tror aldrig den adaptern varit speciellt dyr, eller?

Nej, de enkla adaptrarna brukar kosta 200-300. Köper man flera blir det givetvis dyrare.

Jag kan bara tillägga att jag är fruktansvärt nöjd med min 24". Skulle nog vara ännu mer nöjd med en 27", men om man står i valet och kvalet idag så får nog priset avgöra.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag kan bara tillägga att jag är fruktansvärt nöjd med min 24". Skulle nog vara ännu mer nöjd med en 27", men om man står i valet och kvalet idag så får nog priset avgöra.

Jag tror inte jag hade ångrat köpet av en "ny" Cinema Display. Oavsett 24" eller 27".
Precis som Goflorp säger så har den ju en mängd fördelar. Enda minuset är, enligt mig, att skärmen endast finns som glossy. (och att den inte går att koppla till äldre macar då...)

Men jag tror att ett köp av den begagnade alu-skärmen blir perfekt. Iaf tills jag vidare...

För det priset kan du ju langa den vidare, t o m med förtjänst, om det inte passar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-05 16:39

jag har själv den gamla 23" skärmen och jag hade inte köpt en sådan idag. Den är alldeles för ljussvag. Må så vara att den är matt och att det inte blir reflexer i den men den nya har alldeles för mycket fördelar som Goflorp raddade upp. Glossy var jag själv mot från början men där har jag vänt efter inköp av 27" iMac. Köp nytt, det kommer att kännas bäst i längden.

Goflorp: Precis min tanke. Under dagens funderande har jag insett att utgiften i och med köpet av en macbook pro är tillräcklig. Köper jag 23" alu så får jag en billig ekonomisk andningspaus och tid att spara till nya CD.

onnyt: Vet du om den är mycket ljussvagare än en imac från mid 2007? Det är en sån jag har nu (24"). Den tycker jag är alldeles för ljus. Dragit ner ljuset till minimum för att slippa trötta ögon. Glossy har jag vant mig vid i och med imacen, men jag är inte så förtjust i det. Dels sitter jag i ett rum med fönster och får mycket blänk i den blanka skärmen och dels tycker jag att det lurar ögat vid bildredigering.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-05 19:06

Min morsa har en iMac 24" som borde vara 3-4 år gammal och jag upplever den som något ljusare men jag kan ju inte påstå att jag direkt blir bländad. Det blir jag däremot av 27" iMacen. Den går på halv ljusstyrka. Jag tycker som Goflorp i det här fallet, kan du få den för 1500:- så är det väll inget att tveka på. En extra skärm kan man alltid få användning för. Jag hade däremot köpt en ny, men det är jag det.

1
Bevaka tråden