Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro 3,1 - startar om av sig själv sporadiskt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacPro3,1 som sen i somras börjat start om sig själv. Det händer helt plötsligt, även om jag bara sitter och surfar eller mailar. Skärmen bara slocknar och sen bootar den om igen. Jag får inte heller något felmeddelande när datorn startat upp igen. Väldigt frustrerande...

Någon som vet vad det kan bero på? Använder OSX 10.6.4. Har även en Bootcamp-partition med win7 installerat, om det kan påverka något?

Har googlat och det verkar finnas fler som råkat ut för samma sak, men jag har inte hittat några svar på vad som orsakar omstarten. Jag har gjort en ominstallation av OSX för två veckor sen för att se om det skulle kunna hjälpa, men ikväll kraschade den på samma sätt igen.

Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Mvh,
Frederik

Senast redigerat 2010-08-03 22:50
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-08-04 09:57

Tja, det kan ju vara vad som helst. Har du kollat loggarna? Fast om den bara dör kanske den inte hinner skriva något i loggarna.

Jag gissar att du får lämna in den på en dyr felsökning av logik-/moderkortet.

I och med att det är en MacPro har du ju först möjlighet att göra enklare felsökning själv genom att byta ut komponenter. Jag skulle börja med att plocka ur en minnespinne i taget, även om minnesfel oftast brukar generera felmeddelanden. Steg två skulle för mig vara att byta ut grafikkortet, men det förutsätter ju att man har tillgång till ett andra kort.

Har du några andra kort i den, tex ljudkort, videoredigeringskort eller så?

Kan vara RAM minne som spökar. Plocka ut alla minnen utom två, måste ju monteras i par, och uppstår problemet igen, byt ut dessa två mot två andra. Spökar det fortfarande så känns det som ett jobbigare problem...

Öppna o kolla dammnivån. Sporadiska omstarter kan ofta bero på värmeproblem (speciellt sunkiga pc-burkar) Betydligt vanligare än att minnen plötsligt dör.

Finns väl program som kan stressa minnen o andra komponenter?

Kraftaggregatet kan också börja bete sig instabilt på ålderns höst.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-10 14:22

kan du testa att köra windows en stund, för att iaf. eliminera om det är osx dom dummar sig?

Det mest troliga är nog faktiskt, precis som andra säger: överhetting av något slag. Gå in på närmaste classe och köp tryckluft på tub och öppna burken och blås igenom så bara den

Du kan även testa att dra ut CPU-bordet och sätta tillbaka det (om det skulle vara glapp). Detsamma med hårddiskar (även om det inte är så troligt att dom spökar)

1
Bevaka tråden