Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt nya iMac (juli 2010)

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-09 11:46
Ursprungligen av Paralyser:

Härligt! Grattis!

Ganska skönt att ha detta forumet att skriva av sig lite i väntan.
Min blev destinationsskannadi kl 05 i Malmö. Sooo close!

Tackar! En bit kvar men snart är den här.

Ja det är det verkligen. Ah, din är i alla fall i Sverige nu. Var nånstans ska din iMac då? Göteborg, Stockholm? Längre upp? Hoppas du får din snart så kan du posta massa bilder

Ursprungligen av dayweed:

Tackar! En bit kvar men snart är den här.

Ja det är det verkligen. Ah, din är i alla fall i Sverige nu. Var nånstans ska din iMac då? Göteborg, Stockholm? Längre upp? Hoppas du får din snart så kan du posta massa bilder

Den ska hela vägen till andra sidan, Kalmar ungefär. Det borde dom kunna lösa till i morgon
Massa bilder ska det bli!

Ser att den nu är i Eindhoven. Var tar den vägen sedan är det någon som har koll?

Ringde en snubbe för en halvtimme sen och sa att han hade paket till mig. Hur glad blir man inte då? Bad honom svänga förbi jobbet och lämna det. Jag är äntligen Macägare!

haloone: Min var aldrig i Eindhoven, har den tagit fel väg mån tro?

Ursprungligen av Paralyser:

Ringde en snubbe för en halvtimme sen och sa att han hade paket till mig. Hur glad blir man inte då? Bad honom svänga förbi jobbet och lämna det. Jag är äntligen Macägare!

haloone: Min var aldrig i Eindhoven, har den tagit fel väg mån tro?

Inte helt fel!

Ja mitt paket ser ut att komma direkt från Holland och inte från Irland. Men såg också att de ändrat mitt leverans besked till den 11e

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-10 09:50
Ursprungligen av Paralyser:

Ringde en snubbe för en halvtimme sen och sa att han hade paket till mig. Hur glad blir man inte då? Bad honom svänga förbi jobbet och lämna det. Jag är äntligen Macägare!

haloone: Min var aldrig i Eindhoven, har den tagit fel väg mån tro?

Grattis! Massa bilder nu då. Antar att det var från UPS han ringde? Fantastiskt att han hade tillgång till en telefon. Min Mac har blivit en dag försenad. Ligger just nu i Hamburg och ska bli avgångsskannad kl 12.30 i eftermiddag. Leverans får jag nog på torsdag verkar det som.

Ursprungligen av dayweed:

Grattis! Massa bilder nu då. Antar att det var från UPS han ringde? Fantastiskt att han hade tillgång till en telefon. Min Mac har blivit en dag försenad. Ligger just nu i Hamburg och ska bli avgångsskannad kl 12.30 i eftermiddag. Leverans får jag nog på torsdag verkar det som.

Tackar! Bilder kommer ikväll tror jag. Jobbar som "PC-Tekniker", inte helt kul när man vet vad som väntar i kartongen här jämte mig

Åter kommer senare Hoppas UPS rycker upp sig och expresslevererar din iMac ikväll, dayweed

Edit: Tog lite bilder men e inte helt pigg på att ladda upp dom just nu. Orsaken: http://www.99.se/emac-imac/279689-imac-27-2010-surrar-kvittrar-under-halva-ljusstyrkan.html

Senast redigerat 2010-08-10 23:46

Det stod en stor kartong från TNT och väntade på mitt kontor när jag kom tillbaka från lunchen idag :D.

Paralyser: Jag skall testa om jag får samma kvittrande som du upplever med din. Kommer med uppdatering senare.

Ursprungligen av haloone:

Det stod en stor kartong från TNT och väntade på mitt kontor när jag kom tillbaka från lunchen idag :D.

Paralyser: Jag skall testa om jag får samma kvittrande som du upplever med din. Kommer med uppdatering senare.

Grattis!!! Hoppas din funkar som den ska.

Ny dator påväg till mig och denna skall skickas tillbaka inom några dagar. Glad igen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-12 09:43
Ursprungligen av Paralyser:

Grattis!!! Hoppas din funkar som den ska.

Ny dator påväg till mig och denna skall skickas tillbaka inom några dagar. Glad igen.

Väldigt tråkigt att höra angående din dator Paralyser. Fick min igår men ska packa upp den kväll och se om jag har samma problem. Hoppas inte det förstås.

Ringde du vanliga Apple Support som inte ville hjälpa till? Vad ringde du sen? Hoppas att allt löser sig för dig. Återkommer ikväll om hur min dator beter sig.

Ursprungligen av dayweed:

Väldigt tråkigt att höra angående din dator Paralyser. Fick min igår men ska packa upp den kväll och se om jag har samma problem. Hoppas inte det förstås.

Ringde du vanliga Apple Support som inte ville hjälpa till? Vad ringde du sen? Hoppas att allt löser sig för dig. Återkommer ikväll om hur min dator beter sig.

Hoppas din funkar som den ska. Yep, ringde vanliga supporten först och blev sedan kopplad till Apple After Sales Nordic på Apple Store.

Skogum: Tog ungefär en vecka om man inte räknar med helgen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-16 06:39
Ursprungligen av Paralyser:

Hoppas din funkar som den ska. Yep, ringde vanliga supporten först och blev sedan kopplad till Apple After Sales Nordic på Apple Store.

Skogum: Tog ungefär en vecka om man inte räknar med helgen.

Min fungerar inte alls bra faktiskt. Eller det är skärmen snarare. Datorn i sig fungerar grymt bra. Den har backlight bleed i vänstra och högra hörnet av skärmen, i nedre kanten. Har jag en svart bakgrund eller ser på film där det är mörka scener så ser man det väldigt tydligt.

Ska ringa Apple Support idag och säga att jag inte tänker finna mig i detta och hoppas e kan skicka ut en ny dator medan jag har den här. Vi får hoppas på det bästa!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-08-11 20:53

Väntar min 1.a de blev en 27" i7 med 8GB minne och som de ser ut kommer den först på måndag.... en hel helg utan paket

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-08-12 10:48

Har inte hunnit beställa någon än men jag tänkte bara höra hur lång tid det har tagit för er att få era macar? Hade tänkt att köpa en i7 men funderar på att köpa en i5 bara för att jag kan plocka hem en sådan från den lokala mac butiken.

Nu även jag

2.93GHZ QUAD-CORE INTELCORE I7
4GB 1333MHZ DDR3 SDRAM - 2X2GB
1TB SERIAL ATA DRIVE
ATI RADEON HD 5750 1GB GDDR5
8X DOUBLE-LAYER SUPERDRIVE
MAGIC MOUSE+MAGIC TRACKPAD-Z
APPLE BATTERY CHARGER-INT

Skall stoppa in 4GB RAM själv SAMT SSD när det finns något smidigt sätt att göra det.

Skall hämta min idag efter jobbet precis samma spec som du har el gringo.

Jag uppdaterar från en 2.5-3 år gammal 24" imac(första alu imacen) så det skall bli intressant.

Nu är den hemma. Strålande service av UPS-budet. Kom först på dagen när jag inte var hemma. På vägen tillbaks till depån tog han en ny runda för att kolla om jag kommit. Var just på väg ut med hunden, så det var nära...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-16 10:02

Men alltså... Detta är ju helt sjukt. Var och varannan har ju just skärmproblem, och allt annat perfekt. Vem är leverantör av deras LCD-paneler egentligen? Suck... Jag funderar nu på att ge Apple en enda chans med en 27" i7, och om den har dålig skärm (tydligt backlight-genomlysning eller ojämna gultoningar), så är det returrätten inom 14 dagar och pengarna tillbaka.

De gör verkligen inte en som pysslar med foto och har högsta krav på skärmkvalitet glad. Jag trodde att burkar på 23 000 (27" med Core i7) var avsedda för just lite mer professionellt arbete.

Annars lär det väl bli ett hemmabygge med en Dell U2711, en skärm som fått topprecensioner istället för en lång historia med problem där man spelar lotto som kund. Ingen väg jag gärna vill ta, däremot.

Ja du.. Om du sysslar med foto och har höga krav så vet du väl att en appleskärm som inte går att kalibrera inte är något val.

Skärmen är ju snygg att kolla film på men den är ju inte exakt.

Visst datorkraften räcker väldigt långt men då är ju en Eizo-skärm eller liknande det man använder.

Ursprungligen av JND:

Men alltså... Detta är ju helt sjukt. Var och varannan har ju just skärmproblem, och allt annat perfekt. Vem är leverantör av deras LCD-paneler egentligen? Suck... Jag funderar nu på att ge Apple en enda chans med en 27" i7, och om den har dålig skärm (tydligt backlight-genomlysning eller ojämna gultoningar), så är det returrätten inom 14 dagar och pengarna tillbaka.

De gör verkligen inte en som pysslar med foto och har högsta krav på skärmkvalitet glad. Jag trodde att burkar på 23 000 (27" med Core i7) var avsedda för just lite mer professionellt arbete.

Annars lär det väl bli ett hemmabygge med en Dell U2711, en skärm som fått topprecensioner istället för en lång historia med problem där man spelar lotto som kund. Ingen väg jag gärna vill ta, däremot.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-17 14:41
Ursprungligen av jurassic579:

Ja du.. Om du sysslar med foto och har höga krav så vet du väl att en appleskärm som inte går att kalibrera inte är något val.

Skärmen är ju snygg att kolla film på men den är ju inte exakt.

Visst datorkraften räcker väldigt långt men då är ju en Eizo-skärm eller liknande det man använder.

Det har tyvärr en del att göra med plånboken också. Fick jag en Eizo levererad till mig, skulle jag naturligtvis välja den. Men vad menar du med att den inte går att kalibrera? Jag har läst om andra som kalibrerat med bl.a. Spyder 3 och EyeOne enligt dem hyfsat "framgångsrikt". Det viktigaste jag har läst är bara att komma ihåg att vissa kalibrerare inte är kompatibla med LED-baklysta displayer.

Här är t.ex. en diskussion om detta med kalibrering och iMacs:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=33945286

Själv hör jag till någonstans vid "prosumer"-klassen av fotografer, inte ett renodlat proffs alltså som gör det här i arbetet. Därför krävs ju inte absolut topprestanda, men det jag är rädd för är att ev. gulstick som sagt ska bli för grova avvikelser även för mig.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-08-18 18:36

Äntligen

Klocka 17.02 startade jag upp min Imac 27" 8Gb ram 1 TB Hd just nu pissar jag på min Pc;) Kan man verkligen vara igång och ute på bara någar få knapptryckningar....... otroligt .Läst lite oroligt om skärmproblem samt oljud o kvitter men denna verkar fungera klockrent.
Nu återstår bara att programmera upp cs 5 och lite små appar samt släppa taget om pc syndromen men tror det ska gå rätt fort..... /Micke

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-18 20:16

Sådär, TNT var hos mig idag och hämtade datorn idag.

Den nya har precis rullat ut från Cork, Irland. Förväntat leveransdatum är 24 augusti, på tisdag.

Hoppas den nya fungerar bättre! Kul för er som fått era datorer och att de fungerar bra.

Apple verkar de senaste två uppgraderingarna av iMac haft problem med kassa skärmar precis när de släppts. Därefter verkar problemen lösas, men har som sagt vart så förut precis i starten.. Förstår inte varför, men vänta du ett par veckor så ska du se att alla har samma kvalitét.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-16 19:38

Sådär, då har jag ringt upp Apple och de skickar en ny dator från Irland. UPS kommer ringa mig och bestämma tid om när de ska hämta min gamla dator.

Allt bara för bildskärmsproblemet. Det blir väl bra, förutom denna väntan igen.

20-23 augusti står det på hemsidan att jag ska få den nya datorn. Ganska okej om de kan hålla det. Tror inte det blir så dock, för de måste ju hämta min gamla först eller hur det blir.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-17 11:16
Ursprungligen av dayweed:

Sådär, då har jag ringt upp Apple och de skickar en ny dator från Irland. UPS kommer ringa mig och bestämma tid om när de ska hämta min gamla dator.

Allt bara för bildskärmsproblemet. Det blir väl bra, förutom denna väntan igen.

20-23 augusti står det på hemsidan att jag ska få den nya datorn. Ganska okej om de kan hålla det. Tror inte det blir så dock, för de måste ju hämta min gamla först eller hur det blir.

I något klipp jag såg på YouTube hade de kommit överens om att användaren med problem fick ha datorn i 30 dagar, men att den efter det måste vara tillbaka hos Apple. Men de kanske avtalar lite olika saker. Underligt om ingenting sades när ni bestämde detta.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-17 11:17
Ursprungligen av Anders Båth:

Apple verkar de senaste två uppgraderingarna av iMac haft problem med kassa skärmar precis när de släppts. Därefter verkar problemen lösas, men har som sagt vart så förut precis i starten.. Förstår inte varför, men vänta du ett par veckor så ska du se att alla har samma kvalitét.

Jag önskar att det kommer att bli så.

Då ramlade iMac nummer 2 in för en timme sedan. Hoppades verkligen att den skulle va okej men inte då. Hårddisken "kluckar" en gång i sekunden högt och störande. Applesupporten var mycket angelägna om att byta ut den så en ny iMac är påväg. Börjar bli allt annat än roligt detta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-24 22:07
Ursprungligen av Paralyser:

Då ramlade iMac nummer 2 in för en timme sedan. Hoppades verkligen att den skulle va okej men inte då. Hårddisken "kluckar" en gång i sekunden högt och störande. Applesupporten var mycket angelägna om att byta ut den så en ny iMac är påväg. Börjar bli allt annat än roligt detta.

Beklagar verkligen. Om du läser vad jag skrev till el gringo så har jag samma problem som förut: Backlight bleeding. Ska gå till en återförsäljare på lördag och kolla hur deras Macar är. Vill verkligen inte göra om processen med att packa ner allt och vänta på att TNT ska hämta datorn. Har verkligen ingen tid eller lust med detta något mer..

Jag fick min i7 2,93 för någon dag sedan. Ingen yellow tint. Inga döda pixlar. Knäpptyst och alldeles underbar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-24 22:05
Ursprungligen av el gringo:

Jag fick min i7 2,93 för någon dag sedan. Ingen yellow tint. Inga döda pixlar. Knäpptyst och alldeles underbar

Du märker inte heller av någon backlight bleeding på din i7a? Jag fick en ny idag och det är samma problem som förut. Har jag en svart bakgrund eller ser på en film med mörka scener så är det väldigt ljust i både vänstra och högra nedre hörnet.

Väldigt störande. Men annars fungerar datorn väldigt bra. Inga andra problem förutom detta då. Vet inte alls vad jag ska göra. Det här är min andra dator nu..

Bevaka tråden