Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tror att min Mac har blivit hackad

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är inget problem få hårddisken att bara stå och stampa genom att höja connections i Transmissions (gäller väl även andra Torrent-program)

Sedan brukar det vara inledningen på ett hårddisk-ras som ger badboll.

Du kan också ha alltför lite RAM i maskinen för vad du lastar den med.
4GB är väl en grund i dagsläget, 8 är väldigt mycket bättre.
Utan tillräckligt med RAM så blir det mkt som går åt i Swap...

Du kan ha ngt som inte är friskt i programväg, det kan vara Flash, Spotlight som fått fnatt och skall indexera kontinuerligt.

Andra kan säkert fylla på med mer idéer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 23:14

Alla filer är potentiellt "körbara", så länge de är beroende av mjukvara för att öppnas/nyttjas. I videofallet måste videofilen hanteras av en videouppspelare liksom avkodas av en codec. Dessa har garanterat säkerhetsbuggar som zero day-hackare kan utnyttja för att köra valfri kod på din dator.

Därmed inte sagt att det är sannolikt att det är bus på datorn ifråga. Öppna terminalen och kör en "netstat|grep ESTABLISHED" för att se vilka nätverksanslutningar din dator har. Om du gör detta direkt efter uppstart och att ha spelat upp filmen bör du inte ha så många uppkopplingar att spåra (och det är fullt normalt att man har några).

Enklaste sättet är väl att starta datorn utan internet-uppkoppling... Fungerar det då är det ju dags att börja fundera...

I bifogade filer kan ni se exempel på i vilka filer ändras skivbehörigheter bl. a. Keychain Access.app och andra som har med Password o Security att göra.
Skulle ni inte bli oroliga?
Det är en ny ominstallation efter ca 2 dagars användning.

Ursprungligen av Alex Freeman:

I bifogade filer kan ni se exempel på i vilka filer ändras skivbehörigheter bl. a. Keychain Access.app och andra som har med Password o Security att göra.
Skulle ni inte bli oroliga?
Det är en ny ominstallation efter ca 2 dagars användning.

Jag tror att du lugnt kan bortse från dessa meddelanden. Kolla t.ex. denna länk Mac OS X: Disk Utility's Repair Disk Permissions messages that you can safely ignore

Men att datorn segar och att trackpad konstrar är ju tråkigt. Har du kollat i Aktivitetskontroll vilka processer/program som drar mycket processorkraft när datorn går trögt?

Glömde att tillägga att min nya Magic Trackpad i vissa situationer beter sig konstigt också. Pekaren på skärmen följer inte med på samma sätt som man för finger på plattan. Pekaren bromsar in, hoppar över en del av skärmen och ibland flyter åt sidan av sig själv.
Det händer oftast när jag använder Safari.
När jag såg förändrade skivbehörigheter för Magic Trackpad också så tänkte jag att det kanske kan vara orsaken? För att enligt Apples support det kan inte vara så bara!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 12:57
Ursprungligen av Alex Freeman:

Glömde att tillägga att min nya Magic Trackpad i vissa situationer beter sig konstigt också. Pekaren på skärmen följer inte med på samma sätt som man för finger på plattan. Pekaren bromsar in, hoppar över en del av skärmen och ibland flyter åt sidan av sig själv.
Det händer oftast när jag använder Safari.
När jag såg förändrade skivbehörigheter för Magic Trackpad också så tänkte jag att det kanske kan vara orsaken? För att enligt Apples support det kan inte vara så bara!!!

Om din Magic Trackpad beter sig felaktigt borde du lämna in den på garantin helt enkelt.

Har du provat stänga av Transmission?

Bevaka tråden