Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in via SSH

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo, har aktiverat "fjärrinloggning", men när jag försöker ssh'a in till Mac'en med min user, så funkar inte mitt pass.

Har provat att köra terminal lokalt på mac'en och kört passwd. Och då är det rätt pass. Fattar nada.

//yabbah

Så om du gör

ssh user@localhost

så funkar det, men inte med

ssh user@host

från en annan dator?

Ett vanligt fel är att man bara skriver 'ssh host' och inget användarnamn, och använder det lokala användarnamnet som default. Har man då olika användarnamn på olika maskiner funkar det inte.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ett vanligt fel är att man bara skriver 'ssh host' och inget användarnamn, och använder det lokala användarnamnet som default. Har man då olika användarnamn på olika maskiner funkar det inte.

Och vill man att det ska fungera kan man ställa in det i sin ssh config.

Det fungerade inte när jag provade i terminal i mac'en heller såg jag.

Fattar inte va de e, för om fjärrinloggning inte är aktiverad så ska man väl inte ens få svar på porten. Men att användare/lösen inte funkar.

Och du har kollat inställningarna där det står "Allow access for [All users/ Only these users]"?

Prova att lägga till flaggan -v när du testar. Det ger mer information om vad som händer och kan kanske hjälpa dig att hitta vad som är fel.

Ursprungligen av Marcus K:

Prova att lägga till flaggan -v när du testar. Det ger mer information om vad som händer och kan kanske hjälpa dig att hitta vad som är fel.

Ja den är inställd på "alla användare".

Ursprungligen av Marcus K:

Prova att lägga till flaggan -v när du testar. Det ger mer information om vad som händer och kan kanske hjälpa dig att hitta vad som är fel.

ger:

Password:
debug1: Authentications that can continue: publickey,keyboard-interactive

Fattar inget.

Nu fungerar det, FAAAN va n00b jag är. Skrev ju in användarnamn som "namn" istället för "Namn".

1
Bevaka tråden