Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20" startar alltid med full skärmstyrka?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 14:50

Hej!

Av någon dum anledning så startar min Intel iMac 20" med full skärmstyrka var gång jag startar den. Detta är högst irriterande. Datorn blev helt ominstallerad igår med nya partitioner och osx 10.5.8. Hjälpte inte ett dugg. Fortfarande samma beteende.

När jag inte använder datorn så fimpar jag strömmen till den på en förgreningsdosa med strömbrytare. Kan det ha med den att göra? Eller är det bara nåt dumt datorn fått för sig?

Klockan går rätt och musen är rät och inget annat beter sig konstigt vad jag vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-01 15:58
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

Av någon dum anledning så startar min Intel iMac 20" med full skärmstyrka var gång jag startar den. Detta är högst irriterande. Datorn blev helt ominstallerad igår med nya partitioner och osx 10.5.8. Hjälpte inte ett dugg. Fortfarande samma beteende.

När jag inte använder datorn så fimpar jag strömmen till den på en förgreningsdosa med strömbrytare. Kan det ha med den att göra? Eller är det bara nåt dumt datorn fått för sig?

Klockan går rätt och musen är rät och inget annat beter sig konstigt vad jag vet?

Stänger du av datorn innan du fimpar strömmen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 16:02
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

Av någon dum anledning så startar min Intel iMac 20" med full skärmstyrka var gång jag startar den. Detta är högst irriterande. Datorn blev helt ominstallerad igår med nya partitioner och osx 10.5.8. Hjälpte inte ett dugg. Fortfarande samma beteende.

När jag inte använder datorn så fimpar jag strömmen till den på en förgreningsdosa med strömbrytare. Kan det ha med den att göra? Eller är det bara nåt dumt datorn fått för sig?

Klockan går rätt och musen är rät och inget annat beter sig konstigt vad jag vet?

Vad händer de gångerna du inte pillar med förgreningsdosan? Varför krånglar du med strömbrytaren över huvud taget?

Stänger du av datorn helt, eller har du den på viloläge, när du inte använder den?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 16:22
Ursprungligen av ibish:

Vad händer de gångerna du inte pillar med förgreningsdosan? Varför krånglar du med strömbrytaren över huvud taget?

Stänger du av datorn helt, eller har du den på viloläge, när du inte använder den?

Jag minns inte hur den är då jag inte pillar med förgreningsdosan. Men jag kan låta bli den och testa o se hur det blir.

Varför jag krånglar med den är för att jag vill få ner min elräkning. Är ju onödigt att datorn står och drar ström i onödan. Plus att det minskar risken för fel när det åskar och jag inte är hemma.

Jag stänger alltid av datorn helt och hållet. Och jag stänger alltid av den innan jag fimpar strömmen.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-02 12:13

Har testat nu. Jag stängde av datorn helt inatt. Lät förgreningsdosan vara påslagen så att datorn inte var strömlös. Jag startade den nu och som vanligt, full skärmstyrka.

VAD har fått den att tro att jag vill ha max styrka?? Är det en bugg i 10.5.8? Kan inte minnas att jag hade det när jag körde 10.5.5 eller 10.5.6??

Vad kan man göra åt det? Eller håller min dator på att rasa? Tycker den dummar sig mycket nu förtiden?

Kan du inte prova köra den i enbart viloläget då?
jag har nog aldrig stängt av mina macar på denna sidan millenieskiftet.

Shift + Ctrl + Eject stänger av skärmen.
Datorn går sedan i vila efter en kvarts inaktivitet

Igång på 1 sekund... smidigt som bara den.

vad jag vet är den enda 'riktiga' fixen att uppdatera till någon senare version av 10.6. (eller möjligtvis nedgradera till tidigare version av 10.5)

annars du kan ju svänga ihop ett applescript som sätter ljusstyrkan efter login?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-02 18:01

NU var den på det jag satte den på när jag åkte hemmifrån och stängde av datorn. Förgreningsdosan var fortfarande påslagen. Datorn har väl varit avslagen i ca 4 h.

1
Bevaka tråden