Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Magic Trackpad

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag släppte Apple den omtalade Magic Trackpad som det länge funnits rykten om. Det var John Gruber som ursprungligen kom med ryktet i oktober och igår hintade han om att den skulle släppas.

Mac Trackpad är en extern styrplatta som stödjer alla de rörelser som Apple på senare år lagt till styrplattan på de bärbara datorerna. Priset är 695 kr på Apple Store och kan skickas inom ett dygn.

Apple: Apple - Magic Trackpad - The Multi-Touch trackpad for your desktop.
MacRumors: Apple Releases the Magic Trackpad - Mac Rumors

Jag tror denna kan bli en perfekt kompanjon till min mini!

Som kompanjon släpptes även Apple Battery Charger, en batteriladdare från Apple för 299 kr. Man får 6 batterier med på köpet (2 för tangentbordet, 2 för musen/styrplattan och 2 som ska vara på laddning).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-22 13:34
Ursprungligen av Adrian B:

Som kompanjon släpptes även Apple Battery Charger, en batteriladdare från Apple för 299 kr. Man får 6 batterier med på köpet (2 för tangentbordet, 2 för musen/styrplattan och 2 som ska vara på laddning).

Vilket inte var den smartaste lösningen. Mobee säljer en ”Power Bar” för €29 som ger din trackpad ett laddbart batteri som drivs/laddas med USB-sladd. Perfekt för oss som har ett trådat tangentbord med trackpad bredvid!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 16:07

Som jag har längtat efter en sån här platta... blir definitivt köp men jag väntar nog en månad, har varit en hel del andra inköp senaste veckorna.

Vilket habegär jag fick. Nu ska Magic Mouse säljas. Har alltid trivts bättre med pekplatta än mus.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-07-27 16:39
Ursprungligen av Capeman:

Vilket habegär jag fick. Nu ska Magic Mouse säljas. Har alltid trivts bättre med pekplatta än mus.

Jag har väntat på denna i ett halvår, har alltid sagt att de borde släppa en extern trackpad. Jag säljer nog också min MM nu.

De har instruktionerna på baksidan:

Från Engadget.

Kör själv med Wacombräda och penna... så, nej tack.

Borde ju komma ett tangentbord med trackpad inbyggt vid sidan nu när gester har blivit ännu mer utvecklade i Lion...dags å ge musen som snacks till lejonet

Verkar inte gå att välja bort musen helt och bara få med plattan då man köper en iMac.
Synd...

Ursprungligen av Chaosstar:

Verkar inte gå att välja bort musen helt och bara få med plattan då man köper en iMac.
Synd...

Verkligen, musen är ett sattyg.
Undrar hur många sjukskrivningsdagar möss har orsakat!

Själv provade jag ALLT från kulor till Joysticks. Det blev inte lugnt förrän Wacomplattan kom in i huset. Nu kör vi det båda två.

Så, byta ut musen mot en platta (Apples) eller Wacoms kan vara en grymt bra idé.

Ah, najs! Den där tror jag kommer passa alldeles perfekt. Beställd!

Är hela plattan en knapp som på de nyare bärbara, eller är plattan bara en platta som på de äldre, med knapp under till (men utan knapp under till)?

Ursprungligen av martin_stenmark:

Är hela plattan en knapp som på de nyare bärbara...

Ja.

"It feels just like using a slightly larger version of a MacBook or MacBook Pro pad. And we mean exactly, right down to the multitouch gestures and whole-pad click. Yes, it clicks."

Apple Magic Trackpad first hands-on -- Engadget

Så underbart! Väntat på denna så länge nu!

Nu slänger vi musen, denna till iMac är ju underbart.

Perfekt till nya videoservern på jobbet! Den sitter i rack - hade tänkt köpa en sådan där kula, men detta slår ju allt. Minikeyboard plus denna monterat på racket - lätt lutande utåt. Thats it.

  • Medlem
  • 2010-07-27 17:50

Nu kanske jag är negativ.
Men hur mycket väger den där saken? är det inte risk att den glider iväg på skrivbordet? Jag vill iaf inte ha en musmatta under bara för att den ska vara still.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-07-27 18:03
Ursprungligen av Dalle:

Nu kanske jag är negativ.
Men hur mycket väger den där saken? är det inte risk att den glider iväg på skrivbordet? Jag vill iaf inte ha en musmatta under bara för att den ska vara still.

Vänd och titta

Magic Trackpad first hands-on - Engadget Galleries

Finally! Som jag längtat! Nu kan till och med jag rättfärdiga ett iMac-köp för min egen del.

  • Medlem
  • 2010-07-27 18:22

Tack Hjopek.

Jag tror att möss är en kuriositet om 10-15 år. Det ä fingrarna som gäller och detta paradigmskifte när det gäller människa och maskin startade Apple med Iphone.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att möss är en kuriositet om 10-15 år. Det ä fingrarna som gäller och detta paradigmskifte när det gäller människa och maskin startade Apple med Iphone.

Håller med dig fullständigt här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 18:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att möss är en kuriositet om 10-15 år. Det ä fingrarna som gäller och detta paradigmskifte när det gäller människa och maskin startade Apple med Iphone.

Om 15 år ersätter "iPhone" datorn helt för de flesta. Det är din telefon när du har den i fickan. På jobbet/hemmet kopplar du den till din 30''+ skärm, och då blir din telefon din multitouch-trackpad + dator istället. Förmodligen samsas vanliga OS X och iOS i samma enhet, eller det system som är aktuellt då. Alltid synkad iaf

De flesta klarar nog sig rätt bra på en iPad, men även den kommer nog gå att koppla till skärmen när det behovet finns. I takt med att den mobila kraften växer blir nog riktiga datorer onödiga.

  • Medlem
  • 2010-07-27 18:43
Ursprungligen av ibish:

Om 15 år ersätter "iPhone" datorn helt för de flesta. Det är din telefon när du har den i fickan. På jobbet/hemmet kopplar du den till din 30''+ skärm, och då blir din telefon din multitouch-trackpad + dator istället. Förmodligen samsas vanliga OS X och iOS i samma enhet, eller det system som är aktuellt då. Alltid synkad iaf

De flesta klarar nog sig rätt bra på en iPad, men även den kommer nog gå att koppla till skärmen när det behovet finns. I takt med att den mobila kraften växer blir nog riktiga datorer onödiga.

Jag ber att få återkomma i ämnet om sådär 15 år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 19:13
Ursprungligen av Dalle:

Jag ber att få återkomma i ämnet om sådär 15 år.

Du är välkommen. Tanken är ju att dagens smartphones är lika snabba som datorer för 10 år sedan, om inte snabbare, och det är först nu utvecklingen på den fronten kommer igång. Vi hörs 2025

Nej. För liten skärm. Passar inte Homo Sapiens. Iphone är en liten handdator i fickan - datorer med större skärmar kommer alltid att finnas och dominera världen. Allt p.g.a. skärmstorlek och energikonsumtion. Ev. kan man tänka sig att framtidens Iphones/etc är mycket kraftfulla och att man pluggar in dom i en stor skärm när man kommer hem (eller proj eller plasmahinna i luften eller hologram eller what ever). Men...det var det där med batteridrift. Vi kan tyvärr inte vänta oss några underverk när det gäller batterier - det finns fysiska naturlagar som sätter ribban. Så - elnätdrivna datorer med stor skärm gäller nu och lååååångt in i framtiden.

Ursprungligen av ibish:

Om 15 år ersätter "iPhone" datorn helt för de flesta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 21:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej. För liten skärm. Passar inte Homo Sapiens. Iphone är en liten handdator i fickan - datorer med större skärmar kommer alltid att finnas och dominera världen. Allt p.g.a. skärmstorlek och energikonsumtion. Ev. kan man tänka sig att framtidens Iphones/etc är mycket kraftfulla och att man pluggar in dom i en stor skärm när man kommer hem (eller proj eller plasmahinna i luften eller hologram eller what ever). Men...det var det där med batteridrift. Vi kan tyvärr inte vänta oss några underverk när det gäller batterier - det finns fysiska naturlagar som sätter ribban. Så - elnätdrivna datorer med stor skärm gäller nu och lååååångt in i framtiden.

När jag säger ersätter datorn, så är det när den är inkopplad till en stor skärm. Macbook får ju strömförsörjning från apples skärmar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-27 19:42

Så lämpligt, precis när jag sålt av lite gamla datorprylar så kommer detta Tycker batteriladdaren var en bra grej. Skönt att få vara Apple hela vägen

Senast redigerat 2010-07-27 20:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 20:22
Ursprungligen av MatsOlov:

Så lämpligt, precis när jag sålt av lite gamla datorprylar så kommer detta Tycker batteriladdaren var en bra grej. Skönt att få vara Apple hela vägen

Nu väntar jag bara på ett Apple bädsett också

Matchande påslakan, kuddövdrag och Apple pyjamas så är jag "komplett"

Jag lovar det skulle också bli en succe. Allt "Apple" säljer i dessa dagar.

Bevaka tråden