Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar man 2.5" till 3.5" adapter?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 00:34

Hej,

Tänkte sätta 1-2 SSD diskar i macpro på dom interna platserna och har febrilt letat efter en trevlig adapter. Eftersom 2.5" standarden av SATA inte har samma avstånd som 3.5" (grr) så måste få till en adapter. Men det var visst inte så lätt att hitta.

Någon här som hittat något ställe i sverige som säljer dom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 03:22

Kolla in hos ex.v. Kjell & Co…:

Kit för att montera en 2,5-tums hårddisk i en 3,5-tumsplats

…eller liknande/samma hos Webhallen, men för halva priset…:

Deltaco 2.5" hårddisk till 3.5" med skenor

Lycka till,

- Torkel

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-27 08:13

Kingston SNA-DC/35 tycker jag är trevligast. Den går att använda för att stoppa 2.5” diskar i vanliga 3,5” hotswapkasetter i servrar med bakplan, kontakterna hamnar på rätt plats.

Den finns ”överallt”, t.ex hos Komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-06 17:04
Ursprungligen av Mija:

Kingston SNA-DC/35 tycker jag är trevligast. Den går att använda för att stoppa 2.5” diskar i vanliga 3,5” hotswapkasetter i servrar med bakplan, kontakterna hamnar på rätt plats.

Den finns ”överallt”, t.ex hos Komplett Komplett.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA

Använder också denna i min Mac Pro (2010). Ett plus för enkel montering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-21 16:15
Ursprungligen av affi:

Använder också denna i min Mac Pro (2010). Ett plus för enkel montering.

Men den stödjer inte SATA-300 ?? Eller?

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 12:40

Tack torkel, det var precis en sådan jag letade efter. Hittade den själv efter en stunds letande. Det är ju inte så lätt att söka på 2.5" 3.5" direkt

Notera att Torkel länkade till IDE adapter så dom passar inte. Den som Mija länkar ser ut som en rebrandad version av IcyDock. Jag har själv IcyDock i min iMac och enligt deras hemsida så är den kompatibel med Mac Pro!

ICY DOCK MB882SP-1S-1B 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 15:55

Skrev lite fel där, torkel skickade en länk till en insats, det har jag (såklart) ingen nytta av. Precis som jag skrev i mitt inlägg så måste det passa med kontakterna också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 16:53
Ursprungligen av studiox:

Skrev lite fel där, torkel skickade en länk till en insats, det har jag (såklart) ingen nytta av. Precis som jag skrev i mitt inlägg så måste det passa med kontakterna också.

Okej, jag hade mest den fysiska monteringen av diskarna i åtanke…å då bör min lösning fungera om man sedan kompletterar "mina" byglar med därför lämpliga, lösa kablar…

Kanske inte lika snyggt som Mija:s förslag…men väl fungerande!

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 17:09
Ursprungligen av Torkel:

Okej, jag hade mest den fysiska monteringen av diskarna i åtanke…å då bör min lösning fungera om man sedan kompletterar "mina" byglar med därför lämpliga, lösa kablar…

Kanske inte lika snyggt som Mija:s förslag…men väl fungerande!

Det fungerar inte alls då det ska monteras i en mac pro där diskarna monters precis som på en hotswap server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 21:27
Ursprungligen av studiox:

Det fungerar inte alls då det ska monteras i en mac pro där diskarna monters precis som på en hotswap server.

Studiox,

Jag passar…, ger mig… :">

Har just kollat in bilder & specar på MacPro och inser att min lösning inte passar i dessa…

Lycka till på jakten,

- Torkel

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-27 17:29
  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 22:00
Ursprungligen av Jetwash:

Billigast är att använda en CD skiva:
YouTube - Mac Pro 2.26 x 2 Quad-Core Xeon with SSD Startup Disk

Trodde inte det var möjligt, tänkte faktiskt bara trycka in SSD disken (den väger ju inte ett skit) o se om det fungerar, men när jag jämförde kontakterna tyckte jag inte det stämde, men jag får kolla igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 12:06

Studiox,

Hur gick det?

Undrar,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2010-08-22 18:49

Först blev det en egen "hemmabyggd" lösning

Men jag satte i en riktig adapter sen

Här är bästa och seriösaste lösningen om man är beredd att beställa från USA (jag vet ingen svensk/europeisk återförsäljare av OWC).

1-2 SSD-diskar monteras i det undre/extra 5.25"-facket under den optiska enheten.
Då behöver man inte nalla av de fyra andra interna HD-platserna.
OWC Multi-Mount: 3.5" to 5.25" Hard Drive adap... (MM52T35) at OWC

  • Oregistrerad
  • 2010-09-02 13:29

Det är faktiskt en jäkligt dålig lösning,

* Dels behöver du dra fram SATA kontakter på dom äldre macpro burkarna - Allt där är IDE'
* Du kan glömma att köra Windows från dessa SATA då det inte är supportat av Bootcamp
* Att stoppa en disk i dom fyra bays som är tänkta för hårddiskar måste väl vara det mest seriösa man kan göra eller hur tusan menar du?

Ursprungligen av studiox:

Det är faktiskt en jäkligt dålig lösning,

* Dels behöver du dra fram SATA kontakter på dom äldre macpro burkarna - Allt där är IDE'
* Du kan glömma att köra Windows från dessa SATA då det inte är supportat av Bootcamp
* Att stoppa en disk i dom fyra bays som är tänkta för hårddiskar måste väl vara det mest seriösa man kan göra eller hur tusan menar du?

Om Bootcamp och SSD, läste någonstans, tror på OCZs forum att huruvida Bootcamp stöder en SSD eller inte beror på controllern i SSD. Kan tyvärr inte lista vilka som fungerar men flera verkar ha lyckats med OCZs Vertex SDs.

Ursprungligen av studiox:

Det är faktiskt en jäkligt dålig lösning,

* Att stoppa en disk i dom fyra bays som är tänkta för hårddiskar måste väl vara det mest seriösa man kan göra eller hur tusan menar du?

Då kan du använda de fyra ordinarie platserna till en snabb raid 0 eller 1 med vanliga hårddiskar.

Senast redigerat 2012-02-19 18:11

Jag tycker Mount pro är den snyggaste lösningen när man har en Mac Pro

OWC MMP35T25 Mount Pro: 2.5" Drive Sled for 2009-2010 Apple... at OWC

1
Bevaka tråden