Hur ska jag sätta upp mitt nätverk?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-07-26 15:34

Se bifogad skiss först.

Streckade linjer är trådlös anslutning. Just nu har jag ställt in Airport Express på att förlänga signalen men det fungerar inte riktigt bra. Ibland släpper anslutningen helt och hållet, men när det väl fungerar så går det väldigt långsamt.

Hur skulle ni göra i liknande fall? Går det helt enkelt att att förlänga signalen vettigt med trådlöst? Eller ska man kanske försöka sig på det där WDS? Fungerar det bättre tror ni?

Om jag sitter i kontoret med Laptopen så går allting snabbt som vanligt, troligtvis eftersom jag då har direktkontakt med Time Capsule. Men om jag sitter i sovrummet så går det väldigt långsamt. Tar jag bort alla Airport Express så får jag väldigt dålig mottagning i sovrummet och övervåningen. Det var därför jag köpte Airport express och satte båda halva vägen så att de har bra signal, och sedan kan förstärka igen.

Så i nuläget har jag alltså bra signal rent styrkemässigt både på övervåningen och sovrummet, men hastigheten är riktigt dålig. Kanske 2mbit ner och 0,5 upp (på kontoret har jag full hastighet utan kablar).

Hur skulle ni ställt gjort i detta Scenario? Någonting jag har missat eller är det WDS som gäller? Och hur ställer man in WDS i så fall?

Något man behöver tänka på med olika frekvenser å så? Det är både G och N enheter anslutna

• Medlem
  • TÄBY
  • 2010-08-03 21:03

Jag skulle dragit kabel mellan TC och AE.

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-03 21:33

Utan att vara någon nätverkstekniker skulle jag också säga att tråd mellan de olika sändarna förmodligen är nödvändigt för att få upp farten på nätverket. Men frågeställningen antyder att en sådan lösning skulle vara obekväm.

Jag hittade denna tråd på Apples forum som diskuterar hur man utökar trådlös nätverkstäckning med så låga prestandaförluster som möjligt (förlusten tycks fortfarande vara betydande hur man än gör).

Apple - Support - Discussions - WDS performance ...

1
Bevaka tråden