Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösning på Firmwarehackad iBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-16 20:34

Jag ska skaffa en ny iBook och jag har tänkt köpa en 19" CRT och koppla in som huvudskärm till iBooken. Går det att efter man har Firmwarehackat iBooken ställa den stora skärmen på högre upplösning än 1024x768? (Jag vet att det har diskuteras i andra trådar, men jag hittade inget bra svar på min fråga där).

Jag har för mig det ja.

  • Medlem
  • 2003-08-16 22:42

Det går utmärkt. Det bästa är om du kan testa med skärmen först, och högre Hz-tal än 60 brukar inte fungera.

Hur är det med dasslocket? Går det med de med?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Hur är det med dasslocket? Går det med de med?

Tror inte den har video out, eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Hur är det med dasslocket? Går det med de med?

Glöm dom. Det finns även modeller av den vita iBooken som inte heller ska hackas. Det beror på vilka videokretsar det är i den. Jag tror att åtminstone den första generationens vita iBookar inte bör hackas.

  • Medlem
  • 2003-08-17 11:17

Någon som har en adress till där det står hur man ska bära sig åt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Glöm dom. Det finns även modeller av den vita iBooken som inte heller ska hackas. Det beror på vilka videokretsar det är i den. Jag tror att åtminstone den första generationens vita iBookar inte bör hackas.

Var det inte Radeon Mobility som krävdes? De första iBookarna har som sagt äldre grafikkretsar, och dasslocket har ännu äldre, video-ut eller ej.

Hur är det med firmwarehacket, går det att gå tillbaka om det skulle gå fel? Ja, till exempel om man får en iBook på prov och märker att det inte blir bra nog, då vill man ju lämna tillbaka i orginalskick.

  • Medlem
  • 2003-08-17 12:13

Det känns som att den här diskussionen har förts tidigare, men det är bara att nollställa PRAM så försvinner hacket.

Funktionen med hacket är att ta bort Apples begränsning, inte att tillföra något nytt och mystiskt. Dvs; det är helt idiotsäkert.

EDIT: Ingenting är, per definition, idiotsäkert.

  • Medlem
  • 2003-08-17 12:16

Visst är själva hacket det som står längst ner på sidan under "orginal message"?

  • Medlem
  • 2003-08-17 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Visst är själva hacket det som står längst ner på sidan under "orginal message"?

Patchen finns under "THE PATCH", skrivet i 32 punkter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Var det inte Radeon Mobility som krävdes? De första iBookarna har som sagt äldre grafikkretsar, och dasslocket har ännu äldre, video-ut eller ej.

Mm, det kan nog stämma bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det känns som att den här diskussionen har förts tidigare...

Skoja inte Det finns ett antal trådar om detta sedan tidigare.

Men jag tror det fanns olika varianter av hacket. De första hacken som kom var inte temporära som de senare. Fast jag ska inte ta gift på att det var så.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-17 14:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Hur är det med firmwarehacket, går det att gå tillbaka om det skulle gå fel? Ja, till exempel om man får en iBook på prov och märker att det inte blir bra nog, då vill man ju lämna tillbaka i orginalskick.

Jajamän.
Om du kikar på http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html, ungefär mitt på sidan, så finns där tre rader som ska skrivas in i Open Firmware. Dessa aktiverar "hacket" tills du startar om datorn.
Har själv testat på min iBook 900, det funkade helfint.

  • Medlem
  • 2003-08-17 15:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Jajamän.
Om du kikar på http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html, ungefär mitt på sidan, så finns där tre rader som ska skrivas in i Open Firmware. Dessa aktiverar "hacket" tills du startar om datorn.
Har själv testat på min iBook 900, det funkade helfint.

Vilken upplösning/Hz kunde du ha?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 16:36

Jag provade nyss att patcha min 700 Mhz iBook. Funkar super. Tråkigt nog klarar min andra skärm bara upp till 1280x1024 men det gör ju inte så mycket då man får en hel till skärm att jobba på

Enligt listan av upplösningar ska man kunna använda sig av upplösningar upp till 1920x1440 i 60 Hz

/d

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-18 12:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Vilken upplösning/Hz kunde du ha?

Det minns jag inte riktigt... men jag gissar på att jag borde ha kunnat köra 1152x860 (tror jag det är) i 75 Hz.
Allt under 75Hz får mig att må illa, så det borde jag ha kommit ihåg.

1
Bevaka tråden