Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cocoa Touch: Hur jobba med plist?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag går en kurs i iPhone-programmering och i uppgift 2 ska vi skapa en UITableView som ska agera dagbok.

Min fråga är så här:
Jag har tänkt lagra allt i en plist, frågan är hur jag ska bygga upp denna.

Jag är lite osäker på hur jag ska bygga upp den.
Mest för att jag är osäker på plist och vad den kan hjälpa mig med.

Framförallt handlar det om att söka i den utan att tynga ner appen i sig.
Ser framför mig att dagboks appen innehåller mänger av postningar och då känns det som om plist kan bli tung att hantera.

Det jag vill är att i första läget läsa ut rubrik och datum, sedan när man klickar på en rubrik läsa in dess content.

Någon som har några tankar?

Det låter som ett typfall för Core Data. Är det något som du kan använda eller går uppgiften ut på att ni ska använda just attributlistor?

Principen är annars väldigt lik ett lexikon. Du anger ett värde som associeras med en nyckel. Värdet kan även vara ett annat lexikon eller en lista. Sedan konstruerar du en faktisk plist med t. ex. NSPropertyListSerialization som du t. ex. sparar till filsystemet.

Läs Property List Programming Guide om du inte redan har gjort det, där finns en hel del information som nog kan hjälpa dig.

Uppgiften i sig säger inget om hur vi ska lagra datat.
Så Core Data skulle nog fungera, frågan är om jag hinner med att lära mig det bara.

Apple har en hyfsad introduktionsguide till Core Data på iOS som kanske kan vara värd att läsa. Noterade dock att de använder Core Location vilket åtminstone inte fungerar för mig i simulatorn.

Core Data Tutorial for iOS

Tack Marcus - jag hittade den och den innehåller nästan exakt vad jag behöver i sitt exempel.
Perfekt!

1
Bevaka tråden