Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starcraft 2 på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-19 18:18
Ursprungligen av Ziggy:

"Control+Option+F eller Control+Alt+F på windows." har inte kollat själv om det fungerar.

@ robo
Ska heller inte gå så mycket off topic här eftersom det skulle handla om SC2 speciellt. Men ändå bra att se och diskutera vad som görs på spelfronten på mac-sidan.

Jag vet inte om jag är oerhört oerfaren vad det gäller spel, väldigt van vid spelande på mac eller allmänt nöjd med det mesta, men jag har inget att klaga på när det gäller vare sig SC2 eller WoW och mac. Ok, låter lite snävt att jag bara nämner dessa två, men det är det jag spelar/spelat sista åren. Jag tycker SC2 flyter på grymt nu efter jag gick in och pillade lite i inställningarna som det stod om i länken ovan, har inga problem alls. I WoW hade jag allt på Ultra och det flöt perfekt. Visst, jag har inte suttit på någon värstingspelPC och sett om det är skillnad, och kanske är det därför jag är helnöjd? Största fördelen hittills med Mac är att allt är så ENKELT runtomkring, allt från installation till hantering av filer mm, det klassiska mac vs pc på något sätt. Och för mig har det varit så stabilt med spelen jag nämnt, extremt få krashar i wow, runt 10 ggr på 5 år, ganska stabilt tycker jag Och ingen än i SC2...

SC2 med allt på max, är det fantastiskt i jämförelse med att ha dragit ner inställningarna? Är det grafiken eller flytet som skiljer?

Control+Option+F funkar, men inte i kampanjbanor. Upptäckte att det är likadant på min windowsburk så det är nog så helt enkelt.
WoW är bra optimerat för mac, vet att jag testade någon gång för länge sedan med windows installerat, men det var ingen märkbar skillnad.

Angående SC kan jag säga såhär, jag kör på ultra på speldatorn och allt på low när jag kör på min macbook. Märker ingen skillnad alls för jag är upptagen med att bygga gubbar och skicka dem hit och dit

  • Medlem
  • 2010-08-19 11:11

Aha, ok då förstår jag. Men är det då Blizz recommended setup som inte överenstämmer med verkligheten eller är det Apple som lovar för mycket?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 11:20
Ursprungligen av Ziggy:

Aha, ok då förstår jag. Men är det då Blizz recommended setup som inte överenstämmer med verkligheten eller är det Apple som lovar för mycket?

Det är Apple som inte bryr sig om att optimera drivrutinerna för grafiken.

Spel utvecklarna hittar någon bug i grafiken, skickar bug report till Apple och hoppas att Apple fixar det i någon MacOS X uppdatering.

//Rob

Jag installerade Windows 7 x64 på min MacPro, hämtade drivrutiner till grafikkortet från tillverkarens hemsida och - Magic! Det fungerar fantastiskt! 1900x1200 upplösning med allt på Max i grafikinställningar - går som ett tåg på räls!

  • Medlem
  • 2010-08-30 09:51

Nå, vad säger ni om SC2 nu då?
Jag jobbar fortfarande på att bli snabbare med produktionstakten, den måste öka! More Vespane gas!! Och macrostyra allt är jag inte så bra på, men jag lär mig!
Folk säger att Zerg inte är så bra som protoss och terran, och terran är bättre på defensiven medan protoss är offensivare. Vad tycker ni?

Ursprungligen av Ziggy:

Folk säger att Zerg inte är så bra som protoss och terran, och terran är bättre på defensiven medan protoss är offensivare. Vad tycker ni?

Min uppfattning är att Protoss rushar extremt snabbt. Bygg en Pylon tidigt i motståndarens bas. Uppgradera till warpgates och warpa in en styrka som slår ut motståndarens arbetare. 4 Warpgates verkar vara standard.

Terran är brutala när de får upp en styrka med MMM (Marine, Marauder, Medivacs) och det krävs mycket micromanagement för att plocka ut 20 Marines utan att få allt för stora förluster.

Zergs har jag svårt med då jag får mycket resurser men hinner inte bygga för dom.

På det hela mycket trevligt spel och oerhört beroendeframkallande

Jag har då fått stryk av alla raser men mest av protoss. Jag kör enbart Terran just nu eftersom det är det jag är van med från singelspelet. Jag har stor lust att undersöka protoss.
Deras Stalkers är riktigt jobbiga.

Men MMM, med sköld, uppgraderade vapen och injection är inte att leka med.
Airdrop någon? Så skönt att flyga in bakvägen medan en allierade knackar på dörren, släppa 8 maurauders.

Intressant - jag har nu testat SC2 på min Win7 installation och där kunde jag köra på High utan hack, måste testa Ultra också... bara för att.

Synd att det inte flyter lika bra på OS X. Det är ändå samma maskin. Hoppas Apple/Blizzard fixar detta.

  • Medlem
  • 2010-09-07 19:37

Intressant . Vad har du för maskin?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Intressant - jag har nu testat SC2 på min Win7 installation och där kunde jag köra på High utan hack, måste testa Ultra också... bara för att.

Synd att det inte flyter lika bra på OS X. Det är ändå samma maskin. Hoppas Apple/Blizzard fixar detta.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-11-13 10:22

Någon mer än jag som upplever problem med musen när man byter applikation. D.v.s. när jag switchar från SC2 till någon annan app så ökas mus-sensitivity så att pekaren blir helt galet snabb. Sen blir den normal när jag switchar tillbaka till SC2. Har en Razer Naga btw. Vore tacksam för lite hjälp!

MVH

  • Medlem
  • 2010-11-21 22:43
Ursprungligen av gig:

Någon mer än jag som upplever problem med musen när man byter applikation. D.v.s. när jag switchar från SC2 till någon annan app så ökas mus-sensitivity så att pekaren blir helt galet snabb. Sen blir den normal när jag switchar tillbaka till SC2. Har en Razer Naga btw. Vore tacksam för lite hjälp!

MVH

Förlåt en dum fråga, men hur växlar man ifrån SC2 om man kör fullskärmsläge? Måste man köra Windowed mode för att det ska fungera?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-11-21 22:50
Ursprungligen av FrrH:

Förlåt en dum fråga, men hur växlar man ifrån SC2 om man kör fullskärmsläge? Måste man köra Windowed mode för att det ska fungera?

Prova CMD + M

  • Medlem
  • 2010-11-25 20:54
Ursprungligen av Drakfot:

Prova CMD + M

Haha, tack!

Jag känner mig grymt smart just nu.

SC2 fungerar utan problem på min 1,4 GHz 2GB 11" Air på lägsta kvaliten. För att det ska flyta ännu bättre har jag även lagt till "frameratecap=25 frameratecapGlue=25" i ~/Library/Application Support/Blizzard/StarCraft II

Ursprungligen av gig:

Någon mer än jag som upplever problem med musen när man byter applikation. D.v.s. när jag switchar från SC2 till någon annan app så ökas mus-sensitivity så att pekaren blir helt galet snabb. Sen blir den normal när jag switchar tillbaka till SC2. Har en Razer Naga btw. Vore tacksam för lite hjälp!

MVH

För mig löste sig det problemet genom att ändra muskänsligheten till 0 % i SC2. Hastigheten och accelerationen har jag redan bestämt i USB Overdrive X.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-11-23 20:17
Ursprungligen av johannordholm:

För mig löste sig det problemet genom att ändra muskänsligheten till 0 % i SC2. Hastigheten och accelerationen har jag redan bestämt i USB Overdrive X.

Ok. Fiffigt! Ska testa. Har Du Naga också? Vet Du om USB Overdrive joxar på något sätt så att Razer-programvaran inte funkar optimalt? Tack

Ursprungligen av gig:

Ok. Fiffigt! Ska testa. Har Du Naga också? Vet Du om USB Overdrive joxar på något sätt så att Razer-programvaran inte funkar optimalt? Tack

Har en simpel mus från MS så jag vet inte vad det kommer göra med dina programvaror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 19:38

Kan meddela att Starcraft presterar som en infekterad räv på OSX - den ligger mest på marken och gnäller. Undrar om Apple / Blizzard kommer ta tag i detta.. Kanske i och med OSX 10.7.

Ursprungligen av Erik.dv:

Kan meddela att Starcraft presterar som en infekterad räv på OSX - den ligger mest på marken och gnäller. Undrar om Apple / Blizzard kommer ta tag i detta.. Kanske i och med OSX 10.7.

Finns det något bra sätt att jämföra hur det går i Mac OS X vs. Windows 7?
Om jag bara går på hur det ”känns” så är det inte någon jätteskillnad tycker jag.

Mhack ”Pro” med Core i7 och Radeon 4890-grafik med 1 GB VRAM. Kör grafiken på ”Ultra”.

Senast redigerat 2010-11-21 12:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 16:07

Eftersom det här är den officiella tråden för SC2 så tänkte jag fråga vart jag kan ladda ner spelet lagligt. Vill alltså köpa det, en så kallad "download version". Vill slippa hålla på med skivor, förpackningar och trams - vill ha en digital version helt enkelt. Jag hittar den ingenstans men på Piratebay hittar jag minsann en. Känns.. sorgligt

Ursprungligen av Mcus:

Eftersom det här är den officiella tråden för SC2 så tänkte jag fråga vart jag kan ladda ner spelet lagligt. Vill alltså köpa det, en så kallad "download version". Vill slippa hålla på med skivor, förpackningar och trams - vill ha en digital version helt enkelt. Jag hittar den ingenstans men på Piratebay hittar jag minsann en. Känns.. sorgligt

Det är väl bara att köpa på battle.net?

https://us.battle.net/account/activation/landing.html?product=S2&key&purchase&slnk=2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 16:15
Ursprungligen av keptang:

Kom på mig själv där.. letade inte tillräckligt. Men såg sen att det kostade lite mer än i butik. Vilket i för sig är märkligt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-10 17:13
Ursprungligen av Mcus:

Kom på mig själv där.. letade inte tillräckligt. Men såg sen att det kostade lite mer än i butik. Vilket i för sig är märkligt.

Steam har lite samma med vissa spel att de kostar lite mer än i butik ibland. Däremot får man tänka på att det troligen är en kostnad för att hosta installationsfilerna så att man kan ladda ner dem närsomhelst så att säga. Ibland är det värt några extra kronor för att slippa leta efter fodral och kartonger
Det finns dock inget som säger att du inte kan köpa spelet i butik, du måste ändå ange koden du får med spelet i ditt battle.net konto för att kunna spela. Och har du gjort det så kommer du även kunna ladda ner det från battle.net i framtiden (fungerar så för min del, köpte collectors ed).
Kort och gott, köp spelet billigt i någon butik om du hittar, applicera koden på battle.net, ladda ner och installera (om du inte vill installera från skivan ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 16:14

Okej.. såg nu att man faktiskt kan köpa spelet på Blizzards webbplats. Endast 59,99 euro. Ja man tackar..

Någon som testat SC2 under Lion ännu?
Verkar som att det krånglar för en del: Macrumors.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-07-31 10:53
Ursprungligen av Mainman:

Någon som testat SC2 under Lion ännu?
Verkar som att det krånglar för en del: Macrumors.

Jag har inga problem med SC2 under Lion, inga skillnader mot Snow Leopard. Kör med en MBP 13" från 2010.

Testkörde det just på min nya iMac (i7 med 8 GB RAM)
Flöt på väldigt fint i en omgång mot datorn med maxinställningarna. Stor skillnad jämfört mot min gamla iMac 2,8

Använder en 2 år gammal MBP för SC2. Har precis börjat men lirar bara multiplayer (eftersom jag är gammal AoE veteran). Jag suger naturligtvis och får vansinnigt mkt pisk Det flyter på bra på min maskin men när jag kopplar in en extern 24' Apple skärm så får jag prestanda problem som irriterar som fan. Skall det vara så? SC2 rekommenderar mig att dra ner inställningarna och det kan jag naturligtvis göra, men det behövs inte när jag bara kör på MBP'n.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-11 13:10

Det beror troligen på att på den externa skärmen har du en mycket högre upplösning än vad du har på skärmen på den bärbara. Därav får grafikkortet jobba mycket mer än när den bara behöver köra på den inbyggda skärmen för att rita upp grafik mm. Därför är det så att den rekommenderar dig att sänka inställningarna för att kunna behålla flytet i grafiken så att säga.

Ursprungligen av ru4real?:

Använder en 2 år gammal MBP för SC2. Har precis börjat men lirar bara multiplayer (eftersom jag är gammal AoE veteran). Jag suger naturligtvis och får vansinnigt mkt pisk Det flyter på bra på min maskin men när jag kopplar in en extern 24' Apple skärm så får jag prestanda problem som irriterar som fan. Skall det vara så? SC2 rekommenderar mig att dra ner inställningarna och det kan jag naturligtvis göra, men det behövs inte när jag bara kör på MBP'n.

Ursprungligen av Drakfot:

Det beror troligen på att på den externa skärmen har du en mycket högre upplösning än vad du har på skärmen på den bärbara. Därav får grafikkortet jobba mycket mer än när den bara behöver köra på den inbyggda skärmen för att rita upp grafik mm. Därför är det så att den rekommenderar dig att sänka inställningarna för att kunna behålla flytet i grafiken så att säga.

Ahhh...så är det naturligtvis.. Stort tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 11:37

Antar det fortfarande är så att SC2 fungerar mycket bättre i Windows and OSX? Du kan alltid pröva att kör det där istället ru4real.

Bevaka tråden