AppleStore byter fraktföretag från UPS till TNT - båda lika dåliga!

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skall idag få min leverans av Apple. Och det går genom TNT. Ringde dom igår och frågade om de kanske kunde ringa innan för att försäkra sig om att jag verkligen är hemma. Men det var ju omöjligt givetvis.

TNT funkar på precis samma sätt som UPS. Dom har samma utlämningsställe i GBG, å verkar jobba under samma kriterier. Det måste ju vara fruktansvärt oekonomiskt och inte heller direkt miljövänligt att jobba i tron att alla som handlar på nätet och får sina varor levererade av dessa två firmor alltid befinner sig hemma under dagen.

Apple borde skärpa sig! Dom går från en kass budfirma till en annan precis lika kass. Vad tänker dom med????

Om jag inte hade ringt TNT igår och frågat vart mitt paket var, så hade jag inte haft en aning om att den skulle komma idag. Deras hemsida har legat på samma status under hela veckan.

GÖR OM GÖR RÄTT!!!!

Jag gissar att det snarare är ett lokalt problem. Jag råkar bo i Finland, men har aldrig haft problem med varken UPS eller TNT. Båda ringer automatiskt i förväg och frågar om jag är hemma eller vart dom kan leverera.

• Oregistrerad
  • 2010-07-23 18:21
Ursprungligen av air:

Jag gissar att det snarare är ett lokalt problem. Jag råkar bo i Finland, men har aldrig haft problem med varken UPS eller TNT. Båda ringer automatiskt i förväg och frågar om jag är hemma eller vart dom kan leverera.

Jag har fått paket av posten, swbus,schenker, dhl, ups, fedex, tnt osv osv. men aldrig någonsin har någon ringt mig i förväg. Man beställer för tusan ingen limosinservice.

Ursprungligen av studiox:

Jag har fått paket av posten, swbus,schenker, dhl, ups, fedex, tnt osv osv. men aldrig någonsin har någon ringt mig i förväg. Man beställer för tusan ingen limosinservice.

Nä, men jävla UPS/TNT så SÄGER de att de ringt på. Men även om jag vart hemma hela dagen så har jag inte märkt av detta.
Det slutar i vilket fall med att man får stå i ett 30-gradigt kontor, inrett 1973, med en nummerlapp i näven och vänta en timma eller mer på att få sina grejor.

De här bolagen klarar inte av att skicka till privatpersoner.

Posten lägger en avi i lådan om det inte går in genom brevlådeinkastet och sedan kan jag hämta det i lokala spelaffären.

Schenker skickar SMS och sedan hämtar jag i lokala kiosken.

Bussgods ringer/SMSar eller skickar AVI och sedan får jag åka till Bussterminalen och hämta.

Allt detta ÄR rena limousineservice jämfört med TNT/UPS.

Man kan inte ringa dem, om jag ringer UPS/TNT vet de INTE var mina grejer är, de kan inte ringa chauffören, man kan inte framföra meddelande till chaufffören och abslout ingenting går att ändra. Är det avgifter skall det vara jämna pengar på öret och inget annat än kontanter.

Posten, som av alla beskylls för att vara alla Betongrövars urmoder klarar allt av det ovan!

Kom inte och snacka om Limoservice. Förmodar att du beställer allt till ditt jobb där Kerstin i växeln tar emot allt och sedan ringer på dig när grejorna ligger på en stol brevid växeln va?

Kanske det råkar vara en fördel jag har av att bo i en liten stad? Säkert varierande från ställe till ställe men jag har (nästan) bara gott att säga vilket gör mej till en minoritet i den här tråden

Ursprungligen av air:

Kanske det råkar vara en fördel jag har av att bo i en liten stad? Säkert varierande från ställe till ställe men jag har (nästan) bara gott att säga vilket gör mej till en minoritet i den här tråden

Uppväxt på Öckerö i Göteborgs Norra Skärgård.

I många år gick allt sånt här genom "Åke på Taxi".
Spelade ingen roll vad det var så lämnade han. Han visste vem som jobbade, vem som var hemma och vem som hade nattjobb. Han anpassade allt kring detta.
Dessutom hade han komradio i bilen, och ett samtal till hans fru Greta som satt i Taxiväxeln kunde fixa det mesta.

Nackdelarna var ju den enorma sociala kontrollen som kommer ur ett sådant samhälle. Mycket riktigt fanns det ingen som var avvikande på ngt sätt. Ingen som ens gick ut p åLångfredag, oavsett om man gick i kyrkan eller ej. Ingen som var homo, inga invandrare, ingen utländsk mat osv.

Ja det är mycket möjligt.

Man kan juh läsa på flertalet sidor att man i allmänhet inte är vart nöjd med UPS. Kanske är det bara Sverige det gäller. Men det finner jag lite konstigt, då det är internationellt stora företag, som borde ha samma rutiner.

Jag skulle få leverans av Apple och insåg att UPS skulle leverera när jag inte var hemma. Ringde UPS och bad att få levererat till jobbet, men icke. De kunde bara göra det om jag ringde Apple. Fick prata med en engelsktalande kvinna på Apple för att ändra leveransadressen och försök bokstavera en adress till dem som innehåller ett halvdussin å, ä och ö. Hädanefter har jag jobbet som standardleveransadress.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle få leverans av Apple och insåg att UPS skulle leverera när jag inte var hemma. Ringde UPS och bad att få levererat till jobbet, men icke. De kunde bara göra det om jag ringde Apple. Fick prata med en engelsktalande kvinna på Apple för att ändra leveransadressen och försök bokstavera en adress till dem som innehåller ett halvdussin å, ä och ö. Hädanefter har jag jobbet som standardleveransadress.

Ha ha, ja den är inte lätt. Men nu är den TNT som gäller. Samma grus å korn.

• Oregistrerad
  • 2010-07-23 18:24
Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle få leverans av Apple och insåg att UPS skulle leverera när jag inte var hemma. Ringde UPS och bad att få levererat till jobbet, men icke.

Något sådant problem har jag aldrig haft. Det som kan hända är att man då inte för leverans samma dag då rutten faktiskt är otroligt noga uträknat (visste ni att i USA exempelvis så kör UPS bara högersvängar då det sparar mer bensin).

Ändra adress och få det levererat dagen efter har aldrig varit några problem, förutom för Posten dom vill hellre att paketet går tillbaka till avsändaren och dom får skicka ut det igen - inte vidare intelligent.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 18:33

... då rutten faktiskt är otroligt noga uträknat...

Om rutten är himla noga uträknad (med datamaskin får man förmoda), så borde väl webbsidan för leveransen kunna ge ett beräknat klockslag? På nån timme när?

Nej, själv tycker jag vanliga posten är mycket bättre än dessa amerikanska delivery-firmor som egentligen är konstruerade till att leverera till företag som har en reception.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-22 11:10

Det luktar USA lång väg. Landet där bärkassar med handtag lanserades 50 år efter resten av världen.

Anledningen till att detta funkar i de flesta "traditionella" länder är andelen hemmafruar. Bara i Tyskland är den väl typ 50%

Tacka vet jag DHL och posten. Där kan man ringa och be chaffören ringa upp när han närmar sig så man kan vara hemma!

UPS är skit... fick jaga min förstärkare över halva stan i 2 dagar när någon valde att skicka med det skitföretaget.

Det är fan ta mig inte sant.

Jag råkade vara på toaletten och han inte svara i porttelefonen innan idioten körde iväg igen. Ringde direkt till TNT och frågade om bilens nummer. Men NEJ, det går inte. Så nu gör dom ett nytt försök imorgon.
Alternativt att jag hämtar det själv på utlämningsstället inne i stan tidigast imorgon klockan 12.

Fyfan sicket skit. Börjar bli löjligt less på detta.

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2010-07-22 17:19

Problemet som jag har fått det förklarat är att buden inte har tjänstetelefoner utan sina privata telefoner och utgifter på dessa täcks inte av bolagen.

Dags att svära i kyrkan.
Precis som alla andra så har TNT / UPS förare som är anställda för arbete under en viss period. Under arbetstiden ska ett antal paket köras ut till en mängd olika leveransadresser. Hur skulle det se ut om man ska sitta och ringa runt och komma överens med alla om en individuellt avtalad tid? Lite ansvar måste väl ändå ligga på beställaren att uppge en adress där paketet kan tas emot. Eller är man fråntagen det ansvaret idag? Jag förstår att det finns en del företag som faktiskt ägnar tid åt detta, men det är inte rimligt att kräva att fraktföretagen per automatik ska tillhandahålla en sådan tjänst.

Ursprungligen av chalmeristen:

Det är fan ta mig inte sant.
Jag råkade vara på toaletten och han inte svara i porttelefonen innan idioten körde iväg igen. Ringde direkt till TNT och frågade om bilens nummer. Men NEJ, det går inte. Så nu gör dom ett nytt försök imorgon.
Alternativt att jag hämtar det själv på utlämningsstället inne i stan tidigast imorgon klockan 12.
Fyfan sicket skit. Börjar bli löjligt less på detta.

Du menar alltså att man ska stå och ringa mer än en gång på porttelefonen för att personen som anknytningen går till inte svarar? Är man inte tillgänglig av någon anledning så får man väl helt enkelt bita i det sura äpplet och pallra sig och hämta det själv, eller vänta på nästa utkörning.

Ursäkta min eventuella negativa ton, men folk framstår som alldeles för gnälliga. Inte nog med att Apple bjuder på frakt - allt ska förhandlas individuellt också.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dags att svära i kyrkan.
Precis som alla andra så har TNT / UPS förare som är anställda för arbete under en viss period. Under arbetstiden ska ett antal paket köras ut till en mängd olika leveransadresser. Hur skulle det se ut om man ska sitta och ringa runt och komma överens med alla om en individuellt avtalad tid? Lite ansvar måste väl ändå ligga på beställaren att uppge en adress där paketet kan tas emot. Eller är man fråntagen det ansvaret idag? Jag förstår att det finns en del företag som faktiskt ägnar tid åt detta, men det är inte rimligt att kräva att fraktföretagen per automatik ska tillhandahålla en sådan tjänst.

Du menar alltså att man ska stå och ringa mer än en gång på porttelefonen för att personen som anknytningen går till inte svarar? Är man inte tillgänglig av någon anledning så får man väl helt enkelt bita i det sura äpplet och pallra sig och hämta det själv, eller vänta på nästa utkörning.

Ursäkta min eventuella negativa ton, men folk framstår som alldeles för gnälliga. Inte nog med att Apple bjuder på frakt - allt ska förhandlas individuellt också.

De borde väl hajja NÅT iaf.

Majoriteten arbetar/pluggar på dagtid. Att då köra hem och ringa på dörren ter sig rätt 1954 ... Skall jag ta ledigt ebn hel dag för att ett par lurar skall komma från AppleStore? Ja, det blir ju billiga lurar det.
Faktum är att jag skulle nog TJÄNA på att köpa SJ-biljett till Tjockhult och knata in på Affär där och sedan ta tåget hem igen.

När posten (gamla tjockhuvena) skulle leverera Mem-PC's som värst så aviserade de innan och kom sedan mellan 17 och 21. Det fungerade ju LITE bättre.

Jag tror de här bolagen skulle tjäna på

Att
1) Ge personalen sex timmars arbetsdag, mot att de jobbar kvällen.
2) leverera mellan 17- och säg 21.

Ursprungligen av Goflorp:

Majoriteten arbetar/pluggar på dagtid. Att då köra hem och ringa på dörren ter sig rätt 1954 ... Skall jag ta ledigt ebn hel dag för att ett par lurar skall komma från AppleStore? Ja, det blir ju billiga lurar det.

Beställ grejer till jobbadressen? Det har jag gjort ett flertal gånger, alternativt ringt UPS / TNT och ändrat leveransadress ifall jag inte befinner mig dit jag beställt grejerna.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-22 23:09
Ursprungligen av air:

Beställ grejer till jobbadressen? Det har jag gjort ett flertal gånger, alternativt ringt UPS / TNT och ändrat leveransadress ifall jag inte befinner mig dit jag beställt grejerna.

Beror ju på vad man har för jobb...
Jag tycker det är dåligt att de inte kan ge ett tretimmars-spann... förvänta sej att man ska sitta hemma hela dagen suger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 13:18
Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror de här bolagen skulle tjäna på

Att
1) Ge personalen sex timmars arbetsdag, mot att de jobbar kvällen.
2) leverera mellan 17- och säg 21.

3) Göra ett avtal med ICA samt Konsum om att kunna leverera till valfri butik i Sverige så att privatpersoner kan hämta upp paketet då de handlar. Givetvis skickas ett mail eller SMS då paketet finns för upphämtning.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dags att svära i kyrkan.

Apple bjuder knappast på frakten, det ligger inbakat i priset. Dessutom så bad jag om att få paketet levererat med annan budfirma mot ett tillägg, vilket absolut inte gick.
Och det finns få företag som fungerar så dåligt som ett toppstyrt amerikanskt sådant, speciellt när vi pratar kommunikation och planering. Jag har mycket erfarenhet "on hand" på deras mark, så detta är absolut inget som förvånar mig. Man är van vid ett helt annat sätt i europa, åtminstone i de norra delarna.

Jag menade inte alls att han skulle ringa på flera gånger. Utan bara att under ett spann av 8 timmar där jag lägger 5 minuter på dass. Ja då kommer dom. (Murphys law)

Det finns faktiskt budfirmor som ger en mera specifik tid inom ett spann av 2-3 timmar. Detta är mera rimligt än att ligga inom en hel dag. Sedan arbetar jag till sjöss och kan inte därför inte ta emot mitt paket där. Och där jag bor kan jag inte få någon annan att ta emot paketet.

Kalla mig vad du vill, men att jag kan förvänta mig att få mitt paket hem precis när som helst, utan någon som helst kännedom om tid..... Nja, Lev du i din så uppenbart positiva värld, så lever jag i min realistiska.

Att man inte har några val är vansinne, utlämningsställen för TNT/UPS ligger kassare än kassast till. Betalar gärna lite extra för att hämta ut det hos närmaste Posten-ombud istället för TNT/UPS som uppenbarligen inte är till för privatpersoner.

• Avstängd
  • International user
  • 2010-07-22 18:02

Jag tror dock att andelen paket som går till privatpersoner är bra mycket mindre än alla paket som går till företag. Där är det inte lika känsligt med när på dagen man levererar.

Har dock lärt mig hur min UPS gubbe funkar, han kommer samma rutt och nästan samma tid varje gång.

TNT gubbarna däremot, dom verkar köra på "shuffle" på kartan.

den där sista punkten låter lite bekant på något vis...

man borde väl iaf kunna få sin ipod via posten?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-24 11:27

Vad skulle hända om de inte lyckades leverera på, säg, tio försök? Nu vill man ju inte vänta så länge, men vad skulle de göra?

• Medlem
  • Överallt
  • 2010-07-24 11:35
Ursprungligen av planB:

Vad skulle hända om de inte lyckades leverera på, säg, tio försök? Nu vill man ju inte vänta så länge, men vad skulle de göra?

Jag har alltid fått en lapp i brevlådan vid första försöket. Där finns angivet ett telefonnummer man kan ringa och prata med dom, t.ex be dom lämna av paketet på en annan adress eller säga att man kommer och hämtar den själv. Det har alltid fungerat.

tycker inte om att de måste köra hem sakerna åt en, går gärna till närmaste ICA och hämtar, bättre för dem och för mig. men TNT killen som apple brukar köra med hem till mig är super nice, samma kille de senaste 6 gångerna jag handlat under ett år. han kommer tidigt på dagen och ringer alltid innan.
visste inte ens att ett paket skulle komma en dag och fick samtal från han medan jag stod i kön på ica och förklarade min situation. så då tog han en omväg dit för att lämna av det till mig.
det är riktigt sjyst!

Måste kommentera med att ett bud (som kör på uppdrag av UPS) ringde kring klockan 07.00 den här morgonen. Jag svarade naturligtvis inte eftersom jag blev väckt. Fick ett sms två minuter senare med upplysning om att ett paket via UPS har inkommit och att en tid för leverans behöver bestämmas. Så det är inte helt mörkt på den där biten om att en del företag ringer (även om jag nu inte förväntar mig att de ska höra av sig bara för att ett paket ska levereras direkt till min dörr).

Min sambo skickade en beställning på en MBP och allt har gått smidigt fram tills paketet skulle levereras av TNT. Adressen stämmer inte står det i statusen. Vilket den gör. Ett telefonsamtal senare visar att det inte gick att leverera för att vi inte har någon portkod. Dock står våra namn på ringklockan vid dörren. Hmm. Ett namn på paketet. Samma namn på en ringklocka vid dörren. Hmm. Kanske ska testa att trycka på den...
Alla telefonnummer finns med i beställningen med men ingen har ringt. Konstigt att det ska vara så svårt.

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-26 15:42
Ursprungligen av stereodee:

Min sambo skickade en beställning på en MBP och allt har gått smidigt fram tills paketet skulle levereras av TNT. Adressen stämmer inte står det i statusen. Vilket den gör. Ett telefonsamtal senare visar att det inte gick att leverera för att vi inte har någon portkod. Dock står våra namn på ringklockan vid dörren. Hmm. Ett namn på paketet. Samma namn på en ringklocka vid dörren. Hmm. Kanske ska testa att trycka på den...
Alla telefonnummer finns med i beställningen med men ingen har ringt. Konstigt att det ska vara så svårt.

Troligen har de tittat på adressen, dragit i dörren och konstaterat att den är låst. Så det blir lapp i lådan "ni var inte hemma när vi ville lämna paketet" så får man ringa. Om man har tur.
Tråkigt när det blir så. Oftast är det nog pga de har planerat varenda minut för utdelning och "hinner" därmed inte med att sköta det rätt så att säga.

Bevaka tråden