Inget fel om din CPU är närmare 90° varm!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-07-20 14:17

Känner för att sätta en riktigt smaskig rubrik alla Aftonbladet på det här, typ: "Så sparar du 995:- på din trasiga Mac!"

Lämnade in min Macbook efter att CPUn hade varit uppe i närmare 90°c. Jag hade AppleCare så jag var inte direkt orolig. Idag var jag och hämtade datorn igen. Och fick meddelandet att "inga fel har hittats".
Jag frågade om 85°c var normal arbetstemperatur på en macbook. Och serviceteknikern tyckte att det var fullt normalt. Han hade kört ett testprogram och kunde inte hitta några fel.
Jag ställde en rad frågor, och slutsatsen blev att.
1. Så länge datorn fungerar är det inget fel på den. Kom tillbaka när den har gått sönder helt.
2. Installera Fan Control om du vill öka kylningen, man kan inte begära att datorn känner av detta själv. Utan det måste regleras manuellt.
3. "Ring Apple i USA om du vill klaga".
4. Priset för att få reda på att 85°c är en "normal" temperatur är 995 kronor!

Är detta acceptabelt? I så fall ska jag allvarligt överväga hur jag ska göra när det är dags för en ny dator!

Var lämnade du in den ?

Låter som lite taskig attityd från deras sida.

Vilken generation av Macbook? Har den övriga problem eller är det bara att du tycker den är för varm? I ditt screenshot verkar du belasta den en del, gör den samma sak obelastad?

Personligen tycker jag inte det är ett fel att den går på 85 grader, men det beror förstås på omständigheterna samt vilken generation Macbook det är. Min jobbdator, MBP 15" (Första generationen unibody) toppar i ~90 grader vid belastning och går allmänt varm. Min nya MBP 13" (nuvarande generation) går alltid mycket svalare men används oftast bara för surf så jag har inte testat belasta den.

• Medlem
  • 2010-07-20 15:01
Ursprungligen av Goflorp:

Var lämnade du in den ?

Låter som lite taskig attityd från deras sida.

Macoteket Sundbyberg i Stockholm.

Ursprungligen av air:

Vilken generation av Macbook? Har den övriga problem eller är det bara att du tycker den är för varm? I ditt screenshot verkar du belasta den en del, gör den samma sak obelastad?

Personligen tycker jag inte det är ett fel att den går på 85 grader, men det beror förstås på omständigheterna samt vilken generation Macbook det är. Min jobbdator, MBP 15" (Första generationen unibody) toppar i ~90 grader vid belastning och går allmänt varm. Min nya MBP 13" (nuvarande generation) går alltid mycket svalare men används oftast bara för surf så jag har inte testat belasta den.

Det är en MB 5.1 Alu. Just i detta fall körs ett HD-klipp på Youtube. Flash, ja jag vet vad det innebär. Men jag tycker att fläkten borde kyla bättre. Samma sak händer vid hårt arbete, tex vid större installationer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 15:16

Vad spelar CPU-temperaturen för roll? Så länge datorn fungerar och du inte bränner dig så är det väl skitsamma vad som sker under locket? Brukar du mäta din tv också? Allt det här låter som man envist letar efter något fel, oavsett om det finns där eller inte. Du har ju din AC, händer det något så lagar de den, annars kan du ju bara ta det lugnt och fortsätta göra det du gör.

• Medlem
  • Överallt
  • 2010-07-20 15:19
Ursprungligen av Dalle:

Men jag tycker att fläkten borde kyla bättre.

Och då hade du klagat på att fläkten låter så mycket hela tiden och lämnat in den på service för det istället.

Temperaturen är helt normal skulle jag säga. Du har säkerligen varmt i rummet också nu när det är sommar.

Intels processorer sänker hastigheten eller stänger av sig helt om den blir för varm, din dator ser ut att köra som den ska.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 14:56

Alla bärbara datorer går varma när man belastar processorn. Når din MacBook temperaturer på 90 grader när den är overksam? Enligt din skärmavbild belastas processorn till 52 procent, och beroende på hur länge denna belastning har pågått antar jag att de flesta serviceverkstäder skulle anse att 85 grader är en högst rimlig temperatur. 995 kronor känns kanske i saftigaste laget, men även där antar jag att det gavs indikationer på eventuella kostnader innan du lämnade in datorn.

Jag noterade samma höga temperatur när jag skaffade min MBP unibody 2008 och kontaktade Apple direkt (utan Apple Care). Deras telefonsupport tyckte det var konstigt och efter mycket om och men så skickade de en helt ny dator till mig. Den nya visade sig göra samma sak så jag kontaktade de igen, men den här gången bad de mig lämna in den. Jag gjorde som de sa och fick tillbaka den med samma besked som du fick. Jag kontaktade Apple ytterligare en gång till och de sa att de inte tänkte göra något mer då servicestället var deras ögon och öron så litade de till 100 % på de.

Jag förklarade vilka utgifter jag haft pga. allt trassel med reparatörer osv. vilket ledde till att jag fick något för motsvarande summa från Apple Store.

Inget jag var helnöjd med, men det fick duga.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-20 18:04

Det här påminner mig lite om nya BMW som saknar tempmätare. Tydligen har man tagit bort detta eftersom man tillåter högre temperaturer än tidigare. (Nytt system med elektriskt vattenpump)

Slutsats, det finns kanske en anledning till att tillverkarna vet vilken temperatur som är okej eller inte okej.

För övrigt så har intel's processorer en funktion som meddelar när temperaturen överstiger en hälsosam nivå, PROCHOT# (Processor Hot). Max temperatur verkar ligga på +130°C för en Core iX.

http://download.intel.com/design/processor/datashts/318732.pdf
http://download.intel.com/design/processor/datashts/322812.pdf

• Medlem
  • 2010-07-20 19:42
Ursprungligen av Csoft:

Det här påminner mig lite om nya BMW som saknar tempmätare.

BMW har fortfarande tempmätare. Dock bara för oljan.

Väldigt nyttig tråd! Har funderat väldigt mycket på detta iom att min 13" Unibody MBP kommer upp kring 85-87 grader vid hög belastning. Men efter att ha läst detta så kanske man borde ta bort temperaturbevakningen i iStat och bara köra på? 85 känns ju liksom högt så det är nästan så man drar sig för att fortsätta när man ser siffran stiga...

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 20:55
Ursprungligen av danbrynefall:

Väldigt nyttig tråd! Har funderat väldigt mycket på detta iom att min 13" Unibody MBP kommer upp kring 85-87 grader vid hög belastning. Men efter att ha läst detta så kanske man borde ta bort temperaturbevakningen i iStat och bara köra på? 85 känns ju liksom högt så det är nästan så man drar sig för att fortsätta när man ser siffran stiga...

Varför?
Så länge datorn fungerar spelar det ju ingen roll om den är 150grader.
När den pajar lämnar du in den.

min 13" MacBook Pro mid 2010 fick jag ta och starta 5 full hd youtube flash videos 2 spel och sätta en duk i fläkthålet för att ens kunna få den upp till 85. ligger annars 60 - 70 grader vid hög användning under flertal timmar. intensivt spelande tex. fläkten drar ju på ordentligt när den blir rejält varm. låg på 6500 rpm när den var uppe i 85 grader.

• Medlem
  • 2010-07-20 22:23
Ursprungligen av Ollebro:

min 13" MacBook Pro mid 2010 fick jag ta och starta 5 full hd youtube flash videos 2 spel och sätta en duk i fläkthålet för att ens kunna få den upp till 85. ligger annars 60 - 70 grader vid hög användning under flertal timmar. intensivt spelande tex. fläkten drar ju på ordentligt när den blir rejält varm. låg på 6500 rpm när den var uppe i 85 grader.

Problemet för mig var att den aldrig varvade över 2000 varv. Först när datorn är över 85° ökar fläkten hastigheten, då till ca 3500 rpm, aldrig mer.

Ursprungligen av Dalle:

Problemet för mig var att den aldrig varvade över 2000 varv. Först när datorn är över 85° ökar fläkten hastigheten, då till ca 3500 rpm, aldrig mer.

Precis likadant för mig... Samtidigt vill jag inte gärna dra upp fläkthastigheten med mjukvara iom att jag använder datorn för musikproduktion mest. Tyst = bra

• Medlem
  • 2010-07-21 21:29

Nu har jag haft datorn i ett dygn. Och fläkten fungerar nu normalt. Den varvar upp och ner som den ska.
Innan jag lämnade in den gjorde jag alla normala kontroller. Resettade SMC/PRAM och installerade även om OS X utan resultat.
Macoteket hittade ju inget fel... Men lik förbannat funkar det som det ska nu! Ska man klaga eller bara knipa käft? Någonting måste de ju ha gjort med grejerna?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-22 13:15

OfT: Vad är det för Widget du har som mäter allt?

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-22 13:16
Ursprungligen av ecth:

OfT: Vad är det för Widget du har som mäter allt?

iStat Pro.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-22 13:28
Ursprungligen av Nataraja:

Tack.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-22 16:47

Jag måste instämma med vissa föregående talare och säga att om datorn fungerar så fungerar den. Skulle något vara fel på datorn och du har garanti kvar så ska det självklart åtgärdas, men hög temperatur är inget fel i sig. Om den höga temperaturen skulle orsaka felsymptom såsom avstängningar skulle det vara ett fel, men om datorn fungerar normalt så är det bara att låta sensorerna och kylanordningen själva göra det jobb de är skapta att utföra och inte oroa sig.

1
Bevaka tråden