Vilken dator för CAD?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-19 21:15

Har sökt lite på frågan, men inte hittat något svar som känns särskilt relevant. Varken här på forumet eller på google.

Läget är som sådant: Jag har blivit antagen till LTH:s industridesignerutbildning och kommer därmed syssla med en del CAD och 3D av olika slag. I nuläget har jag en 13" MacBook Alu 2 Ghz, 4 GB RAM och Geoforce 9400M grafikkortet. Min magkänsla säger att denna inte riktigt kommer hålla måttet både storleksmässigt och prestandamässigt. Eller kommer den fungera? Jag är inte så värst insatt i hur krävande CAD kan vara för ens dator.

Om det är så att jag skulle behöva uppgradera är det MBP 15" 2,4 i5 med matt skärm som gäller, eller är det värt i detta fallet att lägga de fyra tusen extra för i7? Vet att den erbjuder ett märkbart hopp i prestanda, frågan är mer om det lönar sig när det kommer till just CAD och 3D? Är det en lönsam investering för fem års studier kan jag tänka mig att lägga de extra pengarna för i7.

Skärmyta är guld.
fett minne och bra CPU är guld.

Sedan beror det ju på hur mkt Shading och liknande du skall hålla på med.

Måste det vara bärbar?

Jag kör en 27" iMac i dagsläget, i5, 8GB RAM och toknöjd.

en i7 med 8GB kör nog det mesta med bravur.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-19 21:24

Skärmytan känner jag redan när jag sitter i Photoshop och pillar. På tok för mycket zoomande med 13".

Det med shading har jag ännu ingen bild av, men mina ambitioner som industridesigner är att göra grymt snygga digitala modeller, och är rätt intresserad av t.ex. bildesign, där jag kan tänka mig att det kommer shadas (usch vilken svengelska) en del.

Ja bärbar är ett krav, vill kunna ha med mig både hemma och i skolan osv, men planerar köpa en extern skärm för hemmet inom en snar framtid också. Men det är på ett sätt rätt svårt att motstå dealen man får i och med en iMac 27" om man jämför med en MacBook Pro.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-19 21:29

Det beror väl bl.a. på vilka CAD-, 3D-program du ska använda men framför allt på hur komplicerade modeller du ska arbeta med.

Som referens: På företaget där jag arbetar tror att minimikravet är att man ska ha en kraft-PC med minst fyra kärnor och 8 GB minne. Men då är det väldigt stora modeller det handlar om. Å andra sidan har jag sett en och annan på bussen som suttit och jobbat med Siemens PLM NX (UGS NX) på vanliga laptops så det hänger nog som sagt var på modellernas komplexitet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-19 21:36
Ursprungligen av Gunnar B:

Det beror väl bl.a. på vilka CAD-, 3D-program du ska använda men framför allt på hur komplicerade modeller du ska arbeta med.

Som referens: På företaget där jag arbetar tror att minimikravet är att man ska ha en kraft-PC med minst fyra kärnor och 8 GB minne. Men då är det väldigt stora modeller det handlar om. Å andra sidan har jag sett en och annan på bussen som suttit och jobbat med Siemens PLM NX (UGS NX) på vanliga laptops så det hänger nog som sagt var på modellernas komplexitet.

Ah, okej. VectorWorks 2010 ska jag fixa, men har ännu ingen aning om vilka program de kommer vilja man kör i skolan. Vad jag hört själv ska det vara lite upp till en själv vad man kommer över, för man blir inte försedd med något mer än det som finns på de enstaka datorer som finns på skolan.

EDIT: Sen är det värt att tillägga att jag inte heller har så mycket koll på programvaror, men VectorWorks hade i alla fall gratis studentversion!

Angående komplexiteten på modellerna är även det svårt att säga, det är väl mycket upp till en själv och ens ambitionsnivå, långt ifrån allt ska produceras, men skulle nog tro att vissa saker ska förverkligas till prototyper. Så relativt hög komplexitet lär det nog vara i vissa fall.

Varför inte vänta tills skolan börjat och lyssna lite på vad de rekommenderar. Ofta finns det NÅN bland lärarna som har en susning

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-19 21:48
Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte vänta tills skolan börjat och lyssna lite på vad de rekommenderar. Ofta finns det NÅN bland lärarna som har en susning

Jo, det är ju alltid en idé! Men gillar att vara ett steg före!

Ursprungligen av Fjonk:

Men gillar att vara ett steg före!

Det är alltid bra att vara det, men det kan bli fel om man inte har riktigt bra koll.

Jag ska också börja i en skola med en del CAD-undervisning och är inne på att köpa en imac om det behövs. Men skolan ligger ganska långt bort så även en IPhone är av intresse, måste tyvärr välja.
Så jag väntar, vet ju inte vad jag kommer att göra i CAD

Men även jag är intresserad av att veta ungefär hur tungt CAD är, även om det är svårt att säga exakt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-21 17:11

Har hört med någon på skolan nu och programmet som kommer användas är Autodesk Alias Design. Hon jag snackade med var ingen datorexpert, men enligt Autodesk ska programmet fungera på min dator. Men frågan är hur avancerad man kan bli med mina specifikationer? Med tanke på vad man såg på hemsidan kan det bli riktigt avancerat med skuggor, reflektioner och så vidare.

Ska du ha samma dator i fem år är det ett enkelt val, köp så kraftig du har råd med.
Men jag är helt säker på att redan om två - tre år är du less på din burk å vill ha något snabbare och kraftigare, särskilt då din ambition är att göra coola datorgenererade grejer inom industridesign, som trots allt kan bli rätt datornördigt om man vill. Köp en så kraftig burk som möjligt iallafall

Va roligt att få göra fem år på ID i lund. Lycka till, ha så trevligt och posta gärna dina framtida alster här

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-21 19:18

Ja, det jobbiga är då att jag har råd med i7, men tycker det är vääldigt mycket pengar på ett bräde, men som du säger, kanske lönar sig i längden! Vad jag läst (anandtech bland annat) så tycker vissa att det är värt de extra för i7 på lång sikt.

Tackar så mycket! Ja absolut, blir nog snart en "Visa dina CAD-projekt"-tråd.

• Medlem
  • Partille
  • 2010-08-12 23:45

maya är värre än cad och du klarar dig förmodligen inte med en 13 tummare. jag skulle isåfall skaffa mig värstingmodellen av 15 tummarn ioch med att 17 tummare är så stor att gå och bära runt på.

1
Bevaka tråden