Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 börjar säljas fredagen den 30 juli i Sverige

Tråden skapades och har fått 582 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Men herregud....Du har typ 15 minuter med T-bana till Kista från sthlm C. VI andra som inte ens har möjligheten skulle gärna ha den. Get real. Eller du kanske är för fin för T-bana också....Gilla läget, åk till "förorten" och köa, eller köa som alla andra utanför Telia i "innerstan". Se lösningen, inte problemet, din lösning är 15 minuter tu-bana. Ditt problem skapar du själv...

Jag må ha 15 min resa, men frågan är, ska man köa, så ska man köa länge dvs stå i timmar och vänta. Då vill jag försäkra mig att produkten finns på plats när butiken öppnar och jag står gärna inte halva natten i kista eller skärholmen och väntar på en produkt som kanske inte ens finns på plats.

Ursprungligen av Patric08:

Jag må ha 15 min resa, men frågan är, ska man köa, så ska man köa länge dvs stå i timmar och vänta. Då vill jag försäkra mig att produkten finns på plats när butiken öppnar och jag står gärna inte halva natten i kista eller skärholmen och väntar på en produkt som kanske inte ens finns på plats.

Min gissning är att du alrig varit i Kista Galleria ens... Den är HELT tom på natten så det skulle jag itne vara så orlig för (övervakas med kameror + väktare dygnet runt så...). Men du får väl ringa och fråga dem om de hört något om de kommer få in några exemplar?

Pressmeddelande från Apple idag (gamla nyheter dock... )

iPhone 4 Arrives in 17 More Countries This Friday

Jag var precis inne på min lokala (digital inn i Linköping) apple premium reseller och där gick det att förhandsboka telefonen. Jag vet inte vad det innebär men killen bakom kassan sa att de skulle höra av sig så fort den kom in och de kom till min tur i kön. Hursomhelst borde ju detta innebära att de säljer olåsta telefoner då han inte frågade om operatör. Eller har dem helt enkelt ingen koll i butiken, vad tror ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-26 15:40
Ursprungligen av darlingyourhead:

Jag var precis inne på min lokala (digital inn i Linköping) apple premium reseller och där gick det att förhandsboka telefonen. Jag vet inte vad det innebär men killen bakom kassan sa att de skulle höra av sig så fort den kom in och de kom till min tur i kön. Hursomhelst borde ju detta innebära att de säljer olåsta telefoner då han inte frågade om operatör. Eller har dem helt enkelt ingen koll i butiken, vad tror ni?

Det måste vara att de köper in ifrån England eller liknande, finns inget annat sätt att få tag på icke operatörslåsta. Där jag jobbar har vi fått information om att iPhone 4 endast kommer säljas bunden till en operatör i Sverige, vi som är återförsäljare av iPhone 4 kan inte ens köpa in icke operatörslåsta av Apple eller operatörerna. Enda sättet är om det är en reklamation av en icke operatörslåst iPhone, då är det Anovo som fixar en sådan.

"Priset för Iphone 4, med 16 gigabyte hårddisk, bunden till Telia är 6 311 kronor. Vill du ha dubbla lagringsutrymmet, 32 gb, hamnar priset på 7 249 kronor."

Rimligt pris för en 16 gb. Helt klart värt att köpa och teckna något av Telias billigare abonnemang.

Så mycket kostar Iphone 4 i Sverige - IT & Telekom - E24
Dustin publicerar priset på iPhone 4 - MacWorld

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 20:13
Ursprungligen av darlingyourhead:

Jag var precis inne på min lokala (digital inn i Linköping) apple premium reseller och där gick det att förhandsboka telefonen. Jag vet inte vad det innebär men killen bakom kassan sa att de skulle höra av sig så fort den kom in och de kom till min tur i kön. Hursomhelst borde ju detta innebära att de säljer olåsta telefoner då han inte frågade om operatör. Eller har dem helt enkelt ingen koll i butiken, vad tror ni?

Samma här, har förhandsbokat min hos min lokala reseller (Kullander) och enligt dem är telefonerna låsta till den operatör man väljer.

Har bokat en svart och en vit för säkerhetsskull

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-26 15:52

Alltså från pressreleasen (iPhone 4 Arrives in 17 More Countries This Friday) så tolkar jag det som att telefonerna är olåsta?

"Beginning this Friday, customers can purchase iPhone 4 in Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, Hong Kong, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, New Zealand, Singapore, Spain, Sweden and Switzerland. iPhone 4 will be available for purchase through Apple’s retail and online stores and Apple® Authorized Resellers."

Jag gissar att "and online stores" innebär olåst, eller förväntas man köpa med abonnemang trots man går via Applestore?

Ursprungligen av d99gnu:

Alltså från pressreleasen (iPhone 4 Arrives in 17 More Countries This Friday) så tolkar jag det som att telefonerna är olåsta?

"Beginning this Friday, customers can purchase iPhone 4 in Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, Hong Kong, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, New Zealand, Singapore, Spain, Sweden and Switzerland. iPhone 4 will be available for purchase through Apple’s retail and online stores and Apple® Authorized Resellers."

Jag gissar att "and online stores" innebär olåst, eller förväntas man köpa med abonnemang trots man går via Applestore?

Inte omöjligt, så är det väl i USA? Du beställer den via nätet och samtidigt tecknar du något AT&T-ab? Eller har jag fel?

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Inte omöjligt, så är det väl i USA? Du beställer den via nätet och samtidigt tecknar du något AT&T-ab? Eller har jag fel?

Stämmer bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 16:29

Herregud vad sega de är med priserna. Om man ska ha en chans att få hem en telefon på fredag från halebop så bör de släppa priserna pronto!

Det är ju helt klart så att det inte är frågan om att telefonen bara kommer säljas av operatörerna med tanke på att dustin går ut med priser. Frågan är ju bara hur många telefoner som kommer finnas tillgängliga och om alla kommer sälja direkt från start. Blir ju lite knivigt att välja vilket ställe man ska köpa på isåfall...

Ursprungligen av darlingyourhead:

Det är ju helt klart så att det inte är frågan om att telefonen bara kommer säljas av operatörerna med tanke på att dustin går ut med priser. Frågan är ju bara hur många telefoner som kommer finnas tillgängliga och om alla kommer sälja direkt från start. Blir ju lite knivigt att välja vilket ställe man ska köpa på isåfall...

Det var väl längesen bara t.ex. Telia sålde den själv? Den finns ju att köpa på t.ex. elgiganten och Dustinhome. men det är ju inte OLÅSTA enheter, utan låsta till olika operatörer som säljs på de ställena, inget annat. Och de priserna som angavs på hemsidan var ju för en LÅST iPhone 4 till Telia.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Det var väl längesen bara t.ex. Telia sålde den själv? Den finns ju att köpa på t.ex. elgiganten och Dustinhome. men det är ju inte OLÅSTA enheter, utan låsta till olika operatörer som säljs på de ställena, inget annat. Och de priserna som angavs på hemsidan var ju för en LÅST iPhone 4 till Telia.

Sant, men vid lanseringen av 3gs var det väl bara telia och telenor som sålde väl, eller iaf bara de som erbjöd abonnemang till? Vad innebär för övrigt att den är låst? Är det att man måste teckna ett nytt abonnemang eller kan man köpa en telia-låst och tuta på med sitt nuvarande telia-abonnemang, borde ju rimligtvis vara så. Hursomhelst så är ju nästan alla operatörer med och krigar nu så det tyder ju på att det kommer finnas olåsta varianter, eller har apple skrivit avtal med samtliga den här gången?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-26 16:55
Ursprungligen av darlingyourhead:

Sant, men vid lanseringen av 3gs var det väl bara telia och telenor som sålde väl, eller iaf bara de som erbjöd abonnemang till? Vad innebär för övrigt att den är låst? Är det att man måste teckna ett nytt abonnemang eller kan man köpa en telia-låst och tuta på med sitt nuvarande telia-abonnemang, borde ju rimligtvis vara så. Hursomhelst så är ju nästan alla operatörer med och krigar nu så det tyder ju på att det kommer finnas olåsta varianter, eller har apple skrivit avtal med samtliga den här gången?

Det innebär helt enkelt att du endast kan köra med simkort från den operatören luren är låst till. Det spelar ingen roll om det är ett kontantkort eller abonnemang, nytt kort eller gammalt.

Priser från: iPhone 4 blir operatörsobunden i Sverige - Allt om Mac

"Apple tillkännagav precis i ett pressmeddelande att iPhone 4 kommer att säljas operatörsobunden hos svenska Apple-återförsäljare.

Säljstart är som tidigare utannonserat nu på fredag (30:e juli) och priserna landar på:

5 995 kr (inkl. moms) för 16 GB
6 995 kr (inkl. moms) för 32 GB"

Låter nästan för bra för att vara sant!

  • Medlem
  • 2010-07-26 17:38
Ursprungligen av JorgenSt:

Priser från: iPhone 4 blir operatörsobunden i Sverige - Allt om Mac

"Apple tillkännagav precis i ett pressmeddelande att iPhone 4 kommer att säljas operatörsobunden hos svenska Apple-återförsäljare.

Säljstart är som tidigare utannonserat nu på fredag (30:e juli) och priserna landar på:

5 995 kr (inkl. moms) för 16 GB
6 995 kr (inkl. moms) för 32 GB"

Låter nästan för bra för att vara sant!

Vågar man lita på det? Jag blir otroligt skitglad i så fall!

EDIT: Det där tar jag med en nypa salt. Eller hela saltkaret...

Oj vad glad jag blir att jag inte köpt en importerad för dyra pengar nu

bra av apple!

Schysst att sälja den olåst.
Tur att min bara kostade 5700:- från England. Med Borderlinx blev det 6000:-

Annars hade det varit lite surt :0)

Står inte i pressmeddelandet att den blir operatörsobunden? Det är samma som jag länkade till innan, fast den finns inte på svenska sajten ännu. Känns som om de läser in lite för mycket i texten, det är väl bara vänta och se hur det blir . Och va kommer priserna ifrån? De känns ju som tagna ur luften?

Macworld har ju fått pressmeddelandet officiellt verkar det som:

MacWorld | Facebook

Jag tar tillbaka det jag sa förut, jag läste inte hela vägen. Priset är INTE taget ur luften Det står klart och tydligt i pressmeddelandet. My bad Låter ju bra om detta stämmer

Vore ju konstigt om det inte stämde. Operatörslåst suger ju, vad gör jag när jag åker till usa i ett halvår? Ringer med svenskt abonnemang? nej tack

Noterbart är dock att "Without contract" inte betyder olåst, utan att den säljs utan abonnemang, den kan fortfarande vara låst till en operatör....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 18:27
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Noterbart är dock att "Without contract" inte betyder olåst, utan att den säljs utan abonnemang, den kan fortfarande vara låst till en operatör....

Det får man dock anta vara högst osannolikt med tanke på hur de gjort med lanseringen i övriga länder i Europa som exempelvis Storbritannien.

Ursprungligen av vanilj:

Det får man dock anta vara högst osannolikt med tanke på hur de gjort med lanseringen i övriga länder i Europa som exempelvis Storbritannien.

Men så länge Apple är inblandade skulle jag inte våga anta något? Sist jag antog något, att vita iPhonen skulle komma i september istället, så spräckte de den drömmen bara dagar senare. Nu kan de spräcka allas drömmar igen på några dagar bara

Men jag håller tummarna för en olåst iPhone 4 i Sverige

Det blir lite rörigt här, det finns en separat tråd om att iPhone blir obunden här: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279255-iphone-blir-obunden-i-sverige.html

Antingen fortsätter vi den delen av diskussionen där eller så låser jag den tråden och hänvisar hit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 18:48

Kommer den säljas för 6000kr plus abonnemang eller tror ni den kommer komma som för t&nt för 2000kr plus ett abonnemang 18 eller 24 månader?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 18:50
Ursprungligen av 99Mark:

Kommer den säljas för 6000kr plus abonnemang eller tror ni den kommer komma som för t&nt för 2000kr plus ett abonnemang 18 eller 24 månader?

Om exempelvis Telia säljer telefonen med ett abonnemang så kommer priset definitivt vara lägre vid inköpstillfället (för vissa abonnemang). Priset på luren subventioneras mot att du betalar en högre abonnemangskostnad. Som vanligt alltså.

Ursprungligen av 99Mark:

Kommer den säljas för 6000kr plus abonnemang eller tror ni den kommer komma som för t&nt för 2000kr plus ett abonnemang 18 eller 24 månader?

Jag tror inte du får den för 2000 kr. Jag skulle gissa att den låst blir mellan 500 kr och 1000 kr billigare som allra mest.

Edit: Då syftar jag på totalkostnaden, oavsett hur man delar upp betalningen. Hur man delar upp betalningen och hur länge den är låst till operatören är två helt olika saker.

Bevaka tråden