Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juridiskt företagsnamn viktigt använda utåt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 11:24

Hej!

Jag har sedan ett par år tillbaka ett bra domännamn och jag har byggt upp en affärsverksamhet som kretsar kring detta namnet. När jag startade mitt företag lyckades jag tyvärr inte övertyga folket på Bolagsverket att få samma juridiska namn, så jag fick istället ta en förkortning av det.

T ex:

MyDrillCompany.se (domän)
My Drill Company (folkmun)
MD Company (juridiskt namn)

Varje gång jag refererar till mitt företagsnamn (möten, web, tryck, email etc) så använder jag "My Drill Company", och det är egentligen bara på fakturor som mitt juridiska namn står med.

Men någonstans så känns det oseriöst att utge sig för att vara ett företag som bara bygger på ett domännamn och t ex inte är sökbart hos allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag eller hos Bolagsverket. Speciellt i takt med att man växer.

Vad tycker ni andra? Är det accepterat att man använder ett modifierat namn utåt, om det ändå är spårbart från det juridiska när man ser det? Finns det några lägen då man absolut bör använda sitt juridiska namn, och några lägen då man inte behöver det?

Synd att det ska vara så tight och reglerat hos Bolagsverket

Tack för input o trevlig helg på er!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-16 12:18

Ett av Sveriges största företag heter formellt Telefonaktiebolaget LM Ericsson, och det är ju ändå rätt sällan man ser något annat än varumärket "Ericsson". Det samma gäller Comviq som ju är ett varumärke som tillhör Tele2 AB. Jag antar att du kan använda ditt egentliga namn som varumärke, men då måste det namnet förstås varumärkeregistreras om du vill ha ensamrätt till det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-16 12:37

Jag använt en domän under nästan 10 års tid som hetat något som inte ens är i närheten av firman juridiska namn. Det har aldrig ställt till problem.

Men det kan ju vara fiffigt att skriva tydligt på hemsidan att:
MyDrillCompany.se heter/ägs/drivs av MD Company med organisationsnummer 55xxxx-xxxx

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 16:39
Ursprungligen av dfw:

Hej!

Jag har sedan ett par år tillbaka ett bra domännamn och jag har byggt upp en affärsverksamhet som kretsar kring detta namnet. När jag startade mitt företag lyckades jag tyvärr inte övertyga folket på Bolagsverket att få samma juridiska namn, så jag fick istället ta en förkortning av det.

T ex:

MyDrillCompany.se (domän)
My Drill Company (folkmun)
MD Company (juridiskt namn)

Varje gång jag refererar till mitt företagsnamn (möten, web, tryck, email etc) så använder jag "My Drill Company", och det är egentligen bara på fakturor som mitt juridiska namn står med.

Men någonstans så känns det oseriöst att utge sig för att vara ett företag som bara bygger på ett domännamn och t ex inte är sökbart hos allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag eller hos Bolagsverket. Speciellt i takt med att man växer.

Vad tycker ni andra? Är det accepterat att man använder ett modifierat namn utåt, om det ändå är spårbart från det juridiska när man ser det? Finns det några lägen då man absolut bör använda sitt juridiska namn, och några lägen då man inte behöver det?

Synd att det ska vara så tight och reglerat hos Bolagsverket

Tack för input o trevlig helg på er!

Det kan inte vara så att du inte fick igenom din ansökan till Bolagsverket eftersom det fanns tidigare förväxlingsbara varumärken eller firmor. Ett fortsatt användande innebär då att du riskerar att begår firma- eller varumärkesintrång.

I övrig är det vanligt att firmanamnet och varumärket skiljer sig åt. Det är två olika typer av användande helt enkelt. Vill du referera till bolaget är det viktigt att firmanamnet är rätt. Har du varor eller tjänster du säljer, som du vill ha under ett varumärke som inte är firmanamnet (ex. samma som domännamnet) är du viktigt att du refererar till det.

Precis som jahve säger bör du ansöka om registrering av ditt varumärke om du vill vara säker på att få ensamrätt till det.

Det är väl rätt många som gör affärer med B Locket AB

B Locket AB - Företagsinformation

1
Bevaka tråden