Blixtnedslag och värdering av sjuk iMac? Värdeminskning?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blixten slog ner och tog TV-antennen in genom min EyeTV och stekte en USB-hubb och USB-portar på vägen. Nu beter sig min iMac konstigt, USB-portar fungerar inte/glappar, IR dör med jämna mellanrum och jag är helt enkelt skeptisk. Hur bra mår grejerna nu och hur lång tid tills resten lägger av?

Jag har kontaktat försäkringsbolaget, men oroar mig nu över deras värdering. För mig är den värd mycket, eftersom den fortfarande har täckning av AppleCare, även om den är "gammal" ( iMac (Mid 2007) - Technical Specifications ). 24", 2.4 Ghz, 4GB RAM, 500GB disk etc.

Vad tror ni, blir min ersättning en PC eller en reparation och sen är det bara att vänta innan den säckar ihop totalt?

Någon som har fått sin iMac värderad av försäkringsbolaget?

De ersätter iaf inte en mac med en PC.

Du kan ha synpunkter, men det är de som bestämmer.

Jag har "dealat" med ett försäkringsbolag en gång; Kan den va värd 10000? sa jag, så tar jag resten ur egen ficka och så blir det en ny?

Ursprungligen av Goflorp:

De ersätter iaf inte en mac med en PC.

Nä fy, det hade varit höjden av värdeminskning.

Ytterst få försäkringar fungerar så att de ersätter en skadad pryl med en annan eller ny pryl. Istället får du ut det nuvarande värdet minus en eventuell självrisk. Vad du i slutet får ut beror helt på hur just ditt försäkringsbolag uppskattar prylens värde idag, vilket kan ske med mer eller mindre bra schablonformler. Oftast räknar man inte med någon värdeminskning inom det första året, efter tre år har det dock naturligtvis sjunkit. Du kan åtminstone inte räkna med att det räcker till en ny pryl.

Jag tänkte mer att det lilla jag får ut enbart räcker till en PC.

Kostnaden för AppleCare lär väl tyvärr inte räknas in i inköpspriset, även om jag själv värderar en dator med AppleCare högre än en utan.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-07-15 16:36

Applecare lär dessvärre inte tas någon hänsyn till. När det gäller värdeminskning på elektronik är det lite olika, men det är inte ovanligt att de räknar typ 20-30% av priset per år. Så köpte du din Imac 2007 så är det nog dessvärre inte så mycket pengar du får ut.
Har du däremot en JÄVLA tur får du en vettig handläggare. Polaren fick ut en splitterny Macbook när han drullade sin tre år gamla i golvet. Men då hade han förvisso även varit kund flera år hos försäkringsbolaget.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-17 10:58

"Mitt" försäkringsbolag (TryggHansa) vill ha ett utlåtande från ett servicecenter, dels vad kostnaden blir för reparation, dels värdet på datorn.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2010-07-17 12:56

Om det inte blir en reparation på din dator så kontakta Apple så får du tillbaka det som är kvar på din AppleCare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 19:03

Jag har själv ifs stora hemförsäkring. Har aldrig behövt använda den, men jag tolkar det som att din dator skulle bli ersatt till nypris hos dem, så länge den är under 4 år. Om någon haft något riktigt ärende, och vet hur det ser ut bakom den fina texten, får gärna lägga en kommentar. De här raderna är också orsaken till att jag inte bryr mig om några andra försäkringar när jag köper mina produkter.

"Utöver det skydd som finns i ordinarie Hemförsäkring innehåller Stor Hem:
– otursförsäkring som ersätter upp till 50 000 kronor
– hemelektronikförsäkring – allriskförsäkring med nyvärdesersättning för hemelektronkutrustning som inte uppnått 4 års ålder"

Saxat ur deras villkor: http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/Stor%20Hem/Produktblad_StorHem.pdf

Jag kan meddela att min slöburk värderas till 12 000. Synd att reparationen går på... 14 341:- eftersom moderkortet är ledset.

Ursprungligen av Corpset:

Jag kan meddela att min slöburk värderas till 12 000. Synd att reparationen går på... 14 341:- eftersom moderkortet är ledset.

Tycker det var en schysst värdering ändå.
Lägg till lite själv och sedan skaffar du en helt ny burk.

Det var inte dåligt. Ta pengarna och spring.

Det var en riktigt bra värdering. Jag skulle ha gissat på betydligt lägre. Om det är värdet som du kan få ut minus eventuell självrisk är du näst intill uppe i en ny iMac.

Jo, det blir troligtvis att jag tackar och bockar samt lägger till lite för en ny. Problemet är dock att det känns hårt att gå från 24" till 21.5", men jag ska väl kolla runt lite och se om 3.5" är sån enorm skillnad ändå.

Jo, det blir troligtvis att jag tackar och bockar samt lägger till lite för en ny. Problemet är dock att det känns hårt att gå från 24" till 21.5", men jag ska väl kolla runt lite och se om 3.5" är sån enorm skillnad ändå.

Kan du inte göra tvärsom? Skaffa 27" ?
Det är en grym skillnad om man är som en annan - kör mkt fotoredigering.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-23 23:58

iMac 24 och 21.5 har nästan samma upplösning, så det blir inte så stor skillnad i praktiken.

iMac 24: 1920 × 1200
iMac 21: 1920 × 1080

1
Bevaka tråden