Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det inte att spara en Ruby-fil som .rb i mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-09 11:50

Tänkte göra ett försök att lära mig Ruby. Tänkte använda textredigerare och terminal för detta. Men när jag skrev första programmet i textredigeraren och försökte spara det som en .rb-fil så gick det inte. Det gick om man dessutom la till .rtf.

Enligt tutorialen skulle filen se ut så här: calc.rb

Men min Mac<book Pro gick bara med på att spara den så här: calc.rb.rtf alt. calc.rtf

När jag försöker köra programmet calc.rb.rtf i terminal så funkar det inte.

Någon som kan hjälpa mig?

Gå upp i format-menyn och välj att köra som ren text. Då ska det gå bättre. Textredigeren startar automatiskt i formaterat textläge (RTF, OpenDocument, Word etc.), detta kan ändras i inställningarna om du vill att det ska vara oformaterad text direkt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-13 21:44

Tack Marcus K! Funkar utmärkt nu. En liten liten fråga bara, eller egentligen en fråga som bara kan komma från en totalt okunnig. Till vad ska jag använda RUBY? Jag försökte skrapa på ytan i JAVA genom att komma en bit in i "Java for dummies", men helt ärligt så vet jag fortfarande inte riktigt hur man använder det. Eller till vad? Alla tutorials jag gjort både i Ruby och i Java, består typ av att man ska skriva någon kod, som ofta består av något mattetal typ 2+3 och sen skriver programmet att det blir 5. Okej, men sen då? Det finns ju en hel yrkeskår out there som bara håller på med programmering. Vad har dom startat med en gång i tiden? Knappast Java for Dummies, eller? Jag tror jag är ute efter själva nyckeln här, typ, jag vet att man gör till exempel olika dataprogram, Photoshop, olika spel osv. osv. genom att programmera, men hur sjutton börjar man? Nej jag tänker inte skriva något dataprogram, jag vill bara förstå hur man gör till exempel Photoshop, eller vad som helst som programmeras fram. Någon som kan förklara?
Ovanstående är knappast klart som korvspad, men jag hoppas jag fick fram det jag undrar över och att någon kanske har tid o lust att förklara. Jag är mycket tacksam för svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 22:44

Hej på dig KOL.

Vilken underbar frågeställning och vad lustigt att du har gett dig på att lära dig Java och Ruby "bara för att". Jag tänker mig att oftast blir man intresserad av programmering för att man har ett problem man vill lösa och inser att man kan eller måste göra det själv.

Jag tillhör själv yrkeskåren du nämner och pillar främst/helst med Java och Python. Det är inte så lätt att förklara hur "man gör Photoshop eller vad som helst som programmeras fram" men en sak är säker och det är att de flesta nog börjar med litteratur i stil med Java for dummies eller numera grundläggande guider på nätet. Man måste förstå de mest grundläggande funktionerna innan man kan gå vidare och ju mer man lär sig, desto fler möjligheter upptäcker man. Det är bara att sätta igång och jobba vidare från 2+3=5...

Lycka till!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-13 23:12

Gaimasa!!!! Tack för ditt svar, men vilket är "problemet man vill lösa" som du nämner? Eller snarare, vad kan man ha för problem man vill lösa? För vad problemet nu än gäller måste man väl ändå känna till att man faktiskt kan lösa problemet i fråga med hjälp av programmering, eller?

Jo, faktiskt vill jag lära mig Java o Ruby o lite annat mest för att se vad det används till och vad jag kan göra med det. Nyfiken helt enkelt:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-14 07:21
Ursprungligen av KOL:

vilket är "problemet man vill lösa" som du nämner? Eller snarare, vad kan man ha för problem man vill lösa?

För egen del började det med att jag ville göra en hemsida som hämtade information från en databas. Detta var i mitten på 90-talet, innan explosionen av bloggverktyg och cms-system.

Ursprungligen av KOL:

För vad problemet nu än gäller måste man väl ändå känna till att man faktiskt kan lösa problemet i fråga med hjälp av programmering, eller?

Det enda man behöver känna till är att allt kan lösas, sen får man ta reda på hur! (:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-14 02:59

Alla datorprogram löser problem, eller kanske utför uppgifter, beroende på hur man ser det hela. Det som ett program skall utföra delar man upp i en massa småuppgifter som när de blivit tillräckligt enkla lätt kan lösas i kod.

För att förstå hur komplexa program som till exempel Photoshop fungerar behöver man mångårig erfarenhet av programmering samt god kunskap om datastrukturer, algoritmer, diskret matematik, mängdlära, databaser, användargränssnitt med mera.

Så du får helt enkelt välja vad du vill börja med. Att läsa en nybörjarbok i programmering ger en del, men förståelsen kommer först när man kan allt det andra som jag räknade upp, kombinerat med åratal av programmering. Lätt? Nej.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-14 08:03

Tack för era svar! Photoshop var bara ett exempel, förmodligen ett ganska dåligt exempel. Och nej, jag tänker inte bli programmerare, jag är som sagt bara nyfiken.

Senast redigerat 2010-07-14 10:35
1
Bevaka tråden