Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illa stravat

Tråden skapades och har fått 433 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ser ofta felstravningarna "streck" "sträck"...

Ett STRECK ritar man med penna, "mottagningspinnen visar fem streck"

Ett sträck är en rad med flygande fåglar på rad.
Oftast säger man "i ett sträck"

Att ha fem sträck i mottagning funkar liksom inte

En annan sak som kan liknas vid freudiansk felstavning är väl "ände" och "ende"

"du är den ende" (gammal sång, ende i betydelsen "ensam"
"du är den enda" femininform av ende, "du är den ende i Sverige som ..."

Här använder man "ända" ("Du är den ända")

En ända kan i vardagligt språk uttydas som "arschle" (från tyskan) eller "röv"
Det används ocks för att beteckna "slutet" på ngt, "vid änden av regnbågen"

Jag misstänker att det är Stockholmskans betoning av E och Ä som ligger bakom...

Det tredje att anmärka på är väl bruket av "de" och "dem" osv.

"Dem är inte kloka" skall vara "De är inte kloka"

Jag är inte språkpolis, jag kan tåla hur många "tangentslint" som helst
(när man skall skriva "hunddagis" och tappar en bokstav, trycker brevid etc "Hnddagis"), det här räknar jag inte som stavfel ens.

Kan vi använda tråden för att "rätta saker" utan personliga påhopp, utan att diskutera att "jag tycker minsann man har rätt att stava fel".
Här handlar det om att ett ord brukas fel och vad som är rätt.

Vill ngn hålla på med Dyslektikernas rätt i samhället och liknande kan vi väl ta det i tråden brevid, tråden skulle bli alldeles för yvif (den kommer balla ur ändå innan inlägg 14)...

Håller med.

Har nog med ålder att göra. Ser det väldigt ofta också, inte bara här på 99.
Att skolan blivit så dålig är synd eller beror det på ungdomarna själva som är födda i slutet av 80-talet, början på 90?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-03 23:38
Ursprungligen av keptang:

Håller med.

Har nog med ålder att göra. Ser det väldigt ofta också, inte bara här på 99.
Att skolan blivit så dålig är synd eller beror det på ungdomarna själva som är födda i slutet av 80-talet, början på 90?

Jag är född 90 och är språkpolis
Jag skiljer dock på sms/online-språk och "officiellt" språk. I sms och på nätet blir det mkt förkortningar å så...

När jag skriver exempelvis en artikel, antingen till tidning eller webb, så är jag således mycket mer noggrann. Jag älskar att skriva "målande" med, ibland kanske konstiga, liknelser och en gnutta ironi emellanåt.

Nåja, ni fattar

Ursprungligen av ledin:

Jag är född 90 och är språkpolis
Jag skiljer dock på sms/online-språk och "officiellt" språk. I sms och på nätet blir det mkt förkortningar å så...

När jag skriver exempelvis en artikel, antingen till tidning eller webb, så är jag således mycket mer noggrann. Jag älskar att skriva "målande" med, ibland kanske konstiga, liknelser och en gnutta ironi emellanåt.

Nåja, ni fattar

Samma här, med den skillnad att jag inte skiljer på "online-språk" och "officiellt språk", utan alltid försöker att skriva så korrekt som jag kan.

Svårt säga varför, men "e" och "ä" Känns iaf som Stockholmsdialekt har ett finger med i spelet

"Dessa" och "Denna" används på ett väldigt enerverande sätt för att ange bestämning.

Här är det kanske Göteborsgskan/Västgötskans "Desse grejjera" etc som påverkat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-07-03 19:13

"Enda", "Ända"

Hvete... Skyldig... Jag skulle vilja skylla på ipaden som ställer till det men den var oskyldig när jag skrev just sträck... Jag får skylla på myggen där jag måste sitta utomhus för att ha täckning (inte teckning;))

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-03 19:37

Kliché och klyscha är väll också två ord som blandas ihop. Har inte kollat upp det men tror att en kliché används på ett tryckeri och en klyscha är väll något uttryck man drar till med när man inte kommer på annat.

  • Medlem
  • 2010-07-03 22:55
Ursprungligen av onnyt:

Kliché och klyscha är väll också två ord som blandas ihop. Har inte kollat upp det men tror att en kliché används på ett tryckeri och en klyscha är väll något uttryck man drar till med när man inte kommer på annat.

Kliché och klyscha är samma sak, alltså ett slitet uttryck som använts för ofta- förutom att kliché också används på tryckeri, en färdig bild/text i motsats till lösa typer.

Enligt min erfarenhet finns de absolut värsta exemplen på Blockets gamla bilannonser. Jag är lite beroende av att sitta och bläddra bland gamla amerikanare, köper en och annan, sedan säljer när jag vill köpa något annat.

DÄR finns de absolut värsta "skribenterna" i landet. Många kan inte ens stava till bilens namn...

LCR

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-07-04 10:14

På det stora SAAB-forurmet där jag är moderator så har just en enskild felstavning varit så frekvent att man valt att lägga in en funktion i forumet som lägger till korrekt stavning i databasen (felstavningen står dock kvar)! Ordet är bytt. Nästan _alla_ väljer att skriva "bytat" istället. Varför? Det låter ju som något skånskt, men det är mycket mer spritt än så.

Språkfel äro upprörande, emedan förståelsen hämmas.

Ursprungligen av bollman:

Språkfel äro upprörande, emedan förståelsen hämmas.

Få ämnen får folk så passionerade...

LCR

  • Medlem
  • 2010-07-04 12:38
Ursprungligen av bollman:

emedan

Ett alldeles för underutnyttjat ord, enligt min ödmjuka mening.

  • Medlem
  • 2010-07-04 12:50

Störande fel och språklig slagg:
hårddra
innan mig / före jag
sedan 1 månad tillbaka
utelämnandet av subjekt ( [jag] Gick till stranden i går.)
multipla skiljetecken!! (inkl "superellipser"...............)
dessa j*la censurerande asterisker
alla fel aktiga sär skrivingar (Favoriten från personalmatsalen: "Rotfrukts panerad sej filé med rom sås och koktpotatis")
mm

I viss mån så kommer ipad och iphone att bidra till detta. Det blir mer kortfattat och "smsspråk" med ipad. Jag tappar ofta bort subjektet "jag" vid skrivade på ipad.

Och nu med ipad och bluetoothtangentbord utan svenska tecken (bortsett från just å) så blir det en utmaning att hitta orden utan de saknade tecken (men det gick:))

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-04 13:31

Jag stör mig speciellt på de/dem/dom förvirringen.

Det är bättre att man skriver som man pratar, dvs. "Jag sade till dom" istället för det vidriga "jag sade till de". En bra regel är att det alltid (?) blir "dem" efter styrande preposition "från dem", "av dem", "till dem" osv.

  • Medlem
  • 2010-07-04 15:27

Är man osäker på grammatiken kan man nästan alltid testa att byta pronomen:
Lisa sade till [de/dem mot han/honom, jag/mig, vi/oss] att ...
[de/dem mot han/honom, jag/mig, vi/oss] sade till Nisse att ...

Ursprungligen av Baron:

Är man osäker på grammatiken kan man nästan alltid testa att byta pronomen:
Lisa sade till [de/dem mot han/honom, jag/mig, vi/oss] att ...
[de/dem mot han/honom, jag/mig, vi/oss] sade till Nisse att ...

Dem (he he) som inte klarar att välja rätt de, dem eller dom klarar heller inte de här klyftiga råden man kan ge.

Jag brukar istället säga till dom att aldrig använde dem. Då blir det rätt i de allra flesta fallen.

Mindre poliser

På tal om poliser så kom jag att tänka på en klassisk felskrivning. Jag skulle googla fram någon skämtsida som hade exempel på det här men hittade en riktig artikel som första träff istället.

"- Det kommer inte att bli mindre poliser här att bevaka händelserna. "

Bra! Stora poliser är mer rejäla i sitt handhavande av buset!

"Självklart ska det finnas poliser i stan" - Borlänge - Dalarnas Tidningar

Det som jag har svårast för är användningen av "man" som ersättning för "jag"

  • Medlem
  • 2010-07-04 15:37

Det är väl mer en fråga om tycke och smak?
Det får mig att tänka på ett av mina favorithatuttryck: "blabla, om man säger".
Om man säger vaddå? Om man säger , heter det!

Samma sak med "det beror sig på". WTF?

Ursprungligen av Baron;:

Det är väl mer en fråga om tycke och smak?
Det får mig att tänka på ett av mina favorithatuttryck: "blabla, om man säger".
Om man säger vaddå? Om man säger , heter det!

Samma sak med "det beror sig på". WTF?

Det beror lite på situationen

"man vet ju att..."
"man tycker..."

Det är i de sammanhangen jag inte gillar "man" eftersom det ofta ska antyda att majoriteten tycker/har den åsikten

Men man fungerar givetvis i många andra lägen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-04 18:39

Jag hänger ofta upp mig på uppblandningen av "på grund av" och "tack vare". På grund ska användas i mer negativ bemärkelse, tex vi förlorade matchen på grund av den feldömda straffen. Tack vare bör användas i mer positiv bemärkelse, tex vi vann matchen tack vare den välplacerade straffen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-04 18:43

Min favorit-hangup är inte skriftlig...jag bara hatar när folk säger "han" istället för "honom"...jag vet att det ofta är dialektalt men det spelar ingen roll...

Var - Vart...

Aaaarghh!!!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Var - Vart...

Aaaarghh!!!

LCR

Lite som till sjöss

Platsen längst fram = Fören
Gå mot främre delen = gå föröver

Samma med Aktern, Akteröver

Föröver, Akteröver är riktningar, Fören. Aktern är platser.

nedan är saxat ur "Marinens Örlogsbok" vilken kan hittas på nätet.

(Läser man kapitlet "Sjömanskap" lär man sig många ord rätt - man känner igen dem, men ofta används de helt fel. Jag har haft tur med en farsa i Handelsflottan )

Ursprungligen av Goflorp:

(Läser man kapitlet "Sjömanskap" lär man sig många ord rätt - man känner igen dem, men ofta används de helt fel.

Menar du att orden i texten är felanvända ?

Jag tycker alla tre gulmarkerade är korrekta. Det handlar ju om RIKTNING. Man står ju vänd i en riktning...

?!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Menar du att orden i texten är felanvända ?

Tror Goflorp menar att de används fel på andra ställen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tror Goflorp menar att de används fel på andra ställen.

Ah...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Menar du att orden i texten är felanvända ?

Jag tycker alla tre gulmarkerade är korrekta. Det handlar ju om RIKTNING. Man står ju vänd i en riktning...

?!

LCR

Boken är ganska tjock, jag sökte i PDF'en för att hitta rätt ...

Boken kallas också "KaminBibeln" eftersom den brann bra
Den finns för gratis nedladdning hos försvarsmakten.

Vill ngn ha filen, PM med en mailadress till mig.

Uttryck du säker hört "Stopp och Belägg", "För lösa boliner", "Bära hän" osv...
Folk som inte har med sjön att göra använder ofta uttrycken men i totalt fel sammanhang. Det kan bli väldigt roligt.

Bevaka tråden