Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera filmer i iTunes?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-21 11:31

Tanken med "Movies" under Library i vänster menyn verkar uppenbarligen endast vara ägnad åt köpta filmer, eller?

Det går ju inte organisera i den alls med mappar och så. Importerar man filmfiler till den kommer alla filer att ligga på en enda nivå, och vill man se på dem genom Front Row måste man scrolla i all oändlighet. Man kan inte heller tagga filmer manuellt. Infofältet är helt anpassat efter musik. Däremot kan man tagga serier.

Jaha, det här var ju en rejält besvikelse nu när jag tänkt köra även rippade filmer genom iTunes och Front Row. Jag kan nu förstå varför Plex finns.

En ful workaround är att lägga alias'er till filmer i Finder-filmmappen i den vanliga hårddiskhierarkin utanför iTunes, och sedan i Front Row gå in den vägen. Men då håller den inte redan på vilka filer som redan setts, t.ex.

Kommentarer på detta?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-21 11:39

Det är väl tänkt att man ska sortera efter genres kanske?
Tagga filmer brukar jag göra med MetaX Kerstetter.net - MetaX
Funkar perfekt Då kan man fylla i skådespelare, regissör osv...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-21 11:43
Ursprungligen av ledin:

Det är väl tänkt att man ska sortera efter genres kanske?
Tagga filmer brukar jag göra med MetaX Kerstetter.net - MetaX
Funkar perfekt Då kan man fylla i skådespelare, regissör osv...

Det går inte tagga filmerna alls. Bara serier går att tagga.

Egna filmer skall man uppenbarligen lägga i Movies-mappen i Finder. Bara köpefilmer - köpta genom iTunes - skall organiseras (organiserar sig själva) i Movies under iTunes. Så måste det vara?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-21 13:23
Ursprungligen av planB:

Det går inte tagga filmerna alls. Bara serier går att tagga.

Egna filmer skall man uppenbarligen lägga i Movies-mappen i Finder. Bara köpefilmer - köpta genom iTunes - skall organiseras (organiserar sig själva) i Movies under iTunes. Så måste det vara?

Har du ändrat "Medietyp" till Film då?

Jag brukar göra som så att jag först rippar dvd:n i Handbrake till en .mp4-fil som jag sedan stoppar in i MetaX, letar fram omslagsbild och all info, sparar och lägger in i iTunes. Klart!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-21 14:10
Ursprungligen av ledin:

Har du ändrat "Medietyp" till Film då?

Jag brukar göra som så att jag först rippar dvd:n i Handbrake till en .mp4-fil som jag sedan stoppar in i MetaX, letar fram omslagsbild och all info, sparar och lägger in i iTunes. Klart!

Jag skall prova MetaX, tack för tipset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-21 14:25

Har inga problem med att tagga filmer i iTunes. Numera görs det ganska automatiskt tack vare att jag kör med iFlicks - väldigt trevligt och behändigt program. Manage your Video Collection with iTunes | iFlicks

Info/genre - där finns alternativ och man kan ju lägga till egna alternativ. Sedan kör man "Smart playlist".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-21 15:13

Jag kan inte se hur man kan tagga film utan tredjepartsprogram.

Peka med hela handen så jag ser.

Ursprungligen av planB:

Jag kan inte se hur man kan tagga film utan tredjepartsprogram.

Peka med hela handen så jag ser.

Hur menar du med tagga? Menar du sätta genre?

iTunes/markera filmen/högerklicka/visa info

.mp4 tar en stund då dom ska skrivas om helt på HDD när man ändrat meta-info. .m4v går på bråkdelen av sekund då dessa filer har meta-info i en header som man kan redigera utan att röra själva codecfilen.

Ursprungligen av planB:

Jag kan inte se hur man kan tagga film utan tredjepartsprogram.

Peka med hela handen så jag ser.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-21 16:27
Ursprungligen av Zimmerman:

iTunes/markera filmen/högerklicka/visa info

Ja, och det formuläret är helt utformat efter musik. Album Artist, Composer etc.

Ursprungligen av planB:

Ja, och det formuläret är helt utformat efter musik. Album Artist, Composer etc.

Så är det, och även Apples egna filmer sorteras så. Under Namn står filmesn namn, under Artister står medverkande skådespelare, under Beskrivning står en kort beskrivning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-21 18:41
Ursprungligen av Leftrustle:

Så är det, och även Apples egna filmer sorteras så. Under Namn står filmesn namn, under Artister står medverkande skådespelare, under Beskrivning står en kort beskrivning.

OK, då förstår jag.

Följdfråga: hur får man det vettigt i Front Row? Går det sortera på något vettigt sätt där, eller? Zimmy nämnde något om smart playlists?

Sedan under Genre dropdown-menyn så finns musik och filmkategorier huller om buller. Det går även alldeles utmärkt att skriva in egna genrer/kategorier.

En smart spellista funkar som ett filter vet dock inte hur den funkar på filmer

1
Bevaka tråden