Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om Mobile Me

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-20 01:23

Om det här är i fel avdelning beklagar jag, det finns rätt många att välja på och ingen passar riktigt in.

Iallafall, jag undrar några saker angående synkningen och jag vill inte riktigt testa mig fram. Jag har en mac med snowleopard och mail.app, och en iphone 3gs.

- mailregler. Exakt vad är det som händer när jag aktiverar synkroniseringen av mailregler? Var sker sorteringen när man väl slagit igång den funktionen?

- nyckelringen. Hur kommer jag åt min synkade nyckelring för att återställa om jag t.ex råkar ut för hårddiskhaveri? Går det ens? Jag känner mig dock lite obekväm med tanken på att lägga ut min nyckelring i "molnet". Funkar det bra för er?

Och så en tredje fråga som jag nästan tror jag vet svaret på. Saken är den att jag har en mailforwarder-tjänst som jag pekar på den mailbox jag känner att jag vill använda för tillfället. Jag vill alltså inte att min @me.com ska synas när jag mailar eftersom det inte är den adress jag vill att folk ska skicka till. I mail.app kan man ju förstås byta avsändaradress, och sedan en kort tid tillbaks går det att göra även på webmailen.

Problemet är iphonen. Jag vill förstås använda mobile me:s push, men det verkar inte gå att byta avsändaradress på ett mobileme-konto. Det går ju att helt enkelt lägga in sin mobile me som en vanlig imap istället, men då tappar man ju pushfunktionen.

Finns det kanske nån som har samma problem och hittat en lösning?

Lägg även till kontot du egentligen eftersänder till MM-kontot (i Iphone alltså). Fyll bara i SMTP-server för detta konto - och ställ in manuell hämtning…en manuell hämtning du aldrig aldrig gör såklart.

Nu har du avsändarkontot i Iphone. Ställ in detta som förvalt konto - då sänds dina mail med denna avsändare när du sänder mail UTANFÖR själva Mailprogrammet i Iphone (andra apps etc).

När du ska skriva nytt mail så markerar du ditt avsändarekonto och skriver från det.

Det finns bara ETT aber som Apple måste fixa; Om du svarar eller vidarebefodrar ett mail så måste du - varje gång - manuellt ändra avsändare - annars blir det MM-kontot. Det är strul, men dom har väl det för att många - jag t.ex. - har fler än ett konto som man vill ha som avsändare - och om man har EN avsändare för alla mail så blir det fel avsändare på t.ex. jobbmailen. Man borde dock kunna centralt ställa in att alla mail till MM-kontot ska ha speciell avsändare vid svar och vidaresändning.

Allt detta låter helt ovettigt - att läsa det är en mardröm. Men…alla som är insatta i problematiken vet vad det handlar om :-D.

I iOS barndom fanns INGA möjligheter till att ändra avsändare. För varje update har det förbättrats och som du skrev har dom även fixat biffen i MM's webgränssnitt nu också. Snart är det fulländat även i Iphone. Apple har m.a.o. inga principiella invändningar mot att man använder MM-mail bara som en "slasklåda" för att få fin klockren push. Dom har nog fattat att få verkligen använder MM-mailkontoadressen man får.

Ursprungligen av Perc:

Om det här är i fel avdelning beklagar jag, det finns rätt många att välja på och ingen passar riktigt in.

Iallafall, jag undrar några saker angående synkningen och jag vill inte riktigt testa mig fram. Jag har en mac med snowleopard och mail.app, och en iphone 3gs.

- mailregler. Exakt vad är det som händer när jag aktiverar synkroniseringen av mailregler? Var sker sorteringen när man väl slagit igång den funktionen?

- nyckelringen. Hur kommer jag åt min synkade nyckelring för att återställa om jag t.ex råkar ut för hårddiskhaveri? Går det ens? Jag känner mig dock lite obekväm med tanken på att lägga ut min nyckelring i "molnet". Funkar det bra för er?

Och så en tredje fråga som jag nästan tror jag vet svaret på. Saken är den att jag har en mailforwarder-tjänst som jag pekar på den mailbox jag känner att jag vill använda för tillfället. Jag vill alltså inte att min @me.com ska synas när jag mailar eftersom det inte är den adress jag vill att folk ska skicka till. I mail.app kan man ju förstås byta avsändaradress, och sedan en kort tid tillbaks går det att göra även på webmailen.

Problemet är iphonen. Jag vill förstås använda mobile me:s push, men det verkar inte gå att byta avsändaradress på ett mobileme-konto. Det går ju att helt enkelt lägga in sin mobile me som en vanlig imap istället, men då tappar man ju pushfunktionen.

Finns det kanske nån som har samma problem och hittat en lösning?

1
Bevaka tråden