Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailikonen försvinner ur dockan

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-16 14:41

Det verkar inte finnas något sätt att få programmet Mail att stanna i min docka längre...

Drar jag den till dockan så stannar den i 10 sek innan den plötsligt försvinner.

Det verkar gå någon process som rensar bort den - vad göra?

Ursprungligen av Wiberg:

Det verkar inte finnas något sätt...

Och vilka sätt är det som du har provat?

Har du provat med en omstart t.ex?

Datormodell och operativsystem är också bra uppgifter att lämna.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-16 19:04

he he, jo, jag har startat om, resetat dockinställningar, reparerat rättigheter, kört Cocktail/OnyX osv - den där standardrutinen vi har som pysslar om våra maccar.

MBP mid 2007 - MacOS 10.6.4...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 19:31

Testat att ta bort både com.apple.dock.plist och com.apple.dock.db?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-17 12:01

Tack, gjorde detta, dvs la dem i papperskorgen, startade om datorn och fick en defaultdocka med allt applestuff i. Sen tar det 15 sek, det görs någon process av något slag och plötsligt försvinner mailikonen...

Känner någon till någon rutin som går regelbundet som rör dockan?

  • Medlem
  • 2010-06-17 12:23

Det enda jag känner till är ifall man har en MacOSX Server som bestämmer vilka inställningar som gäller för dej som användare, och om administratören på någe sätt bestämt att du inte får röra dockan...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-17 13:11

jo, var inne på att det är ngn rättighetsgrej men jag kör som stand alone så det borde inte vara det du beskriver i alla fall.

Kom igen nu alla - mer förslag

Prova att skapa en ny användare och se om den beter sig likadant.

Eller kanske två användare - en admin och en icke-admin.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-17 15:15

Bra där, I will!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-17 15:52

OK, gjort och i de nya användarna finns inte problemet.

En intressant notering är att när programmet är aktivt så syns det ju i dockan. Då kan jag högerklicka, bocka för Alternativ -> Behåll i Dock. Det är då ibockat exakt lika länge som ikonen brukar stanna i dockan, sedan bockas den automatiskt av...

OK, då är det väl förmodligen något program som körs under den ursprungliga användaren.

Ta fram en lista över aktiva processer, och se vilka som körs när ikonen försvinner.

  • Medlem
  • 2010-06-17 16:31

Måhända långsökt, men kanske det fastnat någon Dock-inställning i den lokala LDAP-databasen... Se denna diskussion i Apples forum för lite slumpmässiga terminaltrix som kanske gör saken bättre. Eller sämre...

(Jag har problem med en användare där somliga inställningar inte går att ändra på, vare sig lokalt på klienten eller på servern. Mina misstankar går numera åt detta håll, men jag har inte hunnit med att gräva djupare i det...)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-17 20:46

Tackar för förslagen - aktivitetskontrollen ger inga ledtrådar... vad som förbryllar mig är att det just är Mail som inte kan sparas i dockan. Allt annat/andra program funkar...

Hade en tanke att det är någon mobileme-syncningsprocess som fått för sig att jag inte ska ha Mail i dockan - hur deletar jag lokala mobileme-prefs tro?

(Känns tryggt med så senior uppmärksamhet på mitt lilla problem... )

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-17 21:05

Update: bestämde mig för att på nytt inkludera Dockan i mina mobileme sync prefs... (tänkte att jag kanske kunde skriva över en galen lokal inställning) och valde att ersätta datorns inställningar med data från mobileme: voila! Plötsligt har jag en mailikon i dockan igen... peppar peppar!

Jag håller er underrättande om utvecklingen!

1
Bevaka tråden