Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"10 timmar" - helt taget ur luften?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 19:51

Har skaffat en ny MacBook Pro 13" (Mid 2010) som påstås ha 10 h batteritid. Nu vet jag så klart att denna angivna tid är att ta med en stor skopa salt, men när jag testar får jag ut max 4-5 h. Tidigare modeller som uppgavs kunna klara 5 h har jag läst att folk faktiskt fått ut ca 5 h på i verkligheten och nu när denna modell uppges kunna klara så mycket som 10 h men fortfarande klarar exakt så mycket som de tidigare modellerna undrar man: Vad har de fått dessa "10 h" ifrån? Har de beslutat sig för att bara räkna på ett annat sätt, medan själva batteritekniken är oförändrad (obs - retorisk fråga)?

Hade det stått "10 h" och man fått ut 5 h hade jag varit nöjd om de tidigare modellerna med "5 h" i själva verket hade fått ut 2,5 h. Men nu när tiden på pappret är fördubblad medan den är helt oförändrad i verkligheten undrar man vad poängen egentligen är.

Jag kör med fräscht system på ett nytt testkonto utan skumma bakgrundsprocesser. Bluetooth avstängt, 50 % ljusstyrka, 50 % tangentbordsbelysning. Kör endast lite filhantering. Ingen flash eller något annat krävande heller.

Ni som har denna modell - hur står sig batteriet för er? Och hur står sig batteriet för er med den tidigare "7 h"-modellen?

Har samma problem med min Macbook pro 15" i7. Om man kör snålt så kommer jag max upp i 4 kanske 5 timmar. Enligt apple så ska man klara 8-9 tim. INTE EN CHANS. Tycker det e synd att apple har kryddat till tiderna.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 20:00

Hänvisar dig till följande tråd:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/277519-batterikapacitet-i-nya-macbook-pro.html

Vi har diskuterat detta fram och tillbaka en del som du säkert kommer läsa dig till men sammanfattningsvis kan man säga att det varierar väldigt mycket mellan datorerna (samma modell) hur mycket uthållighet du får ut av systemet.

Dock finner jag det underligt att du endast ska få ut så lite av ditt batteri. Har samma modell som du får ut ungefär så mycket som det utlovats.

Tips: fixa coconut battery och se hur många mAh ditt batteri har kontra "orginal" (även om din nya bör motsvara orginal). Vill du inte hämta programmet så kan du klicka på äåålet längst upp till vänster på din skärm, sen om den här datorn och sen mer info. Därefter väljer du ström i vänster kolumn och läser av dina mAh. Orginal för våra 13" är enligt programmet ovan 5770 mAh.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 20:10
Ursprungligen av iPilot:

Tips: fixa coconut battery och se hur många mAh ditt batteri har kontra "orginal" (även om din nya bör motsvara orginal). Vill du inte hämta programmet så kan du klicka på äåålet längst upp till vänster på din skärm, sen om den här datorn och sen mer info. Därefter väljer du ström i vänster kolumn och läser av dina mAh. Orginal för våra 13" är enligt programmet ovan 5770 mAh.

Jag har 5801 i mAh på min nya 13 mbp?

Förstår dock inte innebörden riktigt. Bättre eller sämre att ha 5770 mAh? (gissar på sämre då min batteritid är ungefär som för trådskaparen).

Ursprungligen av Niks:

Jag har 5801 i mAh på min nya 13 mbp?

Förstår dock inte innebörden riktigt. Bättre eller sämre att ha 5770 mAh? (gissar på sämre då min batteritid är ungefär som för trådskaparen).

Det är ingen exakt vetenskap; strax under 6000 är de från fabrik.

Vad man egentligen säger att du har 5,8 Ampere i En timme,
har du då en förbrukare som gör av med 2,9A så räcker strömmen i två timmar...
Fram med miniräknaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 20:00

Du kör inga krävande program? För om du kör en film i 1080p kan du inte vänta dig 10h serru.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 20:03
Ursprungligen av 99Mark:

Du kör inga krävande program? För om du kör en film i 1080p kan du inte vänta dig 10h serru.

Nejdå det är jag mycket väl medveten om. 5 h fick jag ut när jag satt och gjorde enkla grejer såsom filhantering på ett konto där jag innan sett till i Aktivitetskontroll att allt är lugnt.
Ska köra några fler tester och se om batteritiden kanske ökar om man kalibrerat batteriet ett antal gånger ...

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-06-15 22:37

Har exakt samma problem med min Macbook pro i5 2.4 gHz, har skrivit mer om det i andra tråden.

  • Medlem
  • 2010-06-16 12:57

Jag har kopt en 13" och har samma problem, fast annu varre. Efter jag laddat datorn har jag max 4 timmar batteritid!! Detta kanns ganska oacceptabelt? Beror det pa att jag misslyckats "kalibrera" batteriet? Ska jag lamna in den pa service - ar det mojligt att fa ett battre batteri pa garantin? Ursakta bristen pa svenska bokstaver.

Det konstigaste var kring forsta laddningen jag gjorde. Jag foljde apples instruktioner "battery care", forst ladda upp helt, sen tomma, sen ladda upp helt. Men nar jag skulle ladda upp efter urtomningen hande foljande

Rod lampa pa adapterkontakten... laddar laddar laddar laddar under en langre tid, sedan..... gron lampa.... vilket indikerar att nu ar batteriet laddat och att datorn gar pa adapterns strom. Men kort efter att lampan blev gron, sa slocknar lampan.
Jag vart forvanad over att lampan slocknade och tog ur strompluggen och satte tillbaks den, da vaxlade den till rod och fortsatte och ladda fast den tidigare indikerade fardigladdad??????

Batteriet verkar lite scitzho over lag, ett upp till 10 timmars batteri med 4 timmar (och det ar utan nagra intensiva program, racker att jag lyssnar pa mp3)
en gang nar jag kollade pa antalet kvarvarande timmar sa uppdaterade den till 7:02, darefter hoppade den snabbt ner till 3:50.

Det har ar den forsta nya appleprodukten jag kopt, jag vet inte alls vad jag kan forvanta mig i form av garanti etc, men detta borde val vara ett fall for att fa nagot bytt/reparerat?
En halvtimme hit eller dit ar ok, men 4 timmar? Skulle bli tacksam om nagon gav mig rad hur jag ska gora. Ar i spanien just nu men de har en premium reseller i staden jag bor i.
Ska jag lamna in den? Eller ska jag forsoka kalibrera sjalv igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 13:53

Efter att ha talat med lite folk har jag förstått att batteritiden kan bli betydligt bättre efter ett antal cykler. Ska testa att köra den ett tag till innan jag drar några definitiva slutsatser. Har alltså endast kört 4-5 ur- och uppladdningar än så länge.

Dsc: Vi får inte garantiutbyte för detta. Batteriet måste klara så lite som < 2 h för att räknas som dåligt.

  • Medlem
  • 2010-06-16 19:44
Ursprungligen av Rajje:

Efter att ha talat med lite folk har jag förstått att batteritiden kan bli betydligt bättre efter ett antal cykler. Ska testa att köra den ett tag till innan jag drar några definitiva slutsatser. Har alltså endast kört 4-5 ur- och uppladdningar än så länge.

Dsc: Vi får inte garantiutbyte för detta. Batteriet måste klara så lite som < 2 h för att räknas som dåligt.

Men datorn ar inkopt den 11juni, det ar ju helt oacceptabelt nar produkten lovar upp till 10 timmar. (Upp till ar ett relativt begrepp, men enda!)
Kanner mig ganska blast pa konfektyren om batteriet inte magiskt kommer hoppa igang pa riktigt som nar det stod 7.02 under 10 sekunder pa batterimataren.

Min MBP 13" från juni förra året ska klara 8 h. Kör jag lite enkel surfning och pdf läsande med ljus-styrkan på lågt så får jag 7,5-8 h. Så timmarna är ingen stor överdrift på min modell.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-16 16:46
Ursprungligen av poseidon84:

Min MBP 13" från juni förra året ska klara 8 h. Kör jag lite enkel surfning och pdf läsande med ljus-styrkan på lågt så får jag 7,5-8 h. Så timmarna är ingen stor överdrift på min modell.

Samma sak gäller mig. Enligt statusen att döma så står det i alla fall mellan 8-10 h. Har dock aldrig klockat det själv men jag har inte märkt annat än att det mer eller mindre lever upp till förväntningarna. 16 cycler hittils.

Just nu surfar jag för fullt med 97% på batteriet. Ljusstyrkan på ca 75% och tangentbordet på 0%. Airport på och Bluetooth av. Program uppe - Safari. Batteristatus - 8:15 h

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-16 17:03

Jag pratade med apple för ett tag sedan ang. den vita unibody macbookens batteritid. De bad mig sätta ljusstyrkan till 50% stänga av WiFi och Bluetooth, starta en websida och ett finderfönster och ta tiden. Jag stängde av alla övriga energibesparningar så som hårddisk och automatisk toning.
Då kom jag faktiskt upp i 7,5 timmar på dess 7 timmars batteri. (Har för mig den första unibody hade 7 timmar?)
Men så fort man jobbar med datorn så sjunker det ju så klart. Känns som om batteritiderna är som standbytiden på mobiltelefonerna. 300 timmar om man inte rör mobilen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-16 17:31
Ursprungligen av MagArne:

Jag pratade med apple för ett tag sedan ang. den vita unibody macbookens batteritid. De bad mig sätta ljusstyrkan till 50% stänga av WiFi och Bluetooth, starta en websida och ett finderfönster och ta tiden. Jag stängde av alla övriga energibesparningar så som hårddisk och automatisk toning.
Då kom jag faktiskt upp i 7,5 timmar på dess 7 timmars batteri. (Har för mig den första unibody hade 7 timmar?)
Men så fort man jobbar med datorn så sjunker det ju så klart. Känns som om batteritiderna är som standbytiden på mobiltelefonerna. 300 timmar om man inte rör mobilen.

Informationen du fått kan stämma rätt bra.
Gjorde samma sak, dock med 97% laddat batteri. Fick till en början 12:30 sen 09:52 efter att ha väntat nån minut fick jag 10:30 och tillsist 10:04 sen orkade jag inte vänta längre.

Sammanfattningsvis så ligger iaf min på runt 10h enligt Apples egna test men som MagArne redan skrivit så gäller endast dessa 10h om man har allt på nästan minimum. Ett tydligt bevis är att de vill att man stänger av Wifi men ändå ha ett safari-fönster uppe. Tvivlar starkt på att många användare använder datorn utan wifi vid normalt bruk. Notera - jag generalisera inte, jag uttrycker en förmodan.

vad säger Coconut Battery om ditt batteri?
coconut-flavour.com - [coconutBattery 2.6.6]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 19:23

Nu efter att ha gjort två kalibreringar till drar jag ur sladden och för en stund står beräkningen på otroliga 9.40. Så fort jag drar igång lite grejer sjunker den till 5-6, men när jag avslutar krävande program och låter den stå still ett tag indikerar den fortfarande 7-8. Så det verkar som att det faktiskt tar sig. Beräkningen har hittills stämt överens med verkligheten.

Det återstår dock att se om man får ut några 10 timmar av "wireless productivity". Hursomhelst blir jag definitivt nöjd om batteriet tar sig upp till 6-7 h vid aktivt användande. Då är det klart bättre än tidigare modeller.

Kör jag något batteritestprogram indikerar det OK siffror. Originalkapacitet 5770 mAh, maxkapacitet 5831 mAh.

1
Bevaka tråden