Macbook vs macbook pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna berätta skillanden mellan macbook och macbook pro. Jag ska köpa en begagnad laptop och vill ha mac för vi kör mac hemma och gillar verkligen det. Om man tittar kan en macbook pro och en macbook kosta lika mycket vad borde jag satsa på?

Frågan är vad du har för krav på datorn?

Ska den användas till att surfa, maila, chatta, skriva osv. (vardagligt datoranvändande med andra ord) så räcker MacBooken väldigt, väldigt långt.

Personligen har jag en MacBook Pro för att jag uppskattar skärmstorleken (15"), det upplysta tangentbordet och det extra grafikkortet när jag redigerar mina foton (stora raw-bilder).

• Medlem
  • 2010-06-12 17:02

Att säga vad som skiljer MB och MBP är nästan omöjligt, eftersom vi inte vet vilka modeller du har tittat på. Men generellt kan man säga att MBP är starkare. Sedan kan det skilja väldigt mycket vad gäller processor, minne grafikkort, FW etc beroende på vilka modeller du har tittat på.

• Medlem
  • 2010-06-17 02:18

MacBook är gjord av plast, MacBook Pro är gjord av aluminium.
MacBook Pro har FireWire port och SD kortläsare, vilket inte MacBook har.
Bara ett par exempel. Apple har ju världens mest pedagogiska och informativa webplats.
Mitt tips är att unibody är en mycket bra sak.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-19 10:07

Hmm... en fundering.

Om man tänkte använda sig av den bärbara även som "mediecenter", dvs. att se film (kopplad till TV'n) ibland och lyssna på musik. Funkar en MacBook då? Eller har man nytta av grafikkort etc. som finns i MacBook Pro?

Ursprungligen av Lsthlm:

Hmm... en fundering.

Om man tänkte använda sig av den bärbara även som "mediecenter", dvs. att se film (kopplad till TV'n) ibland och lyssna på musik. Funkar en MacBook då? Eller har man nytta av grafikkort etc. som finns i MacBook Pro?

Beror ju på vad du ser på med för kvalitet. Jag har kört 1080p på min MacBook Pro med det "riktiga" grafikkortet inaktiverat utan några som helst problem, men det garanterar ju ingenting för en MacBook. En liten fingervisning kanske det kan ge?

• Medlem
  • Täby
  • 2010-07-19 12:46

Vilken prisklass ligger de datorer som du har kikat på? Hur gamla är de?

1
Bevaka tråden