Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7 frågor om X10 Mini (även allmänna Androidfrågor antar jag)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1) Kan man få upp annat i Timescape än Missade samtal, Meddelanden, Twitter, FB? Synd om det bara är de där 4.
Jag tänker på:
epostapplikationen
epost från Roadsync (alltså Exchangemail)
kalenderapplikationen
kalender från Roadsync (alltså Exchangekalendern)
gmail-epost

2) Vet du om man kan hämta sin GMail med epostapplikationen eller om man måste använda gmailappen?

3) Vet du om man kan synka ihop GoogleCalendar med Kalendern i X10 (det är kanske Googlekalendern rentav från början?)

4) Exchange (via Roadsync) och Googlekalendern och telefonens kalender - är de synkbara? Dumt att köra 2-3 olika kalendrar ju.

5) Betyder "Meddelanden/Messages" i Timescape SMS, eller kan det också vara andra slags meddelanden - i så fall vad?

6) Jag tar en chansning här och undrar om du vet om man kan använda telefonen som modem med en iPad eller iPod Touch. Alltså: Med telefonens 3G, skapa ett Wifinät som man kan ansluta iPad/iPodTouch/MacBook till.

7) Vet ju inte vilken telefoncarrier du har men jag har Telenor, och undrar om du vet om användarförfarandet i punkt 6 (s.k. tethering) är spärrad på något sätt från telefonbolagets sida alltså att bara surfning i själva telefonen är OK, eller om surftjänsten tillåter surfning från extern enhet VIA telefonen?
Jag har ett vanligt fastpris företagsabonnemang med ett fastpris datatrafiktillägg för 160kr/mån (ex moms).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-06-12 12:23

Jag har en X10i, ej mini, men använder sällan TimeScape.

Länk till handbok på svenska för Minin:
Sony Ericsson - Support - Phones - Detailed - Userguide - Xperia? X10 mini

Jag har inte X10 eller Telenor, men jag kan svara på frågorna 2,3,4 & 6, som ju handlar om Android i allmänhet:

2) Du kan använda vilken mailapp du vill. Passar inte den inbyggda (som glatt poolar alla dina mailadresser om du vill) eller googles specifika finns det ett otal andra. Jag använder själv den inbyggda för all mail.

3) Inga problem. Du kan välja att synca lokalt eller helt enkelt slå upp mot googles server.

4) Exchange var knepigt tidigare, men i Android 2.2 (Froyo) är stödet förstklassigt - jag synkar glatt kalendrar, gruppkalendrar, gruppresursallokeringsdata och allt annat Exchange-gunk utan några som helst problem numera. Kolla upp om SE tänker erbjuda 2.2 inom en rimlig framtid! I dagsläget är det bara ett fåtal tillverkare som lovat stöd för befintliga modeller och bara Nexus One (som jag har) som redan erbjuder Froyo. Exchangefunktionaliteten är MYCKET bättre i 2.2, även om det går att bara synka dina personliga kalendrar utan alltför mycket fippel i 2.1 också.

6) Inga problem. När ipad:en var ny visade Google upp en androidnalle som modem till wifimodellen under allmänt jubel på sina development days... piken mot iphone och Jobs inlåsning av den funktionaliteten var rätt skoj. Jag använder min nalle som modem till min IBM-bärbara utan något strul.

7) Det beror på operatören. Vet inte hur det är med Telenor, men jag har inte haft några problem med Telia.

Har införskaffat en nu, och har svar på några av mina egna frågor. Så, here goes:
1) TS har bara de 4 möjligheterna: FB, Twitter, Missed calls, Meddelanden (så vitt jag lyckats förstå)
2) Funkar bra att göra hur man vill där, precis som GustafMA skrev.
3) Funkar bra att göra hur man vill där, precis som GustafMA skrev.
4) vet ej ännu
5) Så vitt jag förstår är Meddelanden just SMS och inget annat.
6) Funkar INTE. Det finns Tethering-appar att ladda hem men det funkar bara om man har en Vistadator i andra änden, alltså inte en Mac med OSX eller en iPad med iOS. Däremot sägs det att tethering kan aktiveras på nåt sätt om man "rootar" telefonen, vilket inte går med X10 Mini (ännu). Vissa uppgifter säger att fr.o.m. Android 2.2 ska det vara inbyggt att man ska kunna köra tethering, men X10 Mini kör Android 1.6 och inget annat. Uppdateras den nån gång lär det nog bara bli till v 2.1.
7) Enligt min Telenorgubbe så bryr de sig inte om vad jag gör, vilket ju är finfint. Ska gå bra.

Återkommer om jag får reda på mer.
Kan ju tillägga att det verkar finnas en himla massa kul/nödvändigt man kan komma åt med sin Androidtelefon, om man bara "rootar" den först. Vilket ju gör att det känns fullkomligt vansinnigt korkat av anti-iPhone-folket att gnälla på instängda Apple iOS som man måste jailbreaka för att kunna göra vad man vill/installera vad man vill/whatever. Exakt samma sak för bövelen.

Ursprungligen av sjovall:

Har införskaffat en nu, och har svar på några av mina egna frågor. Så, here goes:
6) Funkar INTE. Det finns Tethering-appar att ladda hem men det funkar bara om man har en Vistadator i andra änden, alltså inte en Mac med OSX eller en iPad med iOS. Däremot sägs det att tethering kan aktiveras på nåt sätt om man "rootar" telefonen, vilket inte går med X10 Mini (ännu). Vissa uppgifter säger att fr.o.m. Android 2.2 ska det vara inbyggt att man ska kunna köra tethering, men X10 Mini kör Android 1.6 och inget annat. Uppdateras den nån gång lär det nog bara bli till v 2.1.

Ooops. Det gick faktiskt med rootad nalle redan i 2.1, men det är helt rootfritt i 2.2, ja. Kör PC själv, så jag visste inte om att det var Windows-beroende.

6) OK, har pillat vidare. Det funkar! Med programmet EasyThether krävdes en PC, men med PdaNet funkade det fint. Så till vanliga laptopen inga problem, men med en iPad blir det inget. Om man inte lyckas göra det med Bluetooth, men jag har ingen iPad så jag kan inte testa.

Jodå, det funkar bra med iPad också. Innan 2.2 (kanske bara med 2.1, har aldrig kört äldre versioner) krävdes det att man rootade luren, men när man gjort det var det bara att tuta och köra. Här är förfarandet demat på youtube:

YouTube - Tether iPad thru Android for iPad 3G!

Om du har en Android 2.2-nalle behövs inte ens root.

OK, men x10mini har ju bara Android 1.6, så...

Ursprungligen av sjovall:

OK, men x10mini har ju bara Android 1.6, så...

Uppdateras till 2.1 i slutet av september enligt SE kundsupport.

Ursprungligen av monkey_man:

Uppdateras till 2.1 i slutet av september enligt SE kundsupport.

Och då bara för att vara lite elak... Det kommer alltså en uppdatering som inte är till nyaste versionen av os:et. Nu börjar jag förstå varför "Upgradeable to Android 2.2" nämndes som en "strong point" för Samsung Galaxy S när den valdes till årets smartphone

Det är också kul att se några förespråkare använda argumentet "den går att roota" för att få till viss funktionalitet. Ungefär som en del av oss Iphoneförespråkare använder "du kan alltid jailbreaka" i vissa debatter

Vilket leder till följande lilla "skämt". Vad är likheten mellan Androidtelefoner och jailbreakade Iphones? Svar: Du måste vänta på senaste uppdateringen...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-07-14 12:11

På min X10i (ej mini) har jag Barnacle wifi tether, den behöver dock root-access, så min X10 är rootad

Var sparsam med Off topic-inlägg, tråden handlar om X10 mini, det är inte en allmän debatt om Android vs iPhone. Vill ni diskutera det får ni skapa en separat tråd.

Got it! Jag hade egentligen ingen sådan tanke utan det var mest en reflektion. X10 mini blev ju vald till årets telefon av eisa - vilket också känns som konstig klass när den har samma funktionalitet som andra andriodbaserade telefoner som anses som smartphones.

1
Bevaka tråden